An American in Paris (1951), vinnare av Oscar för bästa film vid den tjugofjärde Oscarsutdelningen och den andra färgfilmen att vinna denna utmärkelse (först ut var Gone With the Wind tolv år tidigare).
Filmen är en musikal som handlar om Jerry Mulligan (Gene Kelly), en amerikansk konstnär som stannat kvar i Paris efter att ha deltagit som soldat i slutet av andra världskriget. Han har inledningsvis begränsade framgångar med sin konst, men upptäcks av en inflytelserik arvtagerska som även verkar ha intresse för konstnären och inte bara hans konst. Själv intresserar han sig dock mer för fransyskan Lise.
Eftersom det är en musikal med den mycket danskunnige Kelly i huvudrollen så utgörs ganska stora delar av filmen av sång- och dansnummer. Detta är i allmänhet inte något som jag uppskattar särskilt mycket i filmer, varken från Hollywood eller Bollywood, och jag har därför lite svårt att koncentrera mig hela filmen igenom, trots att den (till skillnad från många Bollywoodalster) inte är särskilt lång.
Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Näst på tur står
The Greatest Show on Earth (1952). Jag är lite oroad över att snittbetyget på den på IMDb är relativt lågt jämfört med andra Oscarsvinnare, men jag tänker så klart se den ändå.