Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Man vet fortfarande vad en ö är och att öar finns i vatten. Gällande gudar vet vi absolut ingenting, vetenskapligt sett. Därför är det inte en giltig analogi. Dessutom, om man ändrar frågan från vet vi om en specifik väldigt snävt definierad sak, till att vara "finns någonting" bortom havet, så ändrar du ju på grundfrågan och ställer upp en mycket oärlig jämförelse. Självklart kommer det finnas någonting. Det svarar inte på VAD detta något är.
Nej du försökte bara göra en oärlig jämförelse med ateister på falska premisser.
Okej tackar, nu kommer vi nånvart i diskussionen.
Konstigt att fem olika användare måste lägga in "du är korkad" innan dess.
Visst , vi "vet" inget angående gudar och öborna "vet" något angående land.
Jag tycker ändå att det man inte kan
veta något om, kan man lika bra gissa/tro på.
Jag vill till och med påstå att man måste tro , om man inte kan veta.
T.ex. finns det något som skapat oss och sedan slutat bry sig? (s.k. deism)
Det kommer ju aldrig gå att finna bevis för varken det ena eller det andra, eller hur?
Bevisen är noll i båda riktningarna.
Varför skulle man då vara
övertygad till 99% sannolikhet (6,9 på Dawkins skala, där Dawkins placerar sig själv) att det
omöjligt kan ha funnits en sådan skapare? Och nu menar jag inte en fysisk representation av en man med skägg givetvis, utan NÅN form av entitet... för avancerad för oss att förstå... En representation kanske, av alla naturlagar?
Att en
tekanna inte lär finnas i rymden finns goda argument för. Det finns även goda anledningar för att inte
drakar existerar, att det finns rosa elefanter, eller att det finns en rosa Jesus i rymden. Men varifrån all
materia kommer och varför, det har vi ju ingen aning om. Det går inte att jämföra med fysiska objekt såsom tekannor eller drakar.
NÅNSTANS måste väl mitt argument ha validitet, att man inte kan jämföra en oändlig Gud med en drake. Eller? Ni insisterar på att det är samma sak? I så fall kan vi avsluta denna diskussionen.

Eftersom vi aldrig kommer närma oss varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Jag är helt ointresserad av folks uppfattningar och tro. Har noll respekt för det. Jag bryr mig om verkligheten. Gör vad du vill hemma - men försöker du med logiska-stolpe-ut-experiment på ett forum får du fortfarande vara beredd på att folk inte håller med dig.
Vad är "verkligheten" då?

Kan du försvara din "verklighet" jämfört med andras?
Kanske inte... men det är lättare att angripa andras verkligheter, eller hur?