2015-02-13, 15:46
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Ja ni tolkar mina svar precis som ni tolkar heliga skrifterna.Inte undra på att ni är ett stenkast av idioti som IS är...

Så frasen "ingenting är omöjligt" betyder inte just det?
Du kanske vill ändra dig till "ingenting är omöjligt (inom vissa rimliga gränser)"?
Citera
2015-02-13, 15:47
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Tänk lite själv min vän. Det är då man blir upplyst

För att bli upplyst så krävs det en ficklampa och glidmedel...
Citera
2015-02-13, 15:47
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Om 1000 så ja, kanske.

Tänk själv vilka bedrifter vi människor har åstakommit sen elen uppfanns.
Tänk på allt vi kom på under 1900-talet. Tänk vart tekniken har tagit oss om ytligare 200 år...
Ingenting är omöjligt.

Gud tycker inte människors vishet och våra bedrifter är något positivt, om du tittar i tex 1 Mosebok kapitel 11 när människorna byggt Babels torn som räckte ända upp till himmeln så kom ju straff för det. Och nu så har människan satt sig till att ta sig ut i himmelen igen. Och till vilken kostnad när det finns människor utan mat för dagen inget tak över huvudet på flyckt undan krig mm av elände.

Så hur många munnar som hade gått att mätta samt ge tak överhuvudet för de pengar rymdprojekten kostar är åtskilliga om inte allas. Så vi människor kommer få straff för detta förr eller senare. Men här är ett exempel på vad Gud anser om människors "Vishet" 1 Kor 1:19

"Det är ju skrivet: "Jag skall göra de visas vishet om intet, och de förståndigas förstånd skall jag slå ned."" (1 Kor. 1:19) Amen

Och 1 Kor 3:19

"Ty denna världens visdom är dårskap inför Gud. Det är ju skrivet: "Han fångar de visa i deras klokskap";" (1 Kor. 3:19) Amen

Ha en bra dag
Senast redigerad av jedidja1 2015-02-13 kl. 15:52.
Citera
2015-02-13, 15:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1

"Ty denna världens visdom är dårskap inför Gud. Det är ju skrivet: "Han fångar de visa i deras klokskap";" (1 Kor. 3:19) Amen

Eftersom bibeln bara är ett redskap för crowd control så är det ju naturligt att eliten inte vill att massorna ska utbilda sig.
Citera
2015-02-13, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Säger du ja. Har du tolkningsföreträde här? Vad är det som säger att du har rätt och att de har fel?

Du duckar den viktiga frågan, antingen håller gud med dem eller så blundar han för deras mordorgier.
Vilket gör han? Och hur kan man försvara det?

Läs budorden.
Är det något som IS följer?
NEJ. Enkla moraliska saker en människa skall följa, budorden (skit i vilodagen och inga andra gudar)
Inte mörda, inte vara avundsjuk, inte vara otrogen, att vissa respekt för andra osv.
Och återigen, är detta något IS står för?
Så ja, jag har tolkningsföreträde, även du när det kommer o handla om IS.

Du är klok nog min vän (tror jag iallafall) att du kan säga, oavsett vad du tycker om religion, så kan du nog helt ärligt säga att visa grupperingar inom olika religösa samfund inte alls lever efter moralens värld.

Gud ingriper inte längre hos oss människor på samma sätt som han gjorde i GM.
Han är absolut inte med IS, och varför han inte stoppar dom det vet jag inte.
Men det bevisar inte din poäng för det. Du kan ha fel fortfarande lika mycket som jag har fel. Eller hur?!
Du kan aldrig med 100% säkerhet säga/veta Gud finns inte, Gud finns.
Gäller även för mig.
Men som jag skrev tidigare, jag har ett val och jag har valt mitt, precis som du har valt ditt..
Citera
2015-02-13, 15:57
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Eftersom bibeln bara är ett redskap för crowd control så är det ju naturligt att eliten inte vill att massorna ska utbilda sig.

Jag tror inte du förstod mitt inlägg riktigt. Vad jag menar är att det skulle saneras i den mänskliga visheten och göra konstruktiva saker istället för att till exempel slänga ut pengar på rymdprojekt och till vilken kostnad när det finns så mycket elände att lägga pengar på att få bort i stället.. Det är inte frågan om att det ska va nån elit som bestämmer om människan vill förkovra sig det är just till den så "brighta" Eliten det handlar om de skriftställen jag nämde
Citera
2015-02-13, 16:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Läs budorden.
NEJ. Enkla moraliska saker en människa skall följa, budorden (skit i vilodagen och inga andra gudar)
Inte mörda, inte vara avundsjuk, inte vara otrogen, att vissa respekt för andra osv.

