2015-02-11, 11:51
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Den sjugradiga skalan behöver jag väl inte hålla med om, eller? Är det en oemotsägelig lag att det är så som all teism fungerar? Själv skulle jag inte kunna placera mig på en sådan skala, men du kanske vill roa dig med att placera mig? Inte allt kan placeras i fack, när facken har skapats av människor, även om människan heter Dawkins. Han kanske är din "husgud"?

Nä, du behöver såklart inte hålla med, men jag förstår inte vad som skulle vara så kontroversiellt med den. Nä, han är inte min husgud. Jag har inga gudar.

Citat:
Om vi nu ska diskutera tekannor, så finns det väl heller ingen anledning för en ateist i så fall att diskutera att tekannan inte finns. Den som vill tro på en tekanna, och blir glad av det, hjälper personen i livet, och ger mening, varför inte?
Jag har inget emot om ni tror på pastafarimonstret om det nu ger er glädje i livet.
Existensen av en tekanna i sig, om vi antar det är en fysisk tekanna utan övernaturliga egenskaper, är ju dock meningslös för oss människor. Det gör inte någon nytta för någon att tro på att den existerar.
GUD är däremot ingen fysisk existens, eller hur?

Du missuppfattar hela konceptet med tekannan. Du får fundera lite tills det klarnar.

Citat:
Jag kräver inte att en ateist ska bevisa att Gud inte finns, eller har jag nånsin gjort det i mina inlägg?

Inte vet jag. Hoppas inte.

Citat:
Jag påstår mig inte veta att det finns en tekanna, men ateister påstår sig veta att tekannan INTE finns.

Lyssna på din egen länk istället. Du missuppfattar det hela.

Citat:
Eftersom tekannan inte kan göra någon skada eller nytta är resonemanget kring denna meningslös, men tänk om tekannan var en källa till evigt liv?

Det är en helt vanlig tekanna. Om det finns te i den vet vi förstås inte.

Citat:
Då skulle en diskussion kring dess existens vara berättigad, åtminstone för dem som tror på tekannan. Och de som inte tror, behöver inte diskutera den.

Fast det är en vanlig tekanna. När du kan acceptera att den inte besitter några magiska krafter kanske du lyckas fokusera på - och förstå - resonemanget Russell förde.
Citera
2015-02-11, 11:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag såg precis denna video där Dawkins berättar om skillnader mellan religionstyper och varför ateism är det enda vettiga slutsteget för mänsligt tänkade:
https://www.youtube.com/watch?v=f3-Tuvw_SvM

Vad jag dock invänder är att vi som människor är begränsade.
Vi kan inte i vårt tänkade tro att vi faktiskt vet hur allt fungerar.

När vi ser t.ex. en gravt utveckligsstörd person berätta om hur han ser på världen så tänker vi inte att denne kan "förstå" saken. Vi kommer aldrig anse honom som en auktoritet i ämnet, vi tänker att han aldrig kommer kunna ha någon djupare kunskap om detta. Även om han själv anser det.
När ett barn resonerar över världen tror vi inte heller att detta barnet är en auktoritet som verkligen kan förstå hur allt hänger ihop. Även om barnet själv anser det.

Men när vi själva, som vuxna, tror vi vet hur allt hänger ihop, så ifrågasätter vi inte vår egen kunskap. Vi är övertygade om att vi har rätt. Att ateism är "slutsteget", enligt Dawkins. Ändå är det så mycket vi inte vet angående naturlagar och fysiken. Det är så mycket vi som människor inte kan förstå med vårt begränsade sinne. Varför då begränsa sig till ateism? Anta att det kan finnas andra möjligheter, är det då inte dumt att begränsa sig?

Anta att en tro på en högre och evig kärlek gör dig 1. till en bättre människa, 2. gör världen bättre, 3. gör dig lyckligare... och 4. KANSKE blir man del av något evigt.
Är det då värt att kasta bort allt detta för att ens "rationella sinne" i ett västerländskt land just tänker sig att ateism är "mest rimligt"? Tänk om ens s.k. rationalitet förleder en?

Strawman, väderkvarnskrig och argument from ignorance.

Sama old, same old.
Citera
2015-02-11, 11:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför skulle jag göra argument from ignorance?

Kanske p.g.a. att din logik-förståelse liggar omkring noll-punkten.

Citat:
Hypotisera:
Anta att vi bor på en ö. Vi vet inte vad som finns på andra sidan havet.
Ateisten säger att vi har ingen anledning att tro det finns något annat och därför bör vi inte tro att det finns.
Den "troende" säger att det kan finnas något annat.

Falsk analogi + strawman.

