2013-05-03, 13:03
Medlem
Allt pekar på förarlösa tåg i framtiden.
Citera
2013-05-03, 13:53
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johstef
Ja, fast det är i en framtid där inte du och jag finns längre. Visst, det finns förarlösa tåg redan (Metron i Köpenhamn till exempel), men det ligger bra långt framme innan det systemet går att överföra till en större skala som ett lands järnvägsinfrastruktur. Europa får först koncentrera sig på att få ordning på (fiaskoprojektet) ERTMS när det nu blir...och om det nu funkar tillförlitligt en gång för alla, vilket jag är oerhört tveksam till.
Citera
2013-05-03, 14:12
Medlem
Citat:

Hehe. Scenariot är givetvis både möjligt och troligt, tekniken finns såklart. Men ett sådant ingrepp tar tid, och är förmodligen rätt avlägset idag. Jag vet inte vad det är för slags framförhållning du förespråkar egentligen, men att peka så långt in i framtiden är knappt att peka. Samhällets framtidsdrömmar kommer nog en dag att införlivas. Men än finns det utrymme att förverkliga våra egna.
Citera
2013-05-03, 15:31
Medlem
Förarlösa tåg fungerar bara småskaligt och där det ej finns yttre påverkan.

Det går inte att köra tåg utan förare längre sträckor då mycket kan hända på vägen, isbildning, övertryck i styrventiler för bromsar, hjul som får hjulplattor pga för hårda inbromsningar / slitage, såriga kolslitskenor som eventuellt river ned kontaktledningen, hjullager som går varma, fastna i backar (godståg), "oväntade" fel som modulbortfall, med mera.

Det finns för mycket som kan gå fel för att det ska kunna bli storskaligt, speciellt i Sverige där vi har hårt klimat, gamla banor och mycket backar.

Vad gäller ERTMS så har jag inte mycket att klaga på, har helt klart sina fördelar över ATC2.
Däremot blir det väldigt dyrt för operatörerna, av denna anledningen slutade Tyskland att satsa på detta.
Senast redigerad av Bushmaniac 2013-05-03 kl. 15:36.
Citera
2013-05-04, 00:06
Medlem
Förarlösa tåg gör att nyrekrytering av personal inte kommer behövas. Tror inte det ligger mer än 20 år bort.
Citera
2013-05-04, 00:25
Medlem
Citat:
Förarlösa tåg gör att nyrekrytering av personal inte kommer behövas. Tror inte det ligger mer än 20 år bort.

Jag tvivlar om ens de mest bildade inom branschen kan ge en kvalificerad gissning om när den spårbundna trafiken kommer att vara helt förarlös. Och jag tvivlar starkt om någon vågar vara så djärv och dra till med 20år. Du får givetvis ha din egen uppfattning. Men som du säkert förstår är det inte nog till att göra mej, och förmodligen ingen annan i tråden heller, särskillt orolig över sitt karriärsval.
Citera
2013-05-04, 12:58
Medlem
Lycka till med förarlösa tåg i den svenska vintern. Fy helvete vilket kaos det kommer bli, och folk som redan nu klagar på förseningar.

Visst, det funkar i tunnelbanan, men inte tåg.
Citera
2013-05-04, 18:02
Medlem
Förarlösa tåg?

Ja jag skulle vilja se förarlösa lok klara av växling, rangering och allt annat skoj, småskaligt på flygplatser finns det ju, och monorails i asien är ju oftast förarlösa, men skulle inte fungera i så stor skala.
Citera
2013-05-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
Ja jag skulle vilja se förarlösa lok klara av växling, rangering och allt annat skoj

Än fler anledningar varför det inte kommer på länge.
Citera
2013-05-06, 02:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lektor
Jag tvivlar om ens de mest bildade inom branschen kan ge en kvalificerad gissning om när den spårbundna trafiken kommer att vara helt förarlös. Och jag tvivlar starkt om någon vågar vara så djärv och dra till med 20år. Du får givetvis ha din egen uppfattning. Men som du säkert förstår är det inte nog till att göra mej, och förmodligen ingen annan i tråden heller, särskillt orolig över sitt karriärsval.
Jag kan nästan garantera dig att både du och jag är jävligt döda den dagen då förarlösa tåg kommer in på marknaden i Sverige. Personligen så har jag svårt att tro att människan kan lita så starkt på tekniken, för det är ju ändå människoliv det handlar om!
Citera
2013-05-06, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Jag kan nästan garantera dig att både du och jag är jävligt döda [...]

Det var ett "uppmuntrande" besked
Citera
2013-05-06, 11:45
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lektor
Det var ett "uppmuntrande" besked
Ja, den som utbildar sig till förare de närmaste 50 åren bör troligtvis inte vara arbetslös en endaste dag om man utbildar i den omfattning som råder nu. Visst, ibland inträffar det "dalar" p g a lågkonjunkturer, besparingskrav m m - men jag har aldrig hört talas om någon som inte fått jobb i slutändan, även om det i undantagsfall kan ta tid på grund av ovan nämnda aspekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in