2015-02-14, 11:28
Medlem
jacoooops avatar
Allsvenskans bästa spelare är ju naturligtvis Rasmus Elm.
Citera
2015-02-14, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacoooop
Allsvenskans bästa spelare är ju naturligtvis Rasmus Elm.
Det är givet, om han kan spela.
Citera
2015-02-14, 11:38
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Jepp, Rosenberg är bättre, det räcker ju att se matcherna för att inse det. Vart var Vibe när IFK skulle kvala in till EL? Rosenberg drog Malmö FF till CL med två mål mot Sparta och två mål mot Red Bull. Lägg där till tre mål i gruppspelet. Så agerar en riktig klasspelare. Både du och jag hade hellre haft Rosenberg än Vibe i vårt lag. Om vi skall vara riktigt ärliga. Eller?

Sen tycker jag iofs inte Rosenberg är bäst i Malmö. Enoch Kofi Adu är givetvis alldeles för bra för allsvenskan. Där har vi vår bästa spelare.

"Det räcker ju med att se matcherna för att inse det"... Antar att du sett alla IFK:s matcher?
Oavsett hur bra Vibe var kunde han inte bära övriga tio spelare på sina axlar när vi spelade som sämst under sommaren. Det hade inte Rosenberg heller kunnat göra.

Nej, jag kan inte säga att jag hellre haft Rosenberg än Vibe i IFK Göteborg. Inte ens om vi ska vara riktigt ärliga. Jag hade självklart bytt vem som helst i övrigt i truppen, men knappast Vibe. Näst flest mål i Allsvenskan i modern tid (efter Ijeh 2004), varför skulle jag byta bort honom?

Rosenberg är en fantastisk spelare och bättre än Vibe på många punkter, men å andra sidan tycker jag att en anfallare först och främst ska göra mål.

/feldgrau
Citera
2015-02-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
"Det räcker ju med att se matcherna för att inse det"... Antar att du sett alla IFK:s matcher?
Oavsett hur bra Vibe var kunde han inte bära övriga tio spelare på sina axlar när vi spelade som sämst under sommaren. Det hade inte Rosenberg heller kunnat göra.

Nej, jag kan inte säga att jag hellre haft Rosenberg än Vibe i IFK Göteborg. Inte ens om vi ska vara riktigt ärliga. Jag hade självklart bytt vem som helst i övrigt i truppen, men knappast Vibe. Näst flest mål i Allsvenskan i modern tid (efter Ijeh 2004), varför skulle jag byta bort honom?

Rosenberg är en fantastisk spelare och bättre än Vibe på många punkter, men å andra sidan tycker jag att en anfallare först och främst ska göra mål.

/feldgrau
Vad spelar det för roll om en anfallare gör mål eller om han spelar fram så att lika många mål skapas? Det är ju enbart en trött klyscha som inte betyder någonting.
Citera
2015-02-14, 12:21
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Vad spelar det för roll om en anfallare gör mål eller om han spelar fram så att lika många mål skapas? Det är ju enbart en trött klyscha som inte betyder någonting.

För att om det inte finns någon att spela fram till så blir det färre mål.

Lite som att påstå att en målvakt som är fantastisk på att dirigera en bra backlinje, men som är medioker om det inte finns en bra backlinje framför att dirigera, är lika bra målvakt som en som oavsett backlinje står för fantastiska insatser gång på gång.

/feldgrau
Citera
2015-02-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
För att om det inte finns någon att spela fram till så blir det färre mål.

Lite som att påstå att en målvakt som är fantastisk på att dirigera en bra backlinje, men som är medioker om det inte finns en bra backlinje framför att dirigera, är lika bra målvakt som en som oavsett backlinje står för fantastiska insatser gång på gång.

/feldgrau
Nej, en anfallares enda uppgifter år 2015 är knappast att enbart göra mål. Om du undrar varför de utpräglade måltjuvarna är mycket färre numera så finns det en anledning. Fotbollsspelet har utvecklats och det ställs betydligt större krav på mångsidighet. Jag har mycket hellre en anfallare som förstår helheten och sätter andra i lägen lika ofta som han själv tar avslut om det gynnar laget. Att tro att en anfallares enda uppgift är att göra mål är en väldigt förlegad åsikt.

