2015-01-23, 15:05
Medlem
whaks avatar
Creme brulée har jag lessnat en aning på då den är en av få desserter vi har på jobbet.
Men choklad mouse låter inte helt fel.
Citera
2015-01-23, 17:45
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Tänkte göra en tre rätters i helgen.
Men när det kommer till dessert/efterrätt så tar det stopp.
Det jag vill göra är något för två personer, allt jag hittar är tårtor/pajer eller pannacottor.

Jag vill göra något som är för två personer och något roligare än att slänga fram en tråkig glass.

Kör lite 70/80 tal då med inkokta- eller after eight-päron.

Kan nästan garantera att det inte var igår ni åt nåt sånt.

EDIT: Glömde citera...
Citera
2015-01-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Päron med after eight. Sjukt gott med hemmagjord vaniljglass.
Citera
2015-01-25, 11:53
Medlem
Hej!

Skulle behöva tips på vad jag kan göra med dessa ingredienser: halvt kilo köttfärs, en burk krossade tomater, potatis, bacon, matlagningsgrädde, pesto och tomatpure. Har iofs vitlök också och sen ska jag handla lite men har ni några förslag på vad man kan köra med de ingredienserna? Gärna någon enkelt och allt måste ju inte vara med, men viktigast att få med är köttfärs och potatis.
Citera
2015-01-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Hej!

Skulle behöva tips på vad jag kan göra med dessa ingredienser: halvt kilo köttfärs, en burk krossade tomater, potatis, bacon, matlagningsgrädde, pesto och tomatpure. Har iofs vitlök också och sen ska jag handla lite men har ni några förslag på vad man kan köra med de ingredienserna? Gärna någon enkelt och allt måste ju inte vara med, men viktigast att få med är köttfärs och potatis.
Moussaka
Citera
2015-01-25, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingenhej
Moussaka

Vad är det?
Citera
2015-01-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Vad är det?
Folk tycks döpa det till falsk Moussaka eller svensk Moussaka. Men i princip gör köttfärssås med krossade tomater o grädde. Lägg i en form med skivad potatis och rör runt. Släng på ost o in i ugnen.
Gott o enkelt
Citera
2015-01-25, 15:50
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Oh fan det var längesedan, det där ska jag göra nästa gång.
Det blev en hallonkompott dessert denna gång.

Men stort tack för tipset, nu slipper jag grubbla nästa gång.
Citera
2015-01-26, 13:38
Medlem
Punklivs avatar
Varit ganska elak mot magen de senaste dagarna med chips, godis, läsk och så vidare och straffades i morse med magknip. Tänkte därför äta mat som är bra för magen de kommande dagarna, men grejen är den att jag inte vet vad som är bra... Så vad ska jag äta?

Jag är vegetarian, för övrigt.
Citera
2015-01-27, 15:59
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Varit ganska elak mot magen de senaste dagarna med chips, godis, läsk och så vidare och straffades i morse med magknip. Tänkte därför äta mat som är bra för magen de kommande dagarna, men grejen är den att jag inte vet vad som är bra... Så vad ska jag äta?

Jag är vegetarian, för övrigt.

Något med lite fibrer i känns ju som en idé, men inte för mycket heller.

Jag har egentligen inga bra tips men mosad potatis med smör är iaf bra och snällt mot magen, är iaf det jag blivit rekommenderad av sjukrådgivningen att börja med efter tarminflammation.

Potatis och rotfrukter i ugnen med fisk till om du äter det? Annars borde vi lite mjöligare bönor vara soft typ vita, går att göra goda biffar av dessa men om magen är orolig borde du kanske hålla dig borta från för mycket starka kryddor.

Som du ser har jag inga bra svar egentligen
Citera
2015-01-27, 16:01
Medlem
Moffins avatar
Okej även jag ville be om tips då..

Era bästa laxrätter? Menar då sån lax man köper i 4-pack filé fryst. Får ej innehålla senap eller selleri (tyvärr) och absolut inte svamp (hata) men det känns ju inte som någon överhängande risk till fisk
Citera
2015-01-27, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Okej även jag ville be om tips då..

Era bästa laxrätter? Menar då sån lax man köper i 4-pack filé fryst. Får ej innehålla senap eller selleri (tyvärr) och absolut inte svamp (hata) men det känns ju inte som någon överhängande risk till fisk

Lägg spenat i botten på en ugnsfast form. Lägg på laxen, salta och peppra efter behag. Fyll upp formen till hälften av laxen med grädde samt slå i en skvätt vin och pressad citron efter tycke och smak. Täck resten av laxen med nyriven parmesan. Strö även lite permesan på vätskan om så önskas. Servera med önskat tillbehör. Tex pressad potatis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in