2015-02-13, 16:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Hur vet du att det inte handlar om Gud?
Jag har inte svar på alla frågor, inte heller du min vän.

Jag har ett val och mitt val är att tro.
Du har också ett val och du valt att inte tro.

Det är du som påstår att det handlar om Gud, så varför har du inget belägg för det? Om du inte har belägg, hur kan du fortsatt påstå något?

Jag har inte valt att inte tro, jag har aldrig upplevt något som gett mig anledning att tro.
Citera
2015-02-13, 16:21
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Ingeting är omöjligt, bara olika svårt.
Något som ni inte kan ta in era hjärnor...

Då kan du ju komma tillbaks när du gjort en fyrkantig triangel.
Dessutom har du valt att gå iväg på en tangent och diskutera semantik istället för sakämnet. Ett tydligt tecken på att du inte har ett dugg att komma med när det gäller diskussionen i fråga. Som jag skrev innan, du är inte intresserad av diskussion, du vill bara predika om dina egna fantasier.
Citera
2015-02-13, 16:22
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast under många många hundra år hade prästerna/kyrkan makten. Påvens roll i världshistorien kan knappast underskattas.

Jojo men de är ju helt av banan och fattar tji och ingenting precis vad jag skrev om i mitt tidigare inlägg. Skriftställena vänder ju sig till dessa dårar du räknar upp. "Guds" markpersonal är absolut inget att lyssna till, de tolkar som de blinda slåss ungefär. ha de
Citera
2015-02-13, 16:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Jojo men de är ju helt av banan och fattar tji och ingenting precis vad jag skrev om i mitt tidigare inlägg. Skriftställena vänder ju sig till dessa dårar du räknar upp. "Guds" markpersonal är absolut inget att lyssna till, de tolkar som de blinda slåss ungefär. ha de

Så du menar att tex "Jag skall göra de visas vishet om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ned."" (1 Kor. 1:19) handlar om prästernas vishet? Det var ju en nytolkning. Tror inte att någon inom kyrkan skulle hålla med om det. Och de har ju ändå rätt lång utbildning i att tolka bibeln.
Citera
2015-02-13, 16:38
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Så du menar att tex "Jag skall göra de visas vishet om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ned."" (1 Kor. 1:19) handlar om prästernas vishet? Det var ju en nytolkning. Tror inte att någon inom kyrkan skulle hålla med om det. Och de har ju ändå rätt lång utbildning i att tolka bibeln.

Som jag skrev innan de tolkar som de blinde slåss ungefär och det är just därför det ser ut som det gör i dag. Jag grät för att jag inte hade en Teologi doktorshatt tills jag mötte dem som har det med huvudena under armen. Amen
Senast redigerad av jedidja1 2015-02-13 kl. 16:42.
Citera
2015-02-13, 21:54
Medlem
densomtyckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Av exakt samma anledning som att vi inte kan åstadkomma några bevis för att onda, osynliga, rosa enhörningar styr universum. Ska vi lägga resurser på att hitta bevis för det med tycker du?

Jag tycker inte vi ska lägga några resurser på att hitta vetenskapliga, fysiska, direkta bevis för Guds existens.

Jag tycker vi ska ägna tid åt att vårda vår relation till Gud och våra medmänniskor.
Och så tycker jag vi ska försöka ta hand om den här stackars planeten innan det är försent.

Men för de flesta Gudstroende så visar vetenskapen tydliga tecken på att allting är genomtänkt och organiserat. Därigenom ger den styrka åt tron.

Det är min fasta övertygelse att ju fler som finner en personlig relation till sin Skapare desto bättre kommer vår jord att bli.
Ateister: Pröva att be.
Citera
2015-02-13, 22:03
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av densomtycker
Jag tycker inte vi ska lägga några resurser på att hitta vetenskapliga, fysiska, direkta bevis för Guds existens.

Låter som en sund tanke.

Citat:
Jag tycker vi ska ägna tid åt att vårda vår relation till Gud och våra medmänniskor.
Och så tycker jag vi ska försöka ta hand om den här stackars planeten innan det är försent.

Eller så lägger vi gudarna åt sidan och frigör resurser för att ägna ännu mer tid åt att ta hand om planeten. Eller det är kanske viktigare att dyrka gudar?

Citat:
Men för de flesta Gudstroende så visar vetenskapen tydliga tecken på att allting är genomtänkt och organiserat. Därigenom ger den styrka åt tron.

Argument from ignorance och argumentum ad populum.

Citat:
Det är min fasta övertygelse att ju fler som finner en personlig relation till sin Skapare desto bättre kommer vår jord att bli.

Ju mindre inflytande religion har i världen desto bättre kommer den att bli.
Citera
2015-02-13, 22:20
Medlem
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ateister-smartare-an-troende_8420756.svd

Nuff said!
Citera
2015-02-14, 14:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Speak for yourself..

Citat:
Men för de flesta Gudstroende så visar vetenskapen tydliga tecken på att allting är genomtänkt och organiserat.

Vilken "vetenskap"?
Citera
2015-02-14, 14:51
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilken "vetenskap"?
Den om att vi är apor om vi inte vill. Du är ju själv inne på den vägen. Varför inte hjälpa andra människor?
Citera
2015-02-14, 17:58
Medlem
Citat:
Hur många alternativ att tillbe finns det runt om på jorden? Tusentals?
Citera
2015-02-14, 18:11
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Hur många alternativ att tillbe finns det runt om på jorden? Tusentals?
Testa att bara be.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in