Citat:
Är mitt resonemang giltigt så långt, eller har jag gjort något "logiskt felslut" igen?

Du har ÖKAT på din felargumentation.
Citera
2015-02-11, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om vi nu ska diskutera tekannor, så finns det väl heller ingen anledning för en ateist i så fall att diskutera att tekannan inte finns. Den som vill tro på en tekanna, och blir glad av det, hjälper personen i livet, och ger mening, varför inte?

Om du nu bestämmer dig till äntligen att ta en kurs i "logic for dummies" kunne du på samma gång lära dig vad skillnaden mellan pådyvlande och vettig tro innebär.
Citera
2015-02-11, 12:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Okej men "fantasifigur som har skapat allt sitter där" har jag inte sagt.

Det du gjorde var att presentera ett väderkvarnskrig mor en strawmanna-ateist.
Citera
2015-02-11, 12:21
Medlem
Enligt MIN definition är frågan inte "finns Gud, stadium 1-7" utan VAD är Gud?
Om Gud = "allt som händer och sker" (världsande, etc) är det svårt motbevisa Gud, då är det 7/7 sannolikhet att Gud finns.
Om Gud = "Gubbe på moln" eller annan fysisk representation, är det nog mycket liten sannolikhet. 1/7.

Och så finns det stadier där mellan.
Det är grelin1999's gradering av Gudstro.
Den är inte sämre än Dawkins. Den har samma validitet.
Eftersom jag själv har skapat denna så tillåter jag mig att hänvisa till denna i mina resonemang.

Eftersom att jag i övrigt inte verka "förstå" varken tekannan eller mitt eget exempel angående öborna, behöver vi antagligen inte diskutera detta mer mellan oss, om alla argument jag lägger fram är "argument from ignorance".

Men jag kommer fortsätta ge mina åsikter ändå, då jag anser mina resonemang är lika giltiga som vem som helst, och JAG känner inte ni har motbevisat dem även om ni anser det.
Mitt grundargument är: "vi vet inte, alltså kan det inte motbevisas." Ni anser det är felaktig logik. Vad bra. Då är väl alla nöjda.

Vad jag gör är att försöka diskutera utifrån verkliga situationer. Men varje sådant försök skjuts ner som "strawman" etc. Det gör att alla diskussioner blir meningslösa, om inga postulat kan göras. Jag nämner ett enkelt forumulerat hypotetiskt scenario med öbor och får till svar "strawman + argument from ignorance". Jaha, okej. Men jag känner mig ju inte motbevisad för det liksom.
Senast redigerad av grelin1999 2015-02-11 kl. 12:30.
Citera
2015-02-11, 12:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom att jag i övrigt inte verka "förstå" varken tekannan eller mitt eget exempel angående öborna, behöver vi antagligen inte diskutera detta mer mellan oss, om alla argument jag lägger fram är "argument from ignorance".

Citat:
Men jag kommer fortsätta ge mina åsikter ändå, då jag anser mina resonemang är lika giltiga som vem som helst, och JAG känner inte ni har motbevisat dem även om ni anser det.

No worries. Det är ingen hemlighet att pådyvlande islams apologetik är på imbecil-nivån och att detta faktisk i offentliga sammanhang misskrediterar islam.
Citera
2015-02-11, 12:32
Medlem
Citat:
Om Gud = "allt som händer och sker" (världsande, etc) är det svårt motbevisa Gud, då är det 7/7 sannolikhet att Gud finns.
Om Gud = "Gubbe på moln" eller annan fysisk representation, är det nog mycket liten sannolikhet. 1/7.

Eftersom jag själv har skapat denna så tillåter jag mig att hänvisa till denna i mina resonemang.

Mitt grundargument är: "vi vet inte, alltså kan det inte motbevisas." Ni anser det är felaktig logik. Vad bra. Då är väl alla nöjda.

Vad jag gör är att försöka diskutera utifrån verkliga situationer. Men varje sådant försök skjuts ner som "strawman" etc. Det gör att alla diskussioner blir meningslösa, om inga postulat kan göras. Jag nämner ett enkelt forumulerat hypotetiskt scenario med öbor och får till svar "strawman + argument from ignorance". Jaha, okej. Men jag känner mig ju inte motbevisad för det liksom.
Båda dina exempel är lika svår att motbevisa.....
Citera
2015-02-11, 12:37
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Jag skulle nog säga att den är inte bara sämre än Dawkins variant utan helt galen.

Du kan självklart hitta på vad du vill och hålla fast vid det - men det gör inte det mindre galet.

Hur kom du fram till VAD kontra "FINNS"?

