2015-02-09, 20:43
Medlem
jacoooops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Hela betygsättningens "korrekthet" beror ju på vad Kristoffersson skulle ge för betyg till andra allsvenska trupper.

/feldgrau

Nja, man kan ju ställa spelarnas betyg i förhållande till varandra och där är han, som många redan sagt, väldigt fel ute.
Citera
2015-02-09, 20:56
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacoooop
Nja, man kan ju ställa spelarnas betyg i förhållande till varandra och där är han, som många redan sagt, väldigt fel ute.

Visst, men jag tänkte främst på under-/övervärdering jämfört med övriga allsvenska trupper.

/feldgrau
Citera
2015-02-09, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Tror nog han övervärderat hela er trupp.
Njut av den ettåriga upplevelsen - snart är ni tillbaka i superettan igen
Tror ni Hammarbyare övervärderar er trupp. Hur många lag har inte varit mer överlägsna när de gått upp och sedan fallit tungt, Norrköping, Öster osv.

"Ny förlust på försäsongen för Hammarby.
Laget föll med 1-3 mot Vestsjælland i sista matchen under La Manga-lägret."

Bajen har haft 3 matcher på 6 dagar. Med det i åtanke så har Bajen ändå presterat fullt godkänt på La Manga.
Citera
2015-02-09, 21:41
Medlem
Om man ska dra stora växlar av träningsmatcher gaddar jag in 2lax15 redan nu med 8-1 mot Assyriska i bakminnet.
Citera
2015-02-09, 21:58
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Bajen har haft 3 matcher på 6 dagar. Med det i åtanke så har Bajen ändå presterat fullt godkänt på La Manga.
Idag förlorade man alltså mot norrbaggarna med 3-1 trots att norrbaggarna fick spela mer eller mindre hela matchen med 1 man mindre. (Fick en snubbe utvisad vid ställningen 0-0.)
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Om man ska dra stora växlar av träningsmatcher gaddar jag in 2lax15 redan nu med 8-1 mot Assyriska i bakminnet.
Du kan ju fråga om de som riggade matchen och tjänade lite slantar på att satsa pengar på den kan betala för tatueringen.
Citera
2015-02-09, 22:05
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow
Idag förlorade man alltså mot norrbaggarna med 3-1 trots att norrbaggarna fick spela mer eller mindre hela matchen med 1 man mindre. (Fick en snubbe utvisad vid ställningen 0-0.)

Du kan ju fråga om de som riggade matchen och tjänade lite slantar på att satsa pengar på den kan betala för tatueringen.

1. Varför uttala sig om man inte ens såg matchen? För det första var det danskar och för det andra fick dom ta in en ny spelare vid utvisningen.

2. Tror du på det där själv?
Citera
2015-02-09, 22:09
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
1. Varför uttala sig om man inte ens såg matchen? För det första var det danskar och för det andra fick dom ta in en ny spelare vid utvisningen.

2. Tror du på det där själv?
1. Fair enough, jag såg inte matchen och rätt pinsamt misstag av mig att blanda land sådär. Men tycker nog man kan uttala sig sådär utan att ha sett matchen nämnde ju inget om spelbild eller sådär. Knappast vanligt att man får sätta in en ny kille efter rött kort.

2. Ja det tror jag. Om man kan rigga seriematcher varför skulle man inte kunna rigga träningsmatcher?
Citera
2015-02-09, 22:19
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow
1. Fair enough, jag såg inte matchen och rätt pinsamt misstag av mig att blanda land sådär. Men tycker nog man kan uttala sig sådär utan att ha sett matchen nämnde ju inget om spelbild eller sådär. Knappast vanligt att man får sätta in en ny kille efter rött kort.

2. Ja det tror jag. Om man kan rigga seriematcher varför skulle man inte kunna rigga träningsmatcher?

Är väl snarare vanligare att man får ta in en ny kille vid utvisning när det är träningsmatch än att man inte får det?

Visserligen kan man det, men i det här fallet är det ingenting som tyder på att matchen var riggad, så släpp den tanken.
Citera
2015-02-09, 23:46
Medlem
ZlatanManias avatar
Kom att tänka på korsbandsskador och vilket helvete det är för fotbollsspelare, den 21 denna månad är det 9 månader sedan Panos fick sin skada och då beräknas han kunna va fit for fight vilket är härligt.

