2015-01-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Efteråt är det bara 35h.
Gjorde min i september. Det var nice; huvudkontoret betalade flygresa till och från kursorten, övernattningar på hotell hela kursveckan, mat både på kursanstalten och på hotellet och alkohol på sista övernattningen, för att inte nämna betald arbetstid för hela kursen.

Det är fan så mycket mysigare än att köra samma tid!
Är du säker på att du verkligen skall plugga till ssk?
Citera
2015-01-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retrofan
Läs om vad du skrev igen och föreställ dig att någon som inte känner dig eller vet vad du menar tänker. Då tolkar man det som att du läste böckerna några gånger och sen kunde du dom - inga prov i världen är en match för dig. Vi behöver inte grotta ner oss i detta, jag bryr mig inte om nu så vore fallet, men jag tycker det låter väldigt osannolikt, och jag tycker synd om de som rådfrågar i tråden om de ska få fel uppfattning bara för att någon brackig jävel ska sitta och prata skit om något som inte stämmer. Nåväl, du kanske är ett geni eller har någon slags fotografiskt minne.

Jag var tydlig och eftersom det är ett forum skriver jag bokstavligen hur det är.
Jag använde frasen kunde det utantill och det betyder att jag inte kan det utantill, om jag hade kunnat det utantill än idag hade jag inte använt mig av ordet kunde. Du behöver inte vara ett geni och sitta på ett imponerande intellekt för att lära dig böcker utantill om du ger dig fan till det, men informationen stannar inte kvar när du är färdig eftersom att du vet - det är över.
Citera
2015-01-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jag var tydlig och eftersom det är ett forum skriver jag bokstavligen hur det är.
Jag använde frasen kunde det utantill och det betyder att jag inte kan det utantill, om jag hade kunnat det utantill än idag hade jag inte använt mig av ordet kunde. Du behöver inte vara ett geni och sitta på ett imponerande intellekt för att lära dig böcker utantill om du ger dig fan till det, men informationen stannar inte kvar när du är färdig eftersom att du vet - det är över.
Ok. Då förstår jag hur du menar.

Japp jag håller med. När det är klart och man har sina kort och börjar jobba så är det ju "över". Men jag skulle då inte vilja göra om YKBn idag kan jag säga.
Citera
2015-01-15, 20:40
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Är du säker på att du verkligen skall plugga till ssk?

Ja, men det är nog inte kurserna men lönen jag kommer att sakna mest... Blev smått chockad själv när jag såg att jag tjänat 350 000 på ett halvår. Men man måste utveckla sig som person också; pengar är inte allt.
Citera
2015-01-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Ja, men det är nog inte kurserna men lönen jag kommer att sakna mest... Blev smått chockad själv när jag såg att jag tjänat 350 000 på ett halvår. Men man måste utveckla sig som person också; pengar är inte allt.
Du måste vara bland de mest skrytsamma personer jag läst inlägg av här. Seriöst.

Till alla er nya lastbilschaufförer, ta allt som "Dainea" säger med ett gigantiskt mått salt. En vanlig knegare tjänar inte så bra.
Citera
2015-01-15, 21:00
Medlem
Daineas avatar
Och vem har sagt att jag är "vanlig"?
Skicka ett pm med din e-post så ska du få en kopia av lönebeskedet. Men då förväntar jag mig en offentlig ursäkt efteråt också.
Citera
2015-01-15, 21:37
Medlem
Citat:
Du måste vara bland de mest skrytsamma personer jag läst inlägg av här. Seriöst.

Till alla er nya lastbilschaufförer, ta allt som "Dainea" säger med ett gigantiskt mått salt. En vanlig knegare tjänar inte så bra.

Jag jobbar själv i Norge och vet att dessa löner är fullt realistiska för en del. Inte för mig, ligger strax över 500.000 norska kronor per år, ca 530 svenska.

Jobbar man på det avtal han jobbar på så kan det ge äckligt höga summor om det är helg, kvällar (efter vissa tider). Det handlar om att ha turen att jobba just de tiderna.

Standard i Norge är runt 180 kr per timme platt lön. Kör du någon slags specialtransport (tank/breda transporter/tunga) och att din åkare har körningen för sig själv, får de mer per transport än åkerier som kör en transport som en annan åkare fått av en annan åkare, som kör för ett större åkeri - ja då är det många som ska tjäna på kakan.

Men en del har sina egna körningar och kunder som betalar för bra kvalite.
Senast redigerad av flashspy 2015-01-15 kl. 21:44.
Citera
2015-01-15, 21:59
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Jag jobbar själv i Norge och vet att dessa löner är fullt realistiska för en del. Inte för mig, ligger strax över 500.000 norska kronor per år, ca 530 svenska.

Jobbar man på det avtal han jobbar på så kan det ge äckligt höga summor om det är helg, kvällar (efter vissa tider). Det handlar om att ha turen att jobba just de tiderna.

Standard i Norge är runt 180 kr per timme platt lön. Kör du någon slags specialtransport (tank/breda transporter/tunga) och att din åkare har körningen för sig själv, får de mer per transport än åkerier som kör en transport som en annan åkare fått av en annan åkare, som kör för ett större åkeri - ja då är det många som ska tjäna på kakan.

Men en del har sina egna körningar och kunder som betalar för bra kvalite.

Allt detta är dagens sanning. Hela hemligheten ligger i att välja förnuftiga körningar, ha turen att faktiskt få jobbet och därefter jobba så mycket man kan och helst udda tider. Det är inte mer hokus pokus än så.
Citera
2015-01-15, 23:08
Medlem
Men jag gissar att de flesta som skriver här är intresserade av jobb i Sverige. Så ni kan hålla käften. Era fantasilöner existerar inte inom transportavtalen. (transport = 95% av chaufförerna i Sverige går på deras avtal, undantaget är gruvindustrin som går på metall och har bättre betalt).

Som jag sa, ni som är nya i branschen, nu vet ni vilka ni inte ska lyssna till. Hint.... Ovanstående.
Citera
2015-01-16, 00:25
Medlem
Citat:
Men jag gissar att de flesta som skriver här är intresserade av jobb i Sverige. Så ni kan hålla käften. Era fantasilöner existerar inte inom transportavtalen. (transport = 95% av chaufförerna i Sverige går på deras avtal, undantaget är gruvindustrin som går på metall och har bättre betalt).

Som jag sa, ni som är nya i branschen, nu vet ni vilka ni inte ska lyssna till. Hint.... Ovanstående.

Du är en pajas. Jag antager att du är ganska ny i branschen och är redan världsmästare. Det är den bild jag får av just dig. Tagga ner, det är inte du som dikterar reglerna här. Med fel attityd kommer du inte komma långt i branschen, som längst den sträcka du färdas i luften då någon ger dig en snyting

Tagga ner...
Citera
2015-01-16, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Du är en pajas. Jag antager att du är ganska ny i branschen och är redan världsmästare. Det är den bild jag får av just dig. Tagga ner, det är inte du som dikterar reglerna här. Med fel attityd kommer du inte komma långt i branschen, som längst den sträcka du färdas i luften då någon ger dig en snyting

Tagga ner...
Nej jag är ingen pajas. Nej jag är ingen världsmästare. Har aldrig påstått det. Jo jag har bara några år på nacken inom branschen, men jag har jobbat allt i från timmer uppe i norr mot norska gränsen till söder. Och jag har gott om kontakter med yrkesfolk som jobbat i 30 år +. Det känns som att min input kan vara ett värdefullt tillskott till er gamla rävar som är så stagnerade och gamla i branschen att ni inte längre vet vad som gäller.
Citera
2015-01-16, 09:32
Medlem
Citat:
Nej jag är ingen pajas. Nej jag är ingen världsmästare. Har aldrig påstått det. Jo jag har bara några år på nacken inom branschen, men jag har jobbat allt i från timmer uppe i norr mot norska gränsen till söder. Och jag har gott om kontakter med yrkesfolk som jobbat i 30 år +. Det känns som att min input kan vara ett värdefullt tillskott till er gamla rävar som är så stagnerade och gamla i branschen att ni inte längre vet vad som gäller.

Ingen världsmästare? Har läst dina inlägg i tråden och du verkar tydligen veta bäst. Du vet att i Norge tjänar man minsann inte särskilt bra. Du vet att ykb kan man inte klara, av att läsa böckerna ett par gånger. Och sen vet du med milimeterprecision att 95% INTE vill jobba i Norge och inte intresserad av något som har skett utanför Sveriges gränser.

Sen har du kört timmer i norr, och du har till och med kört mot norska gränsen (är det för att lägga tyngd på det hela och att det är extraextraextra mycket skog?!). Du har kört ner till söder och tillsist har du ett stort kontaktnät med expertis, som består av Sveriges mest rutinerade chaufförer.

Äh, du är en pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in