Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-13, 22:27
  #601
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
I MFFs startelva ser jag inga riktigt svaga länkar men väl ett par frågetecken som gärna får rätas ut främst gällande nyförvärven. Hur bra är Sana och Yoshi? Hur snabbt kommer de in i tempot osv. Den svaga länken i truppen är annars bredden i de bakre leden, bakom Tinnerholm har vi ingen riktig högerback och om någon av mittbackarna skadar sig eller blir avstängda så har vi en svajig Hammar och lärlingen Brorsson. Frågan är om man gamblar och litar på att det räcker fram till sommaren eller tar in en rejäl pjäs på mittbacken. Alternativ tre vore att hitta en hygglig spelare som kan agera reserv både i mitten och på högerkanten.

Svagaste länkarna i MFF är ersättarna på mittback och högerback. Där man antingen måste spela Johan Hammar som mittback och sätta in vänsterfotade Konate som högerback. Åge har ju erkänt att detta är MFFs svaghet just nu, finns artikel på sydsvenskan. Om de tar in någon nu eller väntar till sommaren är svårt att säga, beror nog på vad som finns att tillgå.
Citera
2015-02-13, 22:30
  #602
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Helander 5a. Inte nykter påg? Möjligtvis Erik J men Helander, nä, alldeles för osäker med bollen. 2014 så gick Helander ett steg tillbaka i utveckling samtidigt som Erik blev riktigt bra. Jag hoppas innerligt att det var ryggen som spökade för Helander för jag tyckte han hade grym potential tidigare.

Hur kan du påstå att Helander gick tillbaka ett steg under 2014? Du kan inte vara seriös.

Helander är inte så osäker med bollen som folk tror, han är bara en annan typ av back än Johansson som är mer mittfälts-aktig med boll om man ska vara ärlig.

Jag satte femma på både Helander och Johansson för jag tycker båda är dominanta i allsvenskan + är på gränsen till riktiga a-landslaget.
__________________
Senast redigerad av Barbu 2015-02-13 kl. 22:35.
Citera
2015-02-13, 22:51
  #603
Medlem
Gallachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Hur kan du påstå att Helander gick tillbaka ett steg under 2014? Du kan inte vara seriös.

Helander är inte så osäker med bollen som folk tror, han är bara en annan typ av back än Johansson som är mer mittfälts-aktig med boll om man ska vara ärlig.

Jag satte femma på både Helander och Johansson för jag tycker båda är dominanta i allsvenskan + är på gränsen till riktiga a-landslaget.

Helander är lite svår att bedöma faktiskt. Hans högstanivå är riktigt bra medans hans lägstanivå håller snäppet sämre nivå än exempelvis Johanssons. I en del Europa-matcher steppade han upp som fan samtidigt som han var lite sämre i en del andra matcher, både i CL och i Allsvenskan. Han har en väldigt ortodox spelstil med en vänsterfot där man ibland ser tekniska brister. Däremot extremt brytsäker och suveränt positionsspel. Erik Johansson är allt som allt en bättre mittback än Helander idag, men potentialen hos Helander är enorm om han jobbar lite mer på sina svaga sidor. Han måste som sagt få bukt med sina ryggproblem.
Citera
2015-02-14, 01:00
  #604
Medlem
showtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Nog om toppar, vilka är era svagaste länkar i startelvan?
Jesper Slarvidsson. Även om han spelat upp sig lite på senare tid.
Citera
2015-02-14, 01:01
  #605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Apropå betygsättningarna som pågår - vilka är femmor i Allsvenskan?

Malmö FF: Markus Rosenberg, Enoch Kofi Adu (?), Filip Helander (och Guillermo Molins om han är som förr när han väl är klar för spel igen)
IFK Göteborg: Lasse Vibe (och eventuellt Sebastian Eriksson?)
AIK: Nabil Bahoui och Alex Milosevic (?)
IF Elfsborg: Anders Svensson?
BK Häcken: Simon Gustafson
Örebro SK: Alhassan Kamara (?)
Kalmar FF: Rasmus Elm (om han blir frisk)

Har jag glömt någon?

Jag vill nog fan peta in Robin Olsen på femman. Minst insläppta mål under 2014 och är en stor anledning till varför MFF kunde pressa sig in på CL och inte göra helt bort sig där.
Citera
2015-02-14, 03:23
  #606
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Nog om toppar, vilka är era svagaste länkar i startelvan?

I blåvitt så är det 3 svaga länkar jag ser utifrån vad jag sett på försäsongen.

1: VB - Haitam Aleesami - Kan likagärna bli solid som helvete och absolut ingen svaghet. Sett okej ut inte mer på försäsongen

2: CM - då vi fortfarande inte värvat en CM och Seb inte är helt frisk är det väl vår stora svaghet, å andra sidan ser jag ingen plats för den "stora CM värningen" när Seb är tillbaka då Seb kommer att vara helt överlägset bäst i allsvenskan på sin position. Å andra sidan tycker jag Gustav Svensson är allt annat än fantastisk när han spelar så om Seb kan göra lite allt möjligt och den nya värvningen kan ta en offensiv roll så är det okej.

