2015-01-28, 08:38
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Lägg spenat i botten på en ugnsfast form. Lägg på laxen, salta och peppra efter behag. Fyll upp formen till hälften av laxen med grädde samt slå i en skvätt vin och pressad citron efter tycke och smak. Täck resten av laxen med nyriven parmesan. Strö även lite permesan på vätskan om så önskas. Servera med önskat tillbehör. Tex pressad potatis.

Det låter gott! Ska testa

Två frågor bara.. Bränner inte spenaten när man lägger den underst? och om man inte tycker om parmesan, finns det någon annan ost som är ett bra substitut?
Citera
2015-01-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Det låter gott! Ska testa

Två frågor bara.. Bränner inte spenaten när man lägger den underst? och om man inte tycker om parmesan, finns det någon annan ost som är ett bra substitut?

Nej, spenaten bränns inte.
Du kan byta parmesan mot exempelvis ädelost.

Kör mitt i ugnen på 175 grader ca 15-20 min.
Citera
2015-01-28, 15:00
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Nej, spenaten bränns inte.
Du kan byta parmesan mot exempelvis ädelost.

Kör mitt i ugnen på 175 grader ca 15-20 min.

Tack så mycket!
Citera
2015-01-30, 13:08
Medlem
Marsovs avatar
Har 1 kg köttfärs jag ska göra storkok på. Koket ska serveras till antingen vitt ris eller pasta.

Första tanken är förstås köttfärssås eller chili con carne, men utöver detta? Senast gjorde jag en kombo av de två nämnda rätterna bestående av svamp, morötter, majs, chili med mera.

Ideér?
Citera
2015-01-30, 14:17
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Har 1 kg köttfärs jag ska göra storkok på. Koket ska serveras till antingen vitt ris eller pasta.

Första tanken är förstås köttfärssås eller chili con carne, men utöver detta? Senast gjorde jag en kombo av de två nämnda rätterna bestående av svamp, morötter, majs, chili med mera.

Ideér?

Vad sägs om köttfärsrisotto?
Citera
2015-01-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov

Ideér?
Lasagne med litervis med krämig ostsås...
Citera
2015-01-30, 14:55
Medlem
EastClintfoods avatar
Hejsan tjojsan!

Jag har lite bläckfisk i eget bläck, vad göra för gott av det?
Citera
2015-01-30, 17:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Hejsan tjojsan!

Jag har lite bläckfisk i eget bläck, vad göra för gott av det?

Tja, det var en intressant fråga. Enda gången jag lagat till tomteluvorna (squids) så skar jag dom i ringar och friterade efter att jag panerat dom med mjöl+S&P.

Tom yum är väl ett alternativ så gott som något.

Men det som blir lite klurigt är ju om du tänkte använda bläcket, eller om det redan satt sin prägel på själva råvaran och styr val av vad man kan göra med den... Det vet jag faktiskt inte nåt om. Jag har bara köpt dom frusna i vatten.

Tinade upp, skalade (tja i brist på annat ord så var det som att skala dom) bort med ryggraden (genomskinlig benbit) skiva, panera i platpåse, fritera och servera med kaow miao och en sötsur sås. Smakade lite kinesaktigt, inte så tokigt - men kinarestaurangerna är bättre på det är jag var i alla fall.
Citera
2015-02-02, 13:34
Medlem
Gustavoss avatar
Köpte julskinka på mellandagsredan, råkade klanta mig ochfrysa in den utan att dela den. nu är min plan att tina den, tilllaga och frysa in i portioner, i fryspåsar. vad kan jag laga?
Citera
2015-02-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Köpte julskinka på mellandagsredan, råkade klanta mig ochfrysa in den utan att dela den. nu är min plan att tina den, tilllaga och frysa in i portioner, i fryspåsar. vad kan jag laga?
Pyttipanna är jättegott på julskinka. Blanda med slantade rökta korvar samt helst något nötkött. Mycket stekt lök i.
Det är ett exempel jag kan komma på.
Det är vad brukar göra med den lilla snutten som blir kvar som inte går att skiva.
Citera
2015-02-03, 01:19
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Tänkte överraska mor och far på middag någon dag.

Vad ska jag laga? Gärna kött + att det ska vara enkelt
Citera
2015-02-03, 02:24
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Tänkte överraska mor och far på middag någon dag.

Vad ska jag laga? Gärna kött + att det ska vara enkelt

Det var en jäkligt bred fråga, vad gillar dom?

Enkelt, tja - porterstek http://www.recepten.se/recept/porterstek.html eller slottstek http://www.ica.se/recept/klassisk-slottsstek-634505/ är väl svåra att misslyckas med.

Nån gratäng med kassler och broccoli eller sjömansbiff - men det kanske blir för alldagligt...

Pasta går ju att göra nästan hur mycket man vill med och till, eller kör på en köttsoppa med klimp till. Palt/kroppkakor. Går att misslyckas med dock, om man har otur.

Nä, nu vet jag... Kokt potatis, stekt fläsk/bacon och löksås. Det skulle jag bli glad av i alla fall.

Vill du ha ett vettigt alternativ så får du nog snäva in frågan lite. Nu passar varma mackor eller spaghetti med köttfärs lika bra som råbiff eller surströmming.

OK, surströmmingen går bort pga att den inte är kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in