Ungefär som att påstå att en ytterbacks enda uppgift är att försvara. Fotbollen har utvecklats jäkligt mycket de senaste femton åren.
Citera
2015-02-14, 13:54
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Nej, en anfallares enda uppgifter år 2015 är knappast att enbart göra mål. Om du undrar varför de utpräglade måltjuvarna är mycket färre numera så finns det en anledning. Fotbollsspelet har utvecklats och det ställs betydligt större krav på mångsidighet. Jag har mycket hellre en anfallare som förstår helheten och sätter andra i lägen lika ofta som han själv tar avslut om det gynnar laget. Att tro att en anfallares enda uppgift är att göra mål är en väldigt förlegad åsikt.

Ungefär som att påstå att en ytterbacks enda uppgift är att försvara. Fotbollen har utvecklats jäkligt mycket de senaste femton åren.

Du har både rätt och fel, ja fotbollen har utvecklats. Konstigt vore det annars. Men en anfallares uppgift är först och främst att göra mål dock krävs det numera av en anfallare att även ska kunna hålla i bollen, skapa utrymme för andra spelare att fylla på framåt men det förtar inte det faktum att är du forward och spelar som nummer 9 eller 10 så förväntas du faktiskt vara en riktigt vass målskytt, särskilt om du spelar som nr 9 medan nr 10 är mer av framspelare men likväl måste kunna göra mål.

Och visst, Rosenberg är en rätt bra spelare men jag skulle aldrig byta Vibe mot honom.
Citera
2015-02-14, 14:04
Medlem
Blåvitt möter FCK idag. 0-0 i paus. Andra halvlek kan ses gratis här:
http://www.viasatsport.se/live/fotboll/traningsmatch-fc-kopenhamn-ifk-goteborg/
Citera
2015-02-14, 14:56
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Det sa jag aldrig. Och tro det eller ej, Vibe producerade framspelningar också, och låg bakom väldigt mycket utan att vara just den som petade bollen i mål.

Jag har allra helst en anfallare som förstår helheten och är en bra framspelare men samtidigt spottar in mål. Typ Vibe.

/feldgrau
Citera
2015-02-14, 15:01
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gus Caesar
Blåvitt möter FCK idag. 0-0 i paus. Andra halvlek kan ses gratis här:
http://www.viasatsport.se/live/fotboll/traningsmatch-fc-kopenhamn-ifk-goteborg/

Stort tack för tipset! Alltid kul när man kan se andra lags träningsmatcher gratis. För de som är intresserade sänder Cmore Fotboll även Bajens andra(Assyriska och denna alltså) match på svensk mark när vi möter LA Galaxy på måndag.

Gällande IFK:s match idag(såg dock bara andra halvlek) måste jag säga att man ser att det finns mycket kvalité i laget som kommer visa sig mer desto mer tid laget får på sig. Dessvärre var ju planen jävligt söndersprungen, vilket sänkte tempot i passningsspelet.
Citera
2015-02-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Gällande IFK:s match idag(såg dock bara andra halvlek) måste jag säga att man ser att det finns mycket kvalité i laget som kommer visa sig mer desto mer tid laget får på sig. Dessvärre var ju planen jävligt söndersprungen, vilket sänkte tempot i passningsspelet.

Håller med. Det kommer gå undan i år när Vibe, Engvall och Ankersen anfaller. Kan vi bara bli bättre på att vila med boll kan det bli ett bra IFK-år. Förhoppningsvis kommer en frisk Seb Eriksson och den nye innermitten (Kyle Beckerman?) göra oss lite mer bollsäkra.
Citera
2015-02-14, 20:00
Medlem
Gnaget - Gefle 0-0. Behållningen var väl att Alm blev uppvisad på läktaren, Goitom brände en fin chans, Ebenezer en i stolpen, två handsstraffar som inte dömdes. Bangura, Brustad, Etuhu och Haukur såg ibland vassa ut. Börjar säsongen med lite medvind kan det böra långt, några smällar och Gnaget hamnar i ingenmansland. Bredden är inte så bred, men det är inte många lag som har en bra bredd. Tre-fyra skador, någon avstängning och det är tunnt, finns ekonomin till sommarfönstret?
Gnaget håller nollan igen(!), men vem ska göra målen?

Gefle var samspelta och stack upp, vasst och kliniskt kan nog straffa Bajen, Helsingborg, Kalmar etc. Kan Oremo bara leverera i Gefle? Slutar nog 9:a i år.

Snart dags att fortsätta och nyktra imorgon.

Ebenezer får sitt genombrott om han inte blir skadad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in