Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Frågan handlar fortfarande om påståendet att bara döpta Jv kan bli räddade, du själv motsäger detta påståendet, punkt.
Det är ett krav enligt litteraturen.
Du hävdar att dopet inte alls är ett krav, ibland. Du hävdade tom att vissa individer ur andra samfund kunde klara sig. Häromdan var dopet ett av flera krav (helt korrekt för övrigt) ibland får du det att låta som om det inte är några krav alls. Bara man har rätt hjärteinställning.
Som sagt ställ dig på podiet och berätta om dina tankar kring detta så välkomnar jag dig som en avfälling två veckor senare
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja annorlunda, men var motsäger det vad jag har sagt att inte bara döpta Jv kan bli räddade?
Fast du struntar ju i vad det står i litteraturen, du blundar ju ändå för vad där står.
Det blir ju ytterst svårt för en icke JV att bli dömd som ett får eftersom han eller hon troligtvis aldrig ens kommer träffa någon smord. För all del även för vanliga JV eftersom det även där är rätt många som aldrig träffat någon.
Än mindre utföra gärningar gentemot dem som skulle imponera så på Jesus att han belönar de med en får-dom!
Hur som helst så innebär inte detta att dopkravet är undanröjt.
Men här kommer det nog kompletteras med nytt ljus gissar jag.