2015-01-21, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av electrical
Inte för att vara otrevlig eller skrämma er lokförare, men var beredda på att ni kommer att vara arbetslösa om 5-10 år. På mitt universitet (KTH), och många andra europeiska och asiatiska universitet så forskas, räknas och programmeras det för fullt för att datorisera/automatisera tåg på ett effektivt och säkert sätt. Tekniken finns redan idag och den har testats på kinesiska och japanska järnväg.

Att tekniken finns råder det inga som helst tvivel om, i Köpenhamn kör de sedan ett antal år tillbaka förarlösa tåg (metron), dock så har de fått ha personal ombord ändå då folk inte vågar åka utan personal. Att detta skulle implementeras på svenska stambanor inom 5-10 år kan jag med säkerhet garantera dig att det inte kommer att ske. Den infrastruktur som finns i Sverige idag håller inte för detta, du skulle behöva gräva ner i stort sett hela stambanorna. Hur gör man när ett fordon går sönder ute i skogen i Småland och ingen är på plats för att lösa problemet?
Som extra krydda kan jag säga att bygga ny höghastighetsbana kostar ca 1 miljard/mil (källa: trafikverket) så vad skulle detta projekt kosta samhället?
Det är ju dock kul att ni har något att räkna på men en fältstudie ute i verkligheten kanske skulle göra det lite mer realistiskt!
Citera
2015-01-21, 17:30
Medlem
Ska fylla i hälsoundersökningsblankett (har sökt tunneltågförare). Hade kärlkramp för ett år sedan, men blev behandlad och mår nu hur bra som helst och har i övrigt god fysik. Går dock på förebyggande mediciner (blodfettssänkande etc). Är det klokt att ange detta på blanketten? Kommer de att ta reda på detta ändå? Kan det med andra ord vara dumt att vara ärlig, jag är ju faktiskt frisk nu.
Citera
2015-01-21, 19:50
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansi.pruegel
Ska fylla i hälsoundersökningsblankett (har sökt tunneltågförare). Hade kärlkramp för ett år sedan, men blev behandlad och mår nu hur bra som helst och har i övrigt god fysik. Går dock på förebyggande mediciner (blodfettssänkande etc). Är det klokt att ange detta på blanketten? Kommer de att ta reda på detta ändå? Kan det med andra ord vara dumt att vara ärlig, jag är ju faktiskt frisk nu.
Hälsokraven finns där av en anledning, jag tycker du ska vara ärlig med dina besvär.
Citera
2015-01-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMonkey
Hälsokraven finns där av en anledning, jag tycker du ska vara ärlig med dina besvär.

Jo, jag förstår hur du tänker, men samtidigt kanske jag slipper medicinerna efter nästa hjärtläkarbesök. Är jag till exempel helt rökt om jag berättar om medicinerna? Jag är som tidigare nämnt vid god fysik och har inga besvär längre.
Och kommer de ändå att kolla mina journaler oavsett hur jag svarar på blanketten?
Citera
2015-01-21, 21:35
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Jo, jag förstår hur du tänker, men samtidigt kanske jag slipper medicinerna efter nästa hjärtläkarbesök. Är jag till exempel helt rökt om jag berättar om medicinerna? Jag är som tidigare nämnt vid god fysik och har inga besvär längre.
Och kommer de ändå att kolla mina journaler oavsett hur jag svarar på blanketten?

Du kommer ju få göra ett läkarbesök innan skolan men om de kollar journalen kan jag inte säga något om.
Citera
2015-01-22, 06:33
Medlem
Citat:

Det är så illa att om du inte är ärlig och berättar det från början och det kommer fram, vilket det lär göra vid hälsokontroll, så är det skäl till avsked. Finns ett par fall (lokförare ska tilläggas) där så har skett...
Citera
2015-01-22, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurra_g_sträng
Det är så illa att om du inte är ärlig och berättar det från början och det kommer fram, vilket det lär göra vid hälsokontroll, så är det skäl till avsked. Finns ett par fall (lokförare ska tilläggas) där så har skett...

Provtagningarna jag ska göra i nuläget verkar bara gälla att kolla alkohol och narkotika.
Citera
2015-01-22, 11:25
Medlem
Själv ska jag operera ögat mot närsynthet om ett par veckor så får hoppas att det läker ihop tillräckligt till läkarundersökningen, det jag håller tummarna mest för - och att man inte har några dolda sjukdomar.
Citera
2015-01-23, 08:05
Medlem
coookiess avatar
Citat:
Provtagningarna jag ska göra i nuläget verkar bara gälla att kolla alkohol och narkotika.

Fullständig hälsokontroll (med allt vad det innebär, sök 'Undersökning för säkerhetsyrke' på trafikverket) ska alltid göras innan, om du nu inte redan gjort den?
Citera
2015-01-25, 15:15
Medlem
naavys avatar
Nu när ansökningarna öppnar i februari hur lång tid tar ansöknings processen om man nu skulle klara allt?
Citera
2015-01-25, 15:58
Medlem
daniils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naavy
Nu när ansökningarna öppnar i februari hur lång tid tar ansöknings processen om man nu skulle klara allt?

Om det är för Ängelholm så lär du få reda på om du kommit in mitt under sommaren.
Citera
2015-01-27, 05:38
Medlem
Van-Bastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caracarn
Vet ju inte riktigt vilka tider som gäller exakt men här är några tänkbara tåg att ta. Skillnaden i pris på ett 30 dagars pendlarkort är 4.440:- för SJ snabbtåg och 3470:- för SJ regional.

SJ snabbtåg:
Göteborg-Hallsberg
2:09h 06:30 - 08:39 (1 byte)
Hallsberg-Göteborg
1:49h 16:41-18:30

SJ Regional:
Göteborg-Hallsberg
2:36h 05:45-08:21
Hallsberg-Göteborg
2:18h 15:47-18:05
E det bara SJ som kör denna sträcka..?
Citera