2015-01-21, 19:58
Medlem
stopthekillings avatar
Vad hade hänt om man tvättat pengar genom Bitcoins, om man köper Bitcoins för typ en halv miljard, tumblar det ett par gånger och sen säger till banken att man investerade i Bitcoins när det var helt nytt för typ 1000kr, och att du mer eller mindre glömt bort att du hade den plånboken, du kan väl knappast åka dit för penningtvätt utan några bevis som styrker det?
Citera
2015-01-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Vad hade hänt om man tvättat pengar genom Bitcoins, om man köper Bitcoins för typ en halv miljard, tumblar det ett par gånger och sen säger till banken att man investerade i Bitcoins när det var helt nytt för typ 1000kr, och att du mer eller mindre glömt bort att du hade den plånboken, du kan väl knappast åka dit för penningtvätt utan några bevis som styrker det?

Alla transaktioner är tidsstämplade och tumblers gör absolut ingen nytta alls, man kan ju se hur pengarna är fördelade ändå genom transaktionsträd. Ju mer förslaget brottett är desto värre för dig i slutändan med kriminellt-tänkande stämpel hos frivården.
Citera
2015-01-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malarhojdensgrona
Det här måste du utveckla, vilken mobilapp?

Blockchainappen. Var inloggad med mobilen på kvällen. Nästa morgon kopplas appen från mobilen på något sätt (enligt supporten) och jag måste logga in via datorn, men eftersom jag inte minns mitt lösenord till blockchainkontot och inte har någon backup, utan förlitat mig på att det ska räcka med att minnas pinkoden så kommer jag inte åt kontot.
Citera
2015-01-21, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Blockchainappen. Var inloggad med mobilen på kvällen. Nästa morgon kopplas appen från mobilen på något sätt (enligt supporten) och jag måste logga in via datorn, men eftersom jag inte minns mitt lösenord till blockchainkontot och inte har någon backup, utan förlitat mig på att det ska räcka med att minnas pinkoden så kommer jag inte åt kontot.

Aj fan... Brukar du använda väldigt korta lösenord? Det kanske går att bruteforcea? Har du provat alla tänkbara kombinationer av hur du brukar bygga upp dina lösenord? Ta fram papper och penna och skriv nere alla tänkbara varianter och bocka av dem metodiskt allt eftersom du försöker...

Annars får du helt enkelt tjäna som ett avskräckande exempel på hur man INTE ska göra... Tack för att du delade med dig, beklagar förlusten.

BACKUP, BACKUP, BACKUP!
Citera
2015-01-21, 21:56
Medlem
vanillatrillaas avatar
Citat:

Du bör ju ha kopplat det till en mail åtminstone.
Citera
2015-01-21, 22:38
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miljonen991
Alla transaktioner är tidsstämplade och tumblers gör absolut ingen nytta alls, man kan ju se hur pengarna är fördelade ändå genom transaktionsträd. Ju mer förslaget brottett är desto värre för dig i slutändan med kriminellt-tänkande stämpel hos frivården.
Förstod inte riktigt, kan du förklara lite mer utförligt för någon som inte kan detta? Jag trodde att tumblers skulle blanda ut dina Bitcoins med någon annans, så att det i efterhand inte går att spåra tillbaka.
Citera
2015-01-21, 22:40
Medlem
vanillatrillaas avatar
Nu börjar coinen leva lite!
Citera
2015-01-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
Förstod inte riktigt, kan du förklara lite mer utförligt för någon som inte kan detta? Jag trodde att tumblers skulle blanda ut dina Bitcoins med någon annans, så att det i efterhand inte går att spåra tillbaka.

Korrekt, jag utgick från att det fungerade på ett annat sätt. Så bortse från mitt svar.
Citera
2015-01-22, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
igårkväll satte jag in 295kr via Swish till BT.CX.
jag fick då ut 0.1727 BTC för det till min wallet där.

kommer denna plånbok ligga på detta beloppet även om samma belopp nästa vecka hade kostat mig 2kr? eller 2000kr?

i andra ord, skall jag köpa en tjänst värd 295kr, i BTC, och jag väntar säg 5 dagar, kommer de 295kr jag initialt satt in numera vara värda allt från 1kr till 200000kr? (teoretiskt nu)

jag tycker hela idén verkar sinnesjuk men något är det ju jag missar

Du har så många bitcoins som du köpte, precis som med "vanliga" valutor. Har värdet sjunkit får du vänta tills det går upp igen. Just svängningarna i värdet är ju det som spekulanterna tjänar på. De köper och säljer på några ögonblick och tjänar mycket pengar på det sättet. Det är det ena. Det andra är att den är anonym eller åtminstone svårspårad jämfört med valutor utgivna av vanliga banker. Om du bor i ett land där myndigheterna anser att de äger din kropp, t.ex. Sverige, och du vill ha lite gräs, vilket alltså är olagligt, kan detta med fördel köpas med BTC på nätet. Är det inte elegant så säg?
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-01-22 kl. 17:40.
Citera
2015-01-22, 18:06
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miljonen991
Korrekt, jag utgick från att det fungerade på ett annat sätt. Så bortse från mitt svar.
Okej, så det hade teoretiskt sätt funkat? Känns ganska coolt att man teoretiskt sätt kan tvätta 1 miljard bara sådär, vad ska skatteverket göra liksom förutom kräva 22% i skatt?
Citera
2015-01-22, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malarhojdensgrona

BACKUP, BACKUP, BACKUP!

Citat:
Ursprungligen postat av vanillatrillaa
Du bör ju ha kopplat det till en mail åtminstone.

Gick igenom min mail och fann detta:

Ämne "Wallet backup".

Öppnar mailet där det står följande: "Attached to this email is an AES encrypted wallet backup which contains everything you need to restore your bitcoin balance. You can use it to restore the wallet at anytime at My Wallet or using the 3rd party MultiBit Desktop client."

Det var förmodligen detta som fick mig att känna mig trygg om att jag alltid har en backup om något skulle hända. Falsk trygghet? Har försökt öppna den bifogade filen, men lyckas inte. Någon som vet vad jag ska göra? Filen heter "wallet.aes.json".
Citera
2015-01-22, 22:50
Medlem
Citat:
...encrypted wallet backup...
Det var förmodligen detta som fick mig att känna mig trygg om att jag alltid har en backup om något skulle hända. Falsk trygghet? Har försökt öppna den bifogade filen, men lyckas inte. Någon som vet vad jag ska göra? Filen heter "wallet.aes.json".

Krypterad, med ditt lösenord, så det hjälper bara om du tappat bort din wallet identifier eller blockchain ligger nere (import till Multibit).

Importfunktionen finns här:
https://blockchain.info/wallet/import-wallet

Om du inte kan lyckas komma på lösenordet får du se din förlust som läropengar, hoppas det inte var alltför mycket.

Och hade din backup legat okrypterad på mailen hade det varit helt åt helvete. Du får tänka ett varv till på säkerhet om du ska "Be Your Own Bank", som det faktiskt står på blockchain.info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in