Citat:
Ursprungligen postat av
snuffoman
Förövrigt så hade jag en diskussion med viss relevans för denna tråden häromdagen med en vän som är mycket aktiv inom Moderaterna och är kommunalråd i en Stockholmskommun. Jag frågade lite om DÖ och hur det egentligen stod till med partiet, hur tongångarna gick och sådär. Jag frågade även om den oerhörda aversionen mot SD och om man faktiskt trodde på den migrationspolitik man för. Svaret förbluffade mig en aning, för hon spydde ut ett hat mot media och journalister vars like jag bara hört här på flashback och från fulla SDare, man känner att ledningen lyssnar mer på media än på gräsrötterna inom partiet, och att dessa på riktigt tror att media representerar folket. Hon framförde hård kritik mot agendajournalistiken, att den "tredje statsmakten" inte var folkvald men hade enormt inflytande etc. Hon och många med henne inom partiet kände sig bakbundna av media helt enkelt, syltrygg kanske någon vill säga, men medias reaktion styr konsensus i partiet tydligen, ofrivilligt vad jag förstått, man tar för givet att alla andra tycker så också och resultatet blir att man får stå själv utan stöd från partivänner i en medial skitstorm om man lyfter, eller ens avviker i sin åsikt om, vissa PK-dogmer.
Fula Gubben har i denna tråd ofta hävdat medias roll som obetydlig, men att vi bidrar till att ge dem legitimitet och inflytande genom att förhålla oss till dem. Så är det inom M verkar det som, och tills dess att de inser att media inte är det samma som folket så är det nog dumt att bortse från medias inflytande och makt i politiken.
Intressant med inside från M - jag har undrat hur tongångarna lyder internt bland de politiker som faktiskt lämnat MUF mentalt.
Det var precis detta jag teoretiserade kring för någon dag sedan - ett medialt, återkopplat och självförstärkande, '
opinionsfilter' eller en medial 'superväljare', bestående av en ohelig treenighet i Ankeborg.
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?
Nämligen:
- Twittersnatter-twats ('
mittenextremismens förkämpar') som '
Twitterturken', Arnstad och Ernman.
- Ledarsidor (och vinklade reportage där man frågar kvinnan på gatan som av en händelse
alltid är vänsteraktivist i Umeå)
- Kultursidor
Samtliga element rapporterar varandra som absolut sanning och rapporterar alltså varandras rapporterning med ökande amplitud.
I termer av strikt numerär är avgrundsvänstern inte särskilt stor, i termer av medial makt är deras '
opinionsfilter' enormt och utgör en 'superväljare' som tvingar högern (såväl om högerflygeln inom S) att hyka sig för '
Nazi-spöket'.
Ovanstående ger mig anekdotiskt bevis för att det åtminstone finns en politiker inom M som håller med...
I ljuset av detta ger jag 'Fula Gubben' fel. Den mediala (indirekt politiska) makten inom '
opinionsfiltret' är reell och stor. Men den påverkar inte folket i särskilt stor utsträckning. Den påverkar politikerna inom högern, genom att säga 'äpp, äpp - du är väl inte nazist?' vid minsta antydan till högervridning i mångkulturella frågor.
Det påverkar i viss mån reell opinion genom att påverka får med ordagrann tilltro till det tryckta ordet - huvudsakligen utövas dock, IMHO, deras påverkan på politiker.
Sen kan man ju ur detta perspektiv även betrakta Orrenius oärliga alster om 'Eu-migranter av klåfingrig etnisk bakgrund' - vilka ju faktiskt påverkat såväl opinion, politiker som polismakt.