2015-01-08, 14:29
Medlem
SeverianTheLames avatar
Våran egen Islamist-minister har råkat försäga sig, för 8 år sedan.

http://www.dagen.se/obs-artikeln-%C3...delse-1.207171

Citat:
– Det är fel att ta upp det som en yttrandefrihetsfråga. Det handlar om en maktfråga, där en utsatt grupp provocerats och där man på förhand kunde förstå att de skulle känna sig kränkta. Då kan man inte komma dragande med yttrandefrihet. Jag tycker att man först ska granska maktförhållandena.
Citera
2015-01-08, 15:09
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Replik på Harrison av Markus Wiechel (SD):

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...as_4236207.svd

Var uppenbarligen 2:a.

Min poäng äger dock validitet. Jag menar att den här artikeln faktiskt ger den här (och andra) tråden en indikation på hur den faktiskt fungerar som intellektuell partipolitiskt oberoende tankesmedja, och påverkande organ.

Vårt gemensamma påpekande att SvD beter sig falskt har, förmodligen, burit frukt. Dessutom, hoppas jag, ger den möjlighet att (på ett positivt sätt) appropriera tankegods.

Vackert så.

Dessutom, en ypperligt exekverad argumentation. Som dessutom lät bli att ge sig in i halmgubbe-diskussionen och att kalla Harrison för vad han är. Falsk och agendasättande.

Snyggt spelat.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-01-08 kl. 15:53.
Citera
2015-01-08, 15:09
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

"Vi vet att det tar runt åtta år för en invandrare att få sitt första jobb, då ofta delvis subventionerat av staten."

Han har ju fel. Siffran åtta år är för att hälften ska ha fått någon typ av sysselsättning. Genomsnittssiffror finns inte eftersom vi inte vet om nyanlända som inte fått jobb på åtta år efter ankomsten någonsin kommer att få ett jobb. Dessutom har jag sett någonstans att siffran på åtta år inte är efter ankomst till andet utan efter avslutad utredning eller något sådant, dvs ett par år senare.
Citera
2015-01-08, 15:18
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:

Vad ska man säga? Trodde jag såg i syne på SDVs hemsida. Undrar när SVD bestämde sig för att publicera en replik...och undrar hur många de hade att välja mellan...och hur många som var skrivna av SD-politiker...och varför de valde just en sådan?

Har man slagit full back i maskin och kör bogpropellrarna max? Fartygets kurs skall ändras. Eller?
Citera
2015-01-08, 15:23
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Vad ska man säga? Trodde jag såg i syne på SDVs hemsida. Undrar när SVD bestämde sig för att publicera en replik...och undrar hur många de hade att välja mellan...och hur många som var skrivna av SD-politiker...och varför de valde just en sådan?

Har man slagit full back i maskin och kör bogpropellrarna max? Fartygets kurs skall ändras. Eller?

Min tanke är damage control pga 'opinions- och oberoende media'-panik.

En kapitulation i det här slaget. Naturligtvis kan jag ha fel.
Citera
2015-01-08, 15:23
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
DN saknar vett. Köra på med Söder-drevet som om inget hänt det senaste dygnet är imbecillt.
Att försöka uppbåda snyft för muslimer i dessa dagar är ingen lätt uppgift.
Plötsligt framstår Söder som en sanningssägare för de flesta normala människor.
DN är inte intresserade av vad vanliga svenskar tycker om Söder. De vet att ett sånt där uttalande stöds av 90% av alla svenskar. Det är inte det som är poängen. Det de försöker göra är att hetsa muslimer mot honom. Helst våldsamma terrorister. De hoppas att om det blir ett liknande dåd i Sverige så är det Söder de ska rikta in sig på.
Citera
2015-01-08, 15:26
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Björn Wiman, DN
De som redan idag lägger skulden på det mångkulturella samhället kommer att göra det ännu mera högljutt. Vad man då bör minnas är att en attack som den i Paris bara kan utföras av människor som hyser ett besinningslöst hat mot just det mångkulturella samhället.