3: Vi har Alvbåge.

4: Bredden centralt på mittfältet är ju oroväckande, om t.ex Seb går sönder. Annars ser det bra ut

Sammanfattningsvis är Haitam (tills han bevisar mig motsatsen, jag tror nämligen han är rätt vass) samt Alvbåge - som faktiskt är rätt vissen om man har några krav och idéer om en ligatiteln som mål.

Men vi har iallafall allsvenskans bästa spelare.
__________________
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-02-14 kl. 03:29.
Citera
2015-02-14, 07:52
  #607
Medlem
Gallachers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Men vi har iallafall allsvenskans bästa spelare.

Haha! Göteborgare så här års asså. Roliga som få.
Citera
2015-02-14, 10:33
  #608
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallacher
Haha! Göteborgare så här års asså. Roliga som få.

Menade förstås efter Mffs startelva. Det är ju allsvenskans 11 bästa spelare. Kanske även några på bänken.
Citera
2015-02-14, 11:01
  #609
Moderator
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gallacher
Haha! Göteborgare så här års asså. Roliga som få.

Förstår faktiskt inte hur du kan få det till att det skulle vara ett skrattretande uttalande.

Vibe, Rosenberg och ev. Bahoui är Allsvenskans tre bästa spelare. Att påstå att Vibe är allra bäst är väl inte direkt något konstigt? Han vann skytteligan totalt överlägset och var delad etta i poängligan.

Eller är det något jag missförstår? Är det uppenbart att Vibe inte är Allsvenskans bästa spelare?

/feldgrau
Citera
2015-02-14, 11:14
  #610
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Förstår faktiskt inte hur du kan få det till att det skulle vara ett skrattretande uttalande.

Vibe, Rosenberg och ev. Bahoui är Allsvenskans tre bästa spelare. Att påstå att Vibe är allra bäst är väl inte direkt något konstigt? Han vann skytteligan totalt överlägset och var delad etta i poängligan.

Eller är det något jag missförstår? Är det uppenbart att Vibe inte är Allsvenskans bästa spelare?

/feldgrau

Något som blir intressant i år är väl just hurdan utväxlingen på Vibe och Rosenberg blir. Lite cyniskt kan man väl kanske argumentera för att det bara kan gå sämre. Vibe lär väl förmodligen inte göra fler mål, och Rosenberg likaså inte fler poäng. Malmö fick betydligt bättre output ur Rosenberg än vad många (inklusive mig) kunde tro. Frågan är väl om Rosenberg maxade i fjol, likt Malmö i stort sett till sina framgångar. Vibe har ju faktiskt gjorde sin beskärda del av mål under flera år, men inte i samma mängd som fjolåret.

Hur går tongångarna om Vibe/Rosenberg gör 9 mål och hamnar på ~15 poäng? För mig personligen så känner jag att Bahoui ska ha ett högre poängsnitt i år än fjolåret för att jag ska vara nöjd med honom. Nu låg han inte på samma nivå som Vibe och Rosenberg (visserligen på annan position). Har dock svårt att säga hur många mål/assist man ska förvänta sig av Bahoui då han förmodligen blir såld i sommar, så vi vet inte hur många matcher han gör.
Citera
2015-02-14, 11:19
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Förstår faktiskt inte hur du kan få det till att det skulle vara ett skrattretande uttalande.

Vibe, Rosenberg och ev. Bahoui är Allsvenskans tre bästa spelare. Att påstå att Vibe är allra bäst är väl inte direkt något konstigt? Han vann skytteligan totalt överlägset och var delad etta i poängligan.

Eller är det något jag missförstår? Är det uppenbart att Vibe inte är Allsvenskans bästa spelare?

/feldgrau
Jepp, Rosenberg är bättre, det räcker ju att se matcherna för att inse det. Vart var Vibe när IFK skulle kvala in till EL? Rosenberg drog Malmö FF till CL med två mål mot Sparta och två mål mot Red Bull. Lägg där till tre mål i gruppspelet. Så agerar en riktig klasspelare. Både du och jag hade hellre haft Rosenberg än Vibe i vårt lag. Om vi skall vara riktigt ärliga. Eller?

Sen tycker jag iofs inte Rosenberg är bäst i Malmö. Enoch Kofi Adu är givetvis alldeles för bra för allsvenskan. Där har vi vår bästa spelare.
__________________
Senast redigerad av riquelme 2015-02-14 kl. 11:21.
Citera
2015-02-14, 11:26
  #612
Medlem
Nyfikna på hur Gefle och Gnaget står sig inför säsongen? Träningsmatch idag kl 13, sänds här om ni vill stanna i soffan
http://aikplay.com/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback