Citat:
Ursprungligen postat av
Tennant
Rent spontant tycker jag nog att yttrandefrihet och fritt utbyte av åsikter är bättre än motsatsen. Jag kan nog ta formuleringar som "svenskar är dumma i huvudet", "män borde utrotas" etc utan att bli vare sig kränkt eller efterfråga större ofrihet. Oftast brukar det inte vara ett reellt problem att möta sådana formuleringar utan snarast så att de som ropar på inskränkningar också har något att dölja. Ungefär som när islamister efterfrågar hårdare tag mot "islamofobi"; snarast rör det sig om en politisk markering.
Det är självklart att du kan ta det eftersom att det inte händer dig i lika stor utsträckning. När t ex kvinnor påstår att de blir kränkta så kommer alltid männen och säger "men vi då! Vi blir också kränkta!" men sätt dig och gå igenom flashbacks inlägg, för statistik över hur många som är kvinnofientliga respektive mansfientliga så ska du nog se att det är skillnad. Prova att försvara dig mot mansfientliga kommentarer, se hur många som är kommer vara med dig och hur många som är emot dig. Prova sedan att försvara dig mot kvinnofientliga, se skillnaden. Tro mig den är där, du måste bara öppna ögonen för den.
Sedan igen för att förtydliga, yttrandefrihet= bra, viktigt. Kränkningar, hot, förtal, hets mot folkgrupp= dåligt, inte samma sak som yttrandefrihet.