Hur är statusen kring Molins som råka ut för samma skada? Nå uppdateringar? Kommer han tillbaka kring premiären eller blir det senare än så?
Får ge MFF att det är ett förjävla bra tillskott, kanske t.o.m det främsta tillskottet i årets allsvenska.
Citera
2015-02-10, 02:28
Medlem
Barbus avatar
Tänkte gör en sammanställning av Malmös trupp som den ser ut just nu. Troligtvis tillkommer inte mer än en förstärkning innan serien drar igång.

Målvakter

Robin Olsen 5
Allsvenskans klart bästa målvakt just nu och en av Sveriges största målvaktstalanger för tillfället. Tippad att kunna ta över efter Isaksson i A-landslaget. Har egentligen allt, bra kommunikation, bättre fötter än många andra, super-räddningar och är lång och hyfsat vältajmad i luften.

Zlatan Azinovic 2
Duglig ersättare, är väl ingen supermålvakt men är habil. En glädjespridare i truppen som håller stämningen uppe.

Marko Johansson 2
Har inte sett honom själv i spel men ska vara en ganska stor målvaktstalang. Med MFFs historia av att skola målvakter så får han en tvåa.

Försvarare

Anton Tinnerholm 4
En av allsvenskans bästa högerbackar. Kanske den bästa när Larsson har lämnat. Är säker defensivt men är också väldigt funktionell offensivt. Saknar den där riktiga offensiva spetsen som gör att han ska producera massvis med poäng men han understöder väldigt bra åt båda håll.

Yoshimar Yotun 3
Har bara sett en match med "Yoshi". Han verkar väldigt lik en ung Ricardinho i spelstilen. Kort, snabb, oskolad. En oslipad diamant helt enkelt. Tycker hans touch såg väldigt bra ut i träningmatchen. Kommer troligtvis inleda säsongen med stora språksvårigheter och en del taktiska felpositioneringar. Därför får han en 3:a. Jag tycker dock vissa överdriver hans dåliga defensiva kvalitéer men det återstår att se.

Pa Konate 3
En duglig ung ytterback. Har lite för dålig teknik för att riktigt etablera sig på kanten. Är också lite valpig i sitt defensiva spel, det såg man inte minst när han ställdes mot lag på högsta europeiska nivå. I allsvenskan fungerar han dock okej och är utvecklingsbar.

Johan Hammar 1
En mycket lång MFF-skolad mittback som gick som ungdomsproffs till Everton tror jag. Av det jag har sett av honom är han inte speciellt bra och jag tror inte han har en framtid i klubben. Är på tok för långsam för hög allsvensk nivå. Hade nog haft svårt att platsa i ett nykomlingslag som Bajen. Förvånansvärt svag i huvudspelet trots att han är extremt lång. Hänger inte med i duellspelet och sticker inte ut i passningsspelet.

Filip Helander 5
Allsvenskans största mittbackstalang kommande säsong. Har bevisat mot spelare som Tevez och Pogba att han håller hög klass i sitt defensiva spel. Är egentligen en riktigt bra skolad mittback. Han dominerar i huvudspelet, är följsam i en-mot-en situationer samt tajmar glidtacklingar riktigt bra vilket är lite av en förlorad konst. Dessutom är han förvånansvärt snabb och är bra på att värdera när han rensa ut bollen över sidlinjen och när han med förvånansvärt bra kvalité ska hitta kreative lösningar ut ur pressade lägen för att behålla bollinnehav.

Erik Johansson 5
Kandidat till A-landslaget. Är extremt all-round som spelare. Är stark i duellspelet och duglig i huvudspelet. Är något sämre än Helander på positionsspelet som mittback och är lite långsammare, men det är fortfarande god allsvensk nivå på dessa kvalitéer. Däremot är han väldigt bra med boll. En spelförande mittback så att säga. Kan driva upp boll förbi första press, har mycket bra mottagningar och kvickt och säkert passningsspel. Dessutom så är han väldigt finurlig på att hitta in rätt till bollen på offensiva fasta. Om bollarna serveras bättre än fjolåret så kan han få in ett par bollar i år.

