Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 17:31
  #5161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Har 1.5dl matlagningsgrädde som ligger och skräpar i kylskäpet - tips på något bra recept som inte kräver alltför mycket grädde men där den ändå kommer till användning? Ca 4 port.

Gärna något med kycklingfileér då jag har flera kilo av det hemma.

Kokt kycklibg m currysås.
Stekt kyckling med gräddsås.
Citera
2017-11-01, 18:23
  #5162
Medlem
Jag har 1,8 Kg blandfärs. Vad ska jag laga som är snabbt, gott och enkelt?

Köttfärssås känns lite uttjatat.
Citera
2017-11-07, 20:50
  #5163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Jag har 1,8 Kg blandfärs. Vad ska jag laga som är snabbt, gott och enkelt?

Köttfärssås känns lite uttjatat.

Lasagne?

Chili con carne?
Citera
2017-11-11, 11:34
  #5164
Medlem
insectqueen27s avatar
Jag ska ha fest och skulle vilja ha lite tips på plockmat typ snittar och kanaper som inte är för dyra. Lite buget tips alltså. Jag tänker inte vara super snål, lite lax och räkor kan jag gott köpa men annars är bugeten begränsad.
Citera
2017-11-11, 11:45
  #5165
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderobsblomma
Hej.

Ytterlår av nöt. Vilken omöjlig bit att få till. Sista månaderna har jag testat att görs surstek (marinerad i över 7 dagar) och grillat den. Vid grillning prövade jag två marinader, först en köpt sedan en egen gjord på bla soja, olja och mango chutney. Hel bit och i skivor. Köttet kommer direkt från en bonde i trakten.

Alla försök har resulterat i segt kött som behövts tuggas frenetiskt. Bäst blev väl den egna marinaden eller minst segt.

Hur tillagar jag ytterlår?

Ytterlår passar inte till grillning. Däremot så blir ytterlår otroligt mört om det tillagas rätt. Men det behöver kring 2 timmars kokning för att bli tillräckligt mört.
Gör kalops av det eller porterstek eller slottsstek.

Passar även bra att göra pulled beef av ytterlår. Men tänk på att det ska vara väldigr länge inne i ugnen som sagt.
Citera
2017-11-11, 12:16
  #5166
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Ytterlår passar inte till grillning. Däremot så blir ytterlår otroligt mört om det tillagas rätt. Men det behöver kring 2 timmars kokning för att bli tillräckligt mört.
Gör kalops av det eller porterstek eller slottsstek.

Passar även bra att göra pulled beef av ytterlår. Men tänk på att det ska vara väldigr länge inne i ugnen som sagt.
Jag är med på porterstek och slottstek. Däremot skulle jag personligen inte rekommendera ytterlår till kalops eftersom den här styckningsdetaljen är av den trådigare och "torrare" typen.

Kalopsen blir bäst på lite fetare och mer kollagenrikt kött, t ex högrev.

Traditionellt använder man innanlår till oxrulader och sjömansbiff. Det funkar dock fint också med ytterlår.

~Paul~
Citera
2017-11-11, 13:49
  #5167
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag är med på porterstek och slottstek. Däremot skulle jag personligen inte rekommendera ytterlår till kalops eftersom den här styckningsdetaljen är av den trådigare och "torrare" typen.

Kalopsen blir bäst på lite fetare och mer kollagenrikt kött, t ex högrev.

Traditionellt använder man innanlår till oxrulader och sjömansbiff. Det funkar dock fint också med ytterlår.

~Paul~

Det är nog en smaksak. För personligen så gillar jag inte kalops på högrev just av att det känns som att det är fett mellan kött-trådarna när man äter det. Men jag kan vara av det känsligare slaget när det gäller mat.

Rostbiff eller Fransyska gillar jag mer till kalops. Fast även ytterlår som sagt, för det blir verkligen mört efter lång tids kokning.
Citera
2017-11-11, 17:27
  #5168
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Det är nog en smaksak. För personligen så gillar jag inte kalops på högrev just av att det känns som att det är fett mellan kött-trådarna när man äter det. Men jag kan vara av det känsligare slaget när det gäller mat.

Rostbiff eller Fransyska gillar jag mer till kalops. Fast även ytterlår som sagt, för det blir verkligen mört efter lång tids kokning.
Min smakriktning är den rakt motsatta . Föredrar möra och gärna fettinsprängda styckningsdetaljer.

Skall jag vara ärlig så har jag förutom högrev andra favoriter som jag gärna använder till kalops:
  • oxsvans
  • oxkind
  • oxlägg
  • oxbringa
~Paul~
Citera
2017-11-17, 21:45
  #5169
Medlem
Jessigirlies avatar
Hej☺
Jag undrar om nån kan hjälpa mig komma på nåt bra med maten jag har hemma..?
Jag har :
Två påsar potatismospulver
1 säck ris
Några kg makaroner
2 burkar fiskbullar i hummersås
2 burkar kokosmjölk
1 stor burk gulaschsoppa
1 burk tonfisk

Olja smör hårdbröd

Kyckling höns o köttbuljong

Kan nån ge tips på maträtter på detta som ska räcka till typ onsdag?

Jag har massa kryddor med givetvis☺
Klart det går att käka bara ris eller makaroner innan jag kan handla, men det e inte gott!

Jag skulle vara djupt tacksam om nån ville ge nåt förslag på nån matsedel!

Kram😊

//jessica


Edit : har vit gul o röd lök oxå!
__________________
Senast redigerad av Jessigirlie 2017-11-17 kl. 21:50.
Citera
2017-12-04, 17:57
  #5170
Medlem
kebabloves avatar
Hej nu på lördag ska vi här hemma ha en liten bjudning med 12 pers och i min skalle är det helt tomt på idéer. Har tänkt förrätt, varmrätt och efterrätt men vet ej vad!! Pris spelar ingen roll och tid att förbereda finns. Hmu med förslag och recept!

PS. En av de bjudna är både gluten och mjölkprotein intolerant och tänkte att man får göra egna rätter till henne så kom gärna med förslag där med
Citera
2017-12-05, 21:03
  #5171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebablove
Hej nu på lördag ska vi här hemma ha en liten bjudning med 12 pers och i min skalle är det helt tomt på idéer. Har tänkt förrätt, varmrätt och efterrätt men vet ej vad!! Pris spelar ingen roll och tid att förbereda finns. Hmu med förslag och recept!

PS. En av de bjudna är både gluten och mjölkprotein intolerant och tänkte att man får göra egna rätter till henne så kom gärna med förslag där med

Ptja orkar inte skriva recept men en lättare fransk meny bestående av:

Förrätt- Löksoppa
Huvudrätt - Kyckling Normandie (Styckad kyckling med torr cider, äpplen, calvados, steklök och grädde)
Efterrätt - Tarte Tatin?

kanske?
Citera
2017-12-06, 10:52
  #5172
Avstängd
Gör hela måltiden gluten/laktosfri.
Känns bättre för den överkänsliga och maten blir bra ändå.

Före
- crème ninon m. råmarinerad pilgrimsmussla, torkad sikrom & pamesanflarn.

Varmrätt
- lammracks m. Karamelliserad citron, picklade betor och sky på rostad vitlök. Timjanrostad potatis till.

Efter
- cheesecake vegan-style m. Jordgubbar och sockrad avocado.
__________________
Senast redigerad av cdec 2017-12-06 kl. 10:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback