2019-07-08, 08:01
Medlem
Generalanderssons avatar
Kör inte lastbil längre, men jag var lastbilchaffis i 11 år. Jobbar numera som grävmaskinist men det händer också att jag kör lite tippb och/eller krokbil då och då. Jag började först att köra distrubition sedan tippbil och senare långtransport med körning utomlands och till sist tankbil inomlands. Trivdes iofs bra som lastbilchaffis, men jag trivs bättre som grävmaskinist och väg/anläggsarbetare.
Citera
2019-07-13, 19:54
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Kör inte lastbil längre, men jag var lastbilchaffis i 11 år. Jobbar numera som grävmaskinist men det händer också att jag kör lite tippb och/eller krokbil då och då. Jag började först att köra distrubition sedan tippbil och senare långtransport med körning utomlands och till sist tankbil inomlands. Trivdes iofs bra som lastbilchaffis, men jag trivs bättre som grävmaskinist och väg/anläggsarbetare.

Vill du förklara varför du hellre är grävmaskinist och väg/anläggningsarbetare.

Jag har kört distrubution och det är mitt första jobb sedan jag tog c-körkortet. Jag jobbar i Norge.
Citera
2019-07-13, 21:37
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vill du förklara varför du hellre är grävmaskinist och väg/anläggningsarbetare.

Jag har kört distrubution och det är mitt första jobb sedan jag tog c-körkortet. Jag jobbar i Norge.

Jag trivs bättre att köra grävmaskin och andra maskiner dvs för att jag tycker att det krävs mera precision att köra maskin jämfört mot lastbil, sen så är det mer varition i jobbet som grävmaskinist/väg och anläggsarbetare än vad det är att vara lastbilchaffis, jag är kommunarbetare i min hemstad och jag kör huvudsakligen grävmaskin men ingen dag är lik i det här jobbet ena dagen så kör jag grävmaskin andra dagen så kan jag köra lastbilar som tippbil/lastväxlare eller andra maskiner som traktor, hjullastare, sopningsbilar också jobbar jag ibland som anläggsrörläggare och skyltarbetare samt andra vägarbeten som t.ex täta igen asfaltshål och andra reperationer. Körde lastbil i 11 år men kunde inte tänka mig att köra lastbil igen på heltid.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-07-13 kl. 22:13.
Citera
2019-08-02, 23:05
Medlem
Hegamons avatar
Idag gick jag in på körkontoret på åkeriet jag jobbar på vid 12-snåret. Körledaren menade jag hade parkerat min lastbil i vägen på parkeringen så att dom andra lastbilschaufförerna inte kom ut med sina trailerdragare och lastbilar. Dom påpekade också att jag inte jobbade själv på åkeriet, om jag nu trodde det.

Jag vet det finns säkert 200 chaufförer här, då jag jobbar på ett av dom större åkerierna i Oslo. Jag menar att dom ska ge fan i vad jag ställer min lastbil när jag går för dagen. Jag hade ställt den på en uppställningsplats där de står 100 andra lastbilar och tydligen blockerat vägen för andra chaufförer. jaja.

Ja, så är det att vara lastbilschaufför. Massvis med saker som jag inte ska göra och saker som jag ska göra som att köra på fotgängare, krocka med folk i trafiken, köra enligt tidsschemat etc.

Jag råkar ändå ha slappaste körschemat på hela åkeriet. Jag kör exakt samma tur dag ut och dag in. Vilket är lyx då dom andra chaufförerna får sitt schema vecka för vecka. Jag börjar också vid 12:00 och är klar vid 18:30 alltså slipper detta med att vara på åkeriet 05:30 som många andra chaufförer. Andra chaufförer får börja på alla tidpunkter på dygnet och köra olika rundor ofta. Inte jag.

Jag jobbar heller inte helger som andra chaufförer gör. Dom andra chaufförerna på åkeriet skrattar åt min slappa arbetssituation. Jag säger till dom jag har annat att göra och måste sova på morgonen och på helgen ska jag dricka alkohol, ungefär så.

Ja, jag gillar min Volvo FL med 250 kusar iaf. Dom andra chaufförerna tycker tydligen att Scania-lastbilarna är bättre. Jag är nöjd med mitt jobb och drar väl in en 40 000 sek varje månad. Nöjd med det.
Senast redigerad av Hegamon 2019-08-02 kl. 23:53.
Citera
2019-08-16, 15:05
Medlem
Fingerblasters avatar
Funderar på att sadla om till lastbilschaufför. Frågan är om man är attraktiv inom branschen som helt grön, speciellt när man passerat 40?
Citera
2019-10-05, 00:28
Medlem
Hegamons avatar
Jag har kört lastbil i tre månader, vanlig c-lastbil en Volvo FL250. Jag har fortfarande svårt för att backa. Måste ta om flera gånger ofta när jag backar mot kaj och det är trångt.

Mitt största problem nu är att jag inte kan backa utan backkamera. Ni som kan det hur ska jag lära mig det? Hur ska jag backa utan backkamera?

Jag var ute på ett jobb där jag var tvungen att kunna backa utan backkamera, eftersom backkameran knappt fungerade. Det funkade inte utan jag körade av vägen. Jag begriper inte hur jag ska lära mig det momentet?