Om gud är "ALLT som händer och sker" har du på ett klockrent sätt urvattnat hela guds-konceptet.
Då kan till och jag med skriva under på att gud finns.
Men börjar du prata om en gud som en medveten "sak/ande/väsen" tappar du mig helt.

Sedan borde du helt släppa konceptet med att "motbevisa".

Du kan inte motbevisa att jag inte har en osynlig flygande åsna - alltså finns den till du har motbevisat den. Logik på din nivå.
Citera
2015-02-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För att det är precis vad du gör, enligt vad jag demonstrerade i meningen efter.
Vi känner inte till allt, vi vet inte hur allt fungerar, alltså Gud. Det hjälps inte, vad du presenterade var ett argument from ignorance. Okunskap bevisar ingenting. Bara för att det finns utrymme för en rosa elefantgud så innebär det inte att den finns där.

Din falska analogi bevisar inte heller någonting.
Vi känner till hur hav, öar och liknande fungerar och därför är det troligt att det finns något annat på andra sidan havet. Det gör din jämförelse falsk.

Vi vet inte säkert att det inte finns en rosa Xnfnarglhx som skapar Jesusmyter på planeter med intelligent liv. Sedan följer vi det argumentet med din falska analogi och ersätter den troende med en som likställer okunskap med argumentation. Vi pratar inte om att det kanske finns "något" på andra sidan havet, vi pratar om någonting väldigt specifikt som ALDRIG observerats så vitt vi vet.

Ja men öborna i mitt exempel känner BARA till sin ö. De är primitiva och vet inte hur land skapats. De har i mitt exempel ingen möjighet veta om det finns något annat än deras ö. Eftersom de bara har sett EN ö kan de bara spekulera om det finns fler eller inte.

Citat:
Vi vet inte säkert att det inte finns en rosa Xnfnarglhx som skapar Jesusmyter på planeter med intelligent liv.

Nej det har jag heller inte sagt.
Jag har inte sagt någonting alls om vad som finns på andra sidan havet från öbornas perspektiv. Jag har sagt att vissa tror det finns något, andra är övertygade om att det finns inget, och vissa är mitt mellan.

Jag har inte nämnt något om Gud eller Jesus.
Citera
2015-02-11, 12:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja men öborna i mitt exempel känner BARA till sin ö. De är primitiva och vet inte hur land skapats. De har i mitt exempel ingen möjighet veta om det finns något annat än deras ö. Eftersom de bara har sett EN ö kan de bara spekulera om det finns fler eller inte.

Det är fortfarande en falsk analogi och ett väderkvarnskrig byggd på en strawman.

Teism för imbecila.
Citera
2015-02-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Jag skulle nog säga att den är inte bara sämre än Dawkins variant utan helt galen.

Du kan självklart hitta på vad du vill och hålla fast vid det - men det gör inte det mindre galet.

Hur kom du fram till VAD kontra "FINNS"?

Om gud är "ALLT som händer och sker" har du på ett klockrent sätt urvattnat hela guds-konceptet.
Men börjar du prata om en gud som en medveten "sak/ande/väsen" tappar du mig helt.

Sedan borde du helt släppa konceptet med att "motbevisa".

Du kan inte motbevisa att jag inte har en osynlig flygande åsna - alltså finns den till du har motbevisat den. Logik på din nivå.

Citat:

Du känner till pantheism...? Det är en giltig gudsdefinition.

Citat:

Exakt, det är ju på dessa andra plan som vi kan applicera Dawkins.
Det blir som ett 2D rutnät där varje grelin1999 definition får en motsvarighet på Dawkins skala.

Citat:

So? Jag kan motbevisa ateist lika lite som du kan motbevisa teism. Jag är "galen" enligt samma subjektiva definition som Dawkins är "galen".

Citat:

Om du anser du har en osynlig flygande åsna tänker jag inte försöka motbevisa dig.
Jag har inte heller sagt att ateister ska motbevisa mig.

Men om man inte kan motbevisa något, varför kan man inte få lov att tro att det finns?
Detta är väl ganska grundläggande, att var och en har olika uppfattningar.

Det faktum att liv finns tycker jag är ett bevis på att NÅGOT finns. Eller vill du påstå att det inte finns ett "något"? Om det finns ett NÅGOT vi kan observera, varför skulle det inte kunna finnas ett något vi INTE kan observera?

Alltså jag kan bara inte se varför detta hat mot mina resonemang.
Allt jag säger är att folk har en rätt att tro på det de vill, att inget är "bättre" eller "sämre". Ateisten däremot anser sin uppfattning vara mera "evolverad" (och bättre). Det håller jag inte med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in