2015-01-12, 23:28
  #1369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Det var inte det jag frågade, du är inte observant nog för att förstå. När börjar din hand och när börjar din knytnäve? Började din hand när du låg i din mammas mage? Började din hand när du låg i din fars pung och skvalpade runt? Började din hand när din far låg i sin mors mage? Eller började din hand när din far skvalpade i sin fars pung? Ska vi fortsätta leka?

Det går aldrig att säga med exakthet när en händelse startar eller när den slutar. Nu är det ju ganska enkelt för mig att förstå eftersom det endast finns en händelse som tar plats här i rummet av nu.

Perspektiv, vems perspektiv talar vi om?

Jaha fraktaler. Orginellt. Fraktaler har olika sidor.
3 delar är minsta möjliga för ett mönster. Nåt som viker sig i något och något som håller dom isär.
Annars får du inga mönster. Inga fraktaler.

Att det finns perspektiv betyder att allt inte är samma. För i samma är allt samma. Perspektivlöst.
Om du har perspektiv så lever du i uppdelning.
Citera
2015-01-12, 23:30
  #1370
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Mm visst. Om jag har ätit en giftspindel och hårt hö som river sönder mina tarmar är det inget farligt?

vad åt du för spindel blev du trippad på spindeln
Citera
2015-01-13, 01:01
  #1371
Medlem
This_is_me_s avatar
Den första händelsen sker just nu. Den andra händelsen sker just nu. Den tredje händelsen sker just nu. Den första händelsen någonsin i universum hände i nutid. Sedan hände det andra som också hände i nutid. Alla kommande händelser skedde i nutid som till sist tar oss dit vi befinner oss just nu.
Citera
2015-01-13, 01:25
  #1372
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Den första händelsen sker just nu. Den andra händelsen sker just nu. Den tredje händelsen sker just nu. Den första händelsen någonsin i universum hände i nutid. Sedan hände det andra som också hände i nutid. Alla kommande händelser skedde i nutid som till sist tar oss dit vi befinner oss just nu.

Nej, den första och ända händelsen pågår fortfarande, den ändrar bara form konstant. Det finns inga separata händelser även om det kanske ser ut som det. Ursmället skickade ut allt som existerar och allt som existerar byter bara form hela tiden, in i form kontra ut ur form.
Citera
2015-01-15, 13:07
  #1373
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Nej, den första och ända händelsen pågår fortfarande, den ändrar bara form konstant. Det finns inga separata händelser även om det kanske ser ut som det. Ursmället skickade ut allt som existerar och allt som existerar byter bara form hela tiden, in i form kontra ut ur form.

Precis! Kom av mig lite, men jag anser att det är precis som du beskriver. Just nu!
Citera
2015-01-15, 13:11
  #1374
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Något sker i dåtiden men var i sin händelse nutid. Det som sker efter dåtiden är nutid. Efter nutiden kommer framtiden. Men då framtiden sker upplevs den som nutid.

Allt sker just nu.
Du talar om olika Nu. Dåtidens Nu är inte samma som framtidens Nu. På samma sätt som att du och jag inte är samma person, trots att Jag för dig är du och Jag för mig är jag. Eller? Jag är osäker.
Citera
2015-01-15, 13:55
  #1375
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Du talar om olika Nu. Dåtidens Nu är inte samma som framtidens Nu. På samma sätt som att du och jag inte är samma person, trots att Jag för dig är du och Jag för mig är jag. Eller? Jag är osäker.


Jag menar som så att då dåtiden ägde rum skedde det i nutid. Allt sker i nutiden. Universum hände och universum pågår fortfarande. Där något börjar fortsätter detta och sker just nu.
Citera
2015-01-15, 14:08
  #1376
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Jag menar som så att då dåtiden ägde rum skedde det i nutid. Allt sker i nutiden. Universum hände och universum pågår fortfarande. Där något börjar fortsätter detta och sker just nu.
Jo, jag förstod det. Det hela är en semantisk fråga, så mitt förra svar gäller fortfarande. Eller? Jag är osäker.
Citera
2015-01-15, 14:27
  #1377
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Jo, jag förstod det. Det hela är en semantisk fråga, så mitt förra svar gäller fortfarande. Eller? Jag är osäker.

Dåtiden ägde aldrig rum. Framtiden sker aldrig. Det finns bara ett nu. Nu. Universum. Allt. Allt sker just nu.
Citera
2015-01-15, 14:48
  #1378
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Dåtiden ägde aldrig rum. Framtiden sker aldrig. Det finns bara ett nu. Nu. Universum. Allt. Allt sker just nu.
Dåtiden skedde i ett tidigare Nu. Framtiden sker i ett senare Nu. Universum kan teoretiskt sett fungera som du tror, men du kan inte grunda det på ett semantiskt resonemang. Framtiden finns aldrig eftersom ordet "framtid" betyder "det som ska komma", men år 2016 kommer finnas om ett år, och idag är ju 2016 Framtid. Eller? Jag är osäker.
Citera
2015-01-15, 14:57
  #1379
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Dåtiden skedde i ett tidigare Nu. Framtiden sker i ett senare Nu. Universum kan teoretiskt sett fungera som du tror, men du kan inte grunda det på ett semantiskt resonemang. Framtiden finns aldrig eftersom ordet "framtid" betyder "det som ska komma", men år 2016 kommer finnas om ett år, och idag är ju 2016 Framtid. Eller? Jag är osäker.

Inget skedde tidigare och inget sker senare. Allt sker just nu. BANG - NU.

Jag tror inte vi kommer längre. Jag har berättat hur jag ser på saken. Dessutom är det Jag som är Gud.
Citera
2015-01-15, 15:03
  #1380
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Inget skedde tidigare och inget sker senare. Allt sker just nu. BANG - NU.

Jag tror inte vi kommer längre. Jag har berättat hur jag ser på saken. Dessutom är det Jag som är Gud.
Du tror inte att vi kommer längre? Borde det inte heta "Jag tror inte vi är längre"? Du påstår att Jag är Gud, men det tror jag inte på; jag tror att jag är en vanlig människa. Dessutom är det omöjligt att vara Gud, eftersom definitionen av Gud inte är fastställd. Eller? Jag osäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in