Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
YPG bör även klandras rejält. Fick precis ett samtal från Qamishli och denna person talade om för mig att det pågår flera strider i utkanten av staden, vid byarna. Hur lyckas inte YPG säkra små byar vid utkanten av al-Hassake och Qamishli? Jag trodde de hade kontroll över sitt område, men det tycks som att ISIS fortfarande utgör ett väldigt stort hot mot YPG och invånarna i al-Hassake. Tråkigt.
Har inte hört något alls om strider mellan YPG och ISIS i utkanten av Qamishli, kan det vara så att han syftar på det som sker längre västerut i utkanten av Sere Kanye (Ras Al-Ain)
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Jag är vidare helt övertygad om att YPG inte medvetet retirerat från Tell Hamis för att "araberna" inte ville ha dem där. Retireringen av en sådan stad görs inte om man inte måste. Tell Hamis är skölden för al-Hassake och Qamishli. Det var en stor förlust och kan inte beskyllas på något avtal, överenskommelse eller strategisk reträtt. Det var ett misslyckande. Tråkigt att man inte vill medge detta.
Att det var ett misslyckande håller jag med om, men man bör som vanligt analysera varför det blev som det blev. Om man kollar på Tall Kocher (Al Yaroubia) var YPGs hastiga avancering ett resultat av en överenskommelse mellan den arabiska stammen och YPG. Något sådant avtal har vi inte sett i Tall Hamis där den arabiska stammen verkar hata YPG. Situationen ser annorlunda ut och det är en brantare backe för YPG att bestiga. Förhoppningsvis får vi se en ny offensiv mot den staden.
Citat:
Ursprungligen postat av
shido
Väldigt farlig utveckling, Bartella nämns också som är en Assyrisk stad i Nineve-slätten ngr mil öst om Mosul. Det skulle inte förvåna mig ifall ISIS ta över hela Mosul, Den sunniarabiska befolkningen Mosul är i majoritet och är väldigt radikala dom med. Det verkar vara dags igen för ett samarbeta för Assyrierna och kurderna, Samma sak som hände i Hassake.
ISIS är starkare än vad man trodde, Och jävligt målmedvetna, Dom går in med huvudet före.
En sådan allians låter bra i min tycke

I Niniveh går det att finna både jezidier och Shabaker, två kurdiska religiösa grupper som har blivit attackerade gång på gång av islamisterna, även deras situationen lär försämras rejält.
Kan dock nämna att Bartella är under Peshmerga kontroll, och KRG har lovat mer Peshmerga styrkor till dessa områden, samt så är resten av peshmerga styrkorna i Duhok och Hewler står i beredskap.
Folket i Bartella hade tydligen tagit till vapen så fort de hade hört om nyheterna, folk stod utanför sina hus med vapen, de hade vapen i sina bilar...
http://rudaw.net/sorani/kurdistan/070620147 för den som kan kurdiska, om Bartella