Franz Brorsson 2
Ny för i år. Lärling, uppflyttad. Såg väldigt stabil ut i cupmatchen han fick spela förra säsongen. Har inte sett mycket av honom ännu annars. Borde kanske få en trea för att han heter Kaiser Franz men har också höftbekymmer redan vilket är oroande för en ung spelare.

Mittfältare

Enoch Kofi Adu 5
Allsvenskans bästa centrala mittfältare utan tvekan. Hade varit given en startplats i svenska landslaget om han varit svensk. Har egentligen ingen svaghet. Han är uthållig, extremt lugn med boll. Extremt bra passningsfot, tar sig ur press felvänd även om han möter ett Atletico Madrid mittfält. Positionerar sig jättebra utan boll. Som sittande mittfältare är han hög europeisk nivå i min bok. "För bra för allsvenskan" brukar man ju säga. Det enda lilla man kan anmärka på är att han inte är så bra högre upp i plan, dvs på att skjuta, avsluta och göra instick, men det är heller inte hans roll enligt mig.

Erdal Rakip 2
Ung spelare som gjorde sig ett namn i U17 VM. Behöver speltid för att utvecklas. Tycker många i MFFare övervärderar honom. Visst han är ung men jag tycker han saknar ganska mycket egenskaper för att prestera just nu. Är inte tillräckligt bra med boll när han får press på sig. Spelar också ganska fult och dyker in i tacklingar ofta. Vinner inte så mycket boll i duellspelet trots att det ska vara en av hans kvalitéer. Duglig passningsspelare, inte mycket mer. Hade säkert inte gjort bort sig i ett mittenlag i allsvenskan.

Oscar Lewicki 4
Det på förhand klockrena nyförvärvet. Hög svensk nivå, u21 spelare. Har erfarenhet av allsvenskan. Malmö-fostrad, ungdomsproffs i Bayern Munchen. Potentiell framtida a-landslagsman. Ska bli mycket intressant att följa 2015. Är väldigt bra defensivt. Kan han i MFF utveckla sin bollbehandling och passningsspel ett snäpp till så kommer han också vara en stor kandidat för europeiska klubbar. Är egentligen komplett defensivt, är ganska kort dock men har trots det ett riktigt bra huvudspel. Viker sig garanterat inte när det börjar smälla.

Erik Andersson 3
Nyförvärv från Landskrona. Rankas som en av de största unga svenska mittfältstalangerna. Ska enligt rykten ha en monsterfysik trots sin ringa ålder. På himmelriket påstods det att Rosenberg trodde att han ljög om vilket värde han fått på fystestet. Tror han kan göra ett gediget jobb på ett allsvenskt mittfält. Svårvärderad då jag inte sett mycket av honom rent spelmässigt.

Simon Kroon 3
En berg-och-dalbane ytter som blandar hög europeisk nivå med bottennapp som skulle skrämma BP-tränare. Har spetskvalitéer i sitt driv med boll, är en väldigt kantslickande ytter. Försvinner dock mycket ur matcher han får starta, men gör sig ofta synlig när han får hoppa in mot trötta backar. Är bedrövlig i defensiven och hjälper ofta inte sin back alls. Lunkar ofta runt och alibispelar när motståndaren har bollen vilket är farligt för laget.

Tobias Sana 3
Har presterat väl på allsvensk nivå. Har varit utanför "riktig" fotboll en längre tid. Är säkerligen spelsugen. Såg okej ut i träningsmatchen i USA men stack inte ut. Förväntar mig inte allt för mycket. Verkar vara en dribbler, vilket kan vara utmärkt i vissa lägen men tempodödande i andra. Tror inte han har samma högstanivå som Forsberg och heller inte samma förmåga att behålla bollen vid fötter. Oklart om han kommer prestera poäng också då många pekar på ett dåligt facit från IFK tiden.

Guillermo Molins 5
Lagkaptenskandidat och del av lagets kärna. Kommer tillbaka från sin andra korsbandsskada. Ovisst om vilken nivå han kommer hålla. Lyssnar man på senaste MFF-podden och andra intervjuer så är det glasklart att han kommer tillbaka till en hög nivå. Enormt skön attityd. Fansens största favorit tillsammans med Rosenberg. Hans facit när han väl varit på plan talar för sig självt. Riktigt duktig avslutare, väldigt smart i löpningar och att hitta ytor som ställer till det för motståndarförsvar. Stark i kroppen och kan trycka bort jobbiga HIF:are om dribblingen mot förmodan skulle misslyckas. En av allsvenskans bästa spelare när han kommer tillbaka till formtopp.

