Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jag anser att YPG inte borde gå för starkt framåt i offensiven. Ju större landsbygd desto mer sårbara blir de för IS offensiver. Just nu bör man fokusera på försvar och inte expandera i sydlig riktning mot Raqqa. Det finns som sagt en risk att IS medvetet retirerar för att kraftsamla mot landsbygden senare. Ju mindre yta att försvara, effektivare försvar. Jag ser ingen mening med att återerövra fler byar söderut. Det finns inga kurder där och i princip inget att försvara förutom mark.
Mark är inte viktigt just nu. Försörjningslinjer österut och ett starkt inre försvar för det nuvarande territoriet är eftersträvansvärt.
Jag förstår det du säger. Men det är osannolikt att de lurar in YPG in en fälla. Många av det har flytt till Turkiet, hög uppsata i Jarabulus och Gire Spi har flytt till Turkiet. Interna strider i ISIS.
När striden om Kobane var som värst, när alla sade den kommer att falla. Såldes kobanes byar till lokala mäktiga arabiska klaner. Vet inte om detta kom ut i media. Alltså finns en hämnd lust inom YPG med som man får ta hänsyn till. Denna känslosamma tillstånd kan leda till misstag.
Dock avancerar de perioder. Tex nu, efter dessa senaste 15 byar är säkrade osv. Då avancerar man. De rusar inte fram.