Du är klok nog min vän (tror jag iallafall) att du kan säga, oavsett vad du tycker om religion, så kan du nog helt ärligt säga att visa grupperingar inom olika religösa samfund inte alls lever efter moralens värld.

Men det bevisar inte din poäng för det. Du kan ha fel fortfarande lika mycket som jag har fel. Eller hur?!
Gäller även för mig.
Men som jag skrev tidigare, jag har ett val och jag har valt mitt, precis som du har valt ditt..

Skit i vilodagen? Du går alltså emot guds uttryckliga order? Och inga andra gudar? Detta är ju det första budet, det måste således vara det viktigaste. Buden är ju det enda som kommit direkt från gud, allt annat har filtrerats genom människor men budorden kom direkt. Det första budordet är alltså den första direkta påtagliga ordern från gud och det tycker du man ska skita i. Jag undrar vad gud har att säga om det.

Enkla moraliska regler har funnits så länge vi haft samhällen, betydligt längre tillbaka än kristendomen. Den gyllene regeln har funnits i mängder av kulturer historien igenom, detta är inget specifikt för någon religion.

IS har helt klart gud på sin sida enligt dem själva. Vad du eller jag tycker om det spelar ingen roll.
Och det finns fortfarande bara två möjligheter, antingen har de gud på sin sida eller så skiter han i vad de gör i hans namn.
Det finns förstås ett tredje alternativ också; gud finns inte.

Nej, jag kan inte säga att gud inte finns. Men om han är den gud som omskrivs i bibeln eller koranen så vill jag inte ha något med honom att göra.
Citera
2015-02-13, 16:05
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Läs budorden.

Gäller även för mig.
Om ja säger att det finns ett troll i din källare, tror du då på det tills motsatsen bevisats, eller tvärtom?

Det är svårt att bevisa att något inte finns, men om något är osannolikt så antar jag att det inte finns tills motsatsen bevisats. Men du kanske har ett annat tillväga gång sätt?
Citera
2015-02-13, 16:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag tror inte du förstod mitt inlägg riktigt. Vad jag menar är att det skulle saneras i den mänskliga visheten och göra konstruktiva saker istället för att till exempel slänga ut pengar på rymdprojekt och till vilken kostnad när det finns så mycket elände att lägga pengar på att få bort i stället.. Det är inte frågan om att det ska va nån elit som bestämmer om människan vill förkovra sig det är just till den så "brighta" Eliten det handlar om de skriftställen jag nämde

Fast det här är ju bara vad du tycker. Bibelstället är väldigt klart och tar ingen hänsyn till vilken typ av kunskap det gäller, det menar världslig kunskap i motsats till andlig. Som var förbehållet prästerna.
Citera
2015-02-13, 16:11
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Fast det här är ju bara vad du tycker. Bibelstället är väldigt klart och tar ingen hänsyn till vilken typ av kunskap det gäller, det menar världslig kunskap i motsats till andlig. Som var förbehållet prästerna.

Har aldrig sett Prällar som andligt tänkande, och det är en anledning till att det ser ut som det gör i världen i dag så det är just till såna och världslig visdom de skriftställena gäller.
Citera
2015-02-13, 16:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Ingenting är omöjligt, bara olika svårt.

Du hör till den människoskaran som inte tror på något förrens du själv få se det med dina egna ögon.
Vi kan inte bygga flygplan, vi inte kan åka till månen, vi kan inte resa snabbare än 35 km/h för kroppen klarar inte av det osv osv...

Dina dumheter åsido, vad har intelligent liv annorstädes med Gud att göra? Varför svarar du inte?
Är du så oärlig?
Citera
2015-02-13, 16:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Har aldrig sett Prällar som andligt tänkande, och det är en anledning till att det ser ut som det gör i världen i dag så det är just till såna och världslig visdom de skriftställena gäller.

Fast under många många hundra år hade prästerna/kyrkan makten. Påvens roll i världshistorien kan knappast underskattas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in