Petar Petrovic 2
Ungdomsspelare som varit utlånad till något balkanlag senaste säsongen för speltid. Stack verkligen ut i ungdomslagen. Med respekt för att man inte sett honom alls på ett tag och att han fortfarande är ung (95:a) så tror jag inte han är speciellt nära speltid. Saknar spetskvalitéer som ytter. Är inte speciellt snabb och tekniken utnyttjas mest stillastående vilket fungerade väl i U-lag men inte i A-lag. Verkar inte speciellt rörlig utan boll.

Magnus Wolf Eikrem 4
Potentiell 5:a. Har endast sett honom i spel mot DC United men var det nyförvärv som stack ut mest där. Hareide är väldigt förtjust i honom och han ser väldigt bra ut trots att han kommer från en period utan speltid. Teknisk, smart. Fot för fasta situationer av allra högsta rang, något MFF har saknat. Potential att bli en nyckelspelare som offensiv spelfördelare.

Piotr Johansson 1
Såg inte alls bra ut den lilla speltid han fick förra året. Ungdomsspelare 95a. Tror inte alls på honom. Enligt mig har han inte potential för att vara en MFF spelare. Trög med boll, rätt medioker teknik. Dålig passningsspelare.
Senast redigerad av Barbu 2015-02-10 kl. 02:59.
Citera
2015-02-10, 02:57
Medlem
Barbus avatar
Anfallare

Jo Inge Berget 3
Såg stabil ut i träningsmatchen och verkar väldigt allround. Tyckte mig inte se samma spets som hos Eikrem. Men han ser ut att hålla hög allsvensk nivå i allt han gör. Kan bli toksucce eller så kan det bli flopp. Kanske borde ha en fyra men jag nöjer mig med en trea för tillfället då jag inte tycker det man sett av hans spelegenskaper sticker ut i allsvenskan sådär jättemycket.

Markus Rosenberg 5
Allsvenskans största profil. Vet inte om jag behöver nämna så mycket här för betyget är självskrivet efter fjolårssäsogen.

Agon Mehmeti 2
Stabil hemvändare men är lite för enkel som spelare för fotbollen som den ser ut 2015. 2010 öste han in mål i guldlaget. Är en avslutare av hög nivå men har stora brister i spelet utanför boxen. Är för dålig på att suga in bollar och för dålig på att leverera bollar vidare. Dessutom saknar han speed och teknik. Duglig allsvensk anfallare men jag tror inte han lyfter i år bara för att han presterade bra 2010.

Pawel Cibicki 4
Lite av en dark horse. Få MFFare skulle sätta en 4 på honom men jag sticker ut hakan och gör det ändå. Kan få ett genombrottsår. Presterade på en jämn hög nivå vid i princip varenda tillfälle han fick speltid förra året. Ha bra teknik, bra driv med boll och en ganska underskattad spelförståelse. Är väldigt duktig på att hitta fram med enkla pass till spelare i avslutslägen. Något som indikerar att han har potential för att konkurrera om en plats. Överarbetar inte situationer och känns ganska tempostark trots sin ringa speltid. Får väldigt tuff konkurrens i år men jag tror ändå på att det finns något hos Pawel som kan göra honom till en "årets genombrott" i MFF.
Citera
2015-02-10, 08:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Kom att tänka på korsbandsskador och vilket helvete det är för fotbollsspelare, den 21 denna månad är det 9 månader sedan Panos fick sin skada och då beräknas han kunna va fit for fight vilket är härligt.

Hur är statusen kring Molins som råka ut för samma skada? Nå uppdateringar? Kommer han tillbaka kring premiären eller blir det senare än så?
Får ge MFF att det är ett förjävla bra tillskott, kanske t.o.m det främsta tillskottet i årets allsvenska.

Han tränar med boll så rehab är på god väg. Troligen klar till start men frågan om det är 90 minuter.

Sen är frågan om han landar i samma klass som han slutade. Inledningsvis 2014 var har totalt överlägsen. Minns hur han lekte bort IFK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in