Citat:
Ursprungligen postat av
electrical
Inte för att vara otrevlig eller skrämma er lokförare, men var beredda på att ni kommer att vara arbetslösa om 5-10 år. På mitt universitet (KTH), och många andra europeiska och asiatiska universitet så forskas, räknas och programmeras det för fullt för att datorisera/automatisera tåg på ett effektivt och säkert sätt. Tekniken finns redan idag och den har testats på kinesiska och japanska järnväg.
Att tekniken finns råder det inga som helst tvivel om, i Köpenhamn kör de sedan ett antal år tillbaka förarlösa tåg (metron), dock så har de fått ha personal ombord ändå då folk inte vågar åka utan personal. Att detta skulle implementeras på svenska stambanor inom 5-10 år kan jag med säkerhet garantera dig att det inte kommer att ske. Den infrastruktur som finns i Sverige idag håller inte för detta, du skulle behöva gräva ner i stort sett hela stambanorna. Hur gör man när ett fordon går sönder ute i skogen i Småland och ingen är på plats för att lösa problemet?
Som extra krydda kan jag säga att bygga ny höghastighetsbana kostar ca 1 miljard/mil (källa: trafikverket) så vad skulle detta projekt kosta samhället?
Det är ju dock kul att ni har något att räkna på men en fältstudie ute i verkligheten kanske skulle göra det lite mer realistiskt!