Idag har jag 104 dagar nykter och ren.
För mig började det väl som för alla andra, spännande och roligt att supa i tonåren.
När jag var 20-25 så fanns det knappt något negativt alls med alkohol. Jag bodde ihop med två vänner, och vi söp så ofta det gick. Fest varje helg, och jag drack hela veckorna också, så mycket det gick med tanke på jobbet.
Men vid ~25 började det hända något, jag blev otroligt deprimerad, paranoid, livstrött och fick panikångest när jag inte drack. Antidepressiva från läkaren, och benzo från gatan hjälpte galant mot det.
Kompisen som tekniskt sett hade lägenheten skulle bli far, så jag åkte ut med arslet före, och vi var ovänner ett tag, bara av den ruttna anledningen att han slutade dricka och jag fortsatte.
Så eget ställe, och blev ihop med en tjej som söp ganska friskt hon med. Vi gifte oss och jag fortsatte trycka i mig piller och sprit. Ofta med resultat såsom att jag slog sönder saker hemma eller min egna kropp. Jag skar mig och brände mig för att lindra någonslags ångest. Börjar med lite andra droger i den här svängen, mest amfetamin och brass.
Detta håller inte, fattar ju en femåring, så skilsmässa på det, och jag super mig såpass ner i skorna att jag inte sköter mitt jobb eller något annat i mitt liv. Jag hamnar på en månads avgiftning från alkohol och benzo. Kommer ut och är nykter ett halvår någonting, sedan skall jag prova på att bara dricka lite. Det här var väl sommaren -09.
Med en gång går det åt skogen, och jag börjar dricka som en svamp. De andra drogerna följer med på köpet. Ordet eskalera passar bra här, för det var så det blev. Det eskalerade ur proportion. Jag går inte till jobbet, utan sitter bara hemma och super. Jag kör ekonomin i botten med lån och dumheter. I början när jag åkte in på avgiftning så var jag nykter iaf någon vecka när jag kom ut. Men mot slutet, nu i vintras, låg jag på torken tre gånger på fyra månader.
Och där nådde jag min botten. Jag träffade samma pundare på de här avdelningarna varje gång, jag fick höra om hur allt var skit och att de längtade ut till tjacket/dricket. Jag fick höra om allt som gått fel i deras liv pga drogerna. Här någonstans så bestämde jag mig för att jag skulle lägga undan flaskan.
Nästan obemärkt hade läkarna gett mig mer och mer tabletter varje gång jag låg inlagd, eller när jag hade tider i öppenvården. Den sista läkaren som skrev ut mig, gick fram med lien och skar bort några, och lade till några andra. Det skulle ju visa sig att jag kunde må ganska bra utan sprit.
Det låter löjligt när jag tänker på det, men jag bestämde mig den gången att jag skall fungera utan alkohol. När jag bara accepterade det, märkte jag att livet funkar ganska bra. Några neuroleptika bara och lite annat gott morgon och kväll, så fungerar jag som individ.
Idag är jag nykter, och så länge jag håller mig nykter så tar jag inga andra droger. På det sättet är det alkohol som är mitt stora problem. Jag går på NA-möten, men vet inte riktigt om det är något för mig. Jag har inte gett mig in än och skaffat sponsor eller så.
Suget finns där, såklart, men jag vet om det. Så när polarna halar fram flaskan med go whiskey så sticker jag hem istället.
Jag tänkte häromdagen på vad det är som skiljer den här gången ifrån de andra gångerna jag har slutat? Motivationen helt klart. De förra gångerna har jag alltid varit nykter för att det skall se bra ut, för jobbet, för vännerna, för föräldrarna. Men nu vill jag vara nykter.
Så visst, det går att sluta supa även om det gått ganska långt. I mitt fall krävdes det någonslags botten, det är samma som de upprepar i oändlighet på NA.
Så alla i den här tråden, jag hoppas att ni lyckas bli nyktra.