Jag tror alltid att jag ska baka över någon gammal tant när jag backar, för jag tycker det syns så dåligt bakåt med enbart backspeglarna. Jag vill ha en kamera som visar rakt bakåt vad som är där. Då tycker jag det är enkelt att backa.

Ja, jag höll på att backa över en tant en gång för jag var ouppmärksam och det vill jag undvika.
Citera
2019-10-05, 07:53
Medlem
Citat:
Jag har kört lastbil i tre månader, vanlig c-lastbil en Volvo FL250. Jag har fortfarande svårt för att backa. Måste ta om flera gånger ofta när jag backar mot kaj och det är trångt.

Mitt största problem nu är att jag inte kan backa utan backkamera. Ni som kan det hur ska jag lära mig det? Hur ska jag backa utan backkamera?

Jag var ute på ett jobb där jag var tvungen att kunna backa utan backkamera, eftersom backkameran knappt fungerade. Det funkade inte utan jag körade av vägen. Jag begriper inte hur jag ska lära mig det momentet?

Jag tror alltid att jag ska baka över någon gammal tant när jag backar, för jag tycker det syns så dåligt bakåt med enbart backspeglarna. Jag vill ha en kamera som visar rakt bakåt vad som är där. Då tycker jag det är enkelt att backa.

Ja, jag höll på att backa över en tant en gång för jag var ouppmärksam och det vill jag undvika.

Är du verkligen seriös nu?

Omtag får man göra ganska många gånger i alla möjliga situationer. Det är bara att ta det lugnt och göra dina omtag. Man lär sig efter en tid att backa in till kaj (vilket förövrigt är ett moment på uppkörningen). Det som är oroande är att du tydligen inte har lärt dig hur man backar utan kamera (!). Backa som vanligt med backspeglarna tills du är rät mot kajen och sedan går du ut och tittar hur mycket du har kvar. Titta längre fram (läs bak) när du backar så ser du om någon går bakom din bil eller står bakom den när du backar. Sväng lite med baken så ser du ännu tydligare om någon är direkt bakom.
Citera
2019-10-06, 11:15
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Lönen för sopgubbar ligger på runt 38 så det är därför de privata sopföretagen försöker få ner deras löner.
Haha nej, det är definitivt inte så. Plockar ut 27k som alla andra, bara att kolla på transports renhållningsavtal.
Senast redigerad av tinybits 2019-10-06 kl. 11:22.
Citera
2019-10-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Haha nej, det är definitivt inte så. Plockar ut 27k som alla andra, bara att kolla på transports renhållningsavtal.
Han syftar nog på bruttolön. Och om du nu plockar ut 27k borde din bruttolön ligga någonstans runt 38k-40k.

Ingen "vanlig lön som alla andra" om du frågar mig.
Citera
2019-10-06, 12:38
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Han syftar nog på bruttolön. Och om du nu plockar ut 27k borde din bruttolön ligga någonstans runt 38k-40k.

Ingen "vanlig lön som alla andra" om du frågar mig.
Pratar självklart om bruttolön jag också. Då man pratar löner brukar man aldrig snacka netto.
Citera
2019-10-06, 13:07
Medlem
Citat:
Idag gick jag in på körkontoret på åkeriet jag jobbar på vid 12-snåret. Körledaren menade jag hade parkerat min lastbil i vägen på parkeringen så att dom andra lastbilschaufförerna inte kom ut med sina trailerdragare och lastbilar. Dom påpekade också att jag inte jobbade själv på åkeriet, om jag nu trodde det.

Jag vet det finns säkert 200 chaufförer här, då jag jobbar på ett av dom större åkerierna i Oslo. Jag menar att dom ska ge fan i vad jag ställer min lastbil när jag går för dagen. Jag hade ställt den på en uppställningsplats där de står 100 andra lastbilar och tydligen blockerat vägen för andra chaufförer. jaja.

Ja, så är det att vara lastbilschaufför. Massvis med saker som jag inte ska göra och saker som jag ska göra som att köra på fotgängare, krocka med folk i trafiken, köra enligt tidsschemat etc.

Jag råkar ändå ha slappaste körschemat på hela åkeriet. Jag kör exakt samma tur dag ut och dag in. Vilket är lyx då dom andra chaufförerna får sitt schema vecka för vecka. Jag börjar också vid 12:00 och är klar vid 18:30 alltså slipper detta med att vara på åkeriet 05:30 som många andra chaufförer. Andra chaufförer får börja på alla tidpunkter på dygnet och köra olika rundor ofta. Inte jag.

Jag jobbar heller inte helger som andra chaufförer gör. Dom andra chaufförerna på åkeriet skrattar åt min slappa arbetssituation. Jag säger till dom jag har annat att göra och måste sova på morgonen och på helgen ska jag dricka alkohol, ungefär så.

Ja, jag gillar min Volvo FL med 250 kusar iaf. Dom andra chaufförerna tycker tydligen att Scania-lastbilarna är bättre. Jag är nöjd med mitt jobb och drar väl in en 40 000 sek varje månad. Nöjd med det.

Shit va ball du verkar vara! Ännu en snackpåse, säg som det är du blir körd med och är en uppkäftig liten nolla. Fl 250?? Och du tror du kör lastbil haha du kör pickup
Citera
2019-10-06, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits

Snack, de ligger inte på dom lönerna! Dra av 5 tusen så börjar du närma dig sanningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in