Det är märkligt hur saker kan vridas ibland. Detta citat som är taget ur en längre text sprids just nu i sociala medier bland mina kritvita Stockholmsvänner boendes mitt i innerstaden. Nu ska alltså islamistiska fundamentalister klumpas ihop med extremhögern, vilket kanske inte är hela världen, men inte bara dem, utan alla som har synpunkter på det mångkulturella samhället. Man kan tycka att en vital del i ett fungerande mångkulturellt samhälle måste vara att kunna se nyanser, att kunna se de olika grupperna och kollektiven, förstå skillnader mellan dem för att kunna ta hänsyn till olika behov och åsikter, ett mångkulturellt samhälle måste ha en "åsiktskorridor" i storleksordning Panamakanalen för att fungera. Men som så ofta i hyckleriets högborg så gör man precis tvärt om, militanta islamister klumpas ihop med personer som drivs av helt andra åsikter under den gemensamma nämnaren "besinningslöst hat mot det mångkulturella samhället". Man får väl anta att vad som ryms inom definitionen "besinningslöst hat" är högst godtyckligt och säkerligen kan inkludera allt från SvPare till SDare och personer som ogillar tiggare, precis som att vem som helst lite godtyckligt kan stämplas som rasist eller rent utav fascist!

Istället borde man ta tillfället i akt och diskutera religiös fundamentalism och islamism, vilket är ett växande och reellt problem, högerextremism är också ett problem, och det ska man också diskutera, men vill man komma åt en lösning så ska man inte diskutera det som en och samma sak då de är fundamentalt olika i sin natur och är symptom på skilda samhällsutmaningar. Men svensk media har helt kört i diket och frångått sitt journalistiska uppdrag, det första man frågar sig är "vem gynnar detta?" och filtrerar och vrider nyheterna och debatten därefter. I journalisternas värld så är inte det största problemet att det finns extrema islamister som hotar yttrandefriheten och länders säkerhet, inte heller är det att ett tiotal oskyldiga har massakrerats, det största problemet är att detta kan gynna vissa åsikter och politiska partier. Helst av allt så hade man nog inte rapporterat om detta alls. Med en sådan utgångspunkt så kommer det aldrig bli någon konstruktiv diskussion som hade kunnat leda till någon form av lösning av problemet. Vilket inte är så konstigt när man inte ens kan identifiera en korrekt problemformulering, problemet är ju tydligen inte militant islamism i sig utan den blir ett problem främst för att motståndare till det mångkulturella samhället får vatten på sin kvarn på grund av den, rapporteringen sker därför enbart på de premisserna med skademinimering istället för konstruktiv debatt som följd.

Förövrigt så hade jag en diskussion med viss relevans för denna tråden häromdagen med en vän som är mycket aktiv inom Moderaterna och är kommunalråd i en Stockholmskommun. Jag frågade lite om DÖ och hur det egentligen stod till med partiet, hur tongångarna gick och sådär. Jag frågade även om den oerhörda aversionen mot SD och om man faktiskt trodde på den migrationspolitik man för. Svaret förbluffade mig en aning, för hon spydde ut ett hat mot media och journalister vars like jag bara hört här på flashback och från fulla SDare, man känner att ledningen lyssnar mer på media än på gräsrötterna inom partiet, och att dessa på riktigt tror att media representerar folket. Hon framförde hård kritik mot agendajournalistiken, att den "tredje statsmakten" inte var folkvald men hade enormt inflytande etc. Hon och många med henne inom partiet kände sig bakbundna av media helt enkelt, syltrygg kanske någon vill säga, men medias reaktion styr konsensus i partiet tydligen, ofrivilligt vad jag förstått, man tar för givet att alla andra tycker så också och resultatet blir att man får stå själv utan stöd från partivänner i en medial skitstorm om man lyfter, eller ens avviker i sin åsikt om, vissa PK-dogmer.

Fula Gubben har i denna tråd ofta hävdat medias roll som obetydlig, men att vi bidrar till att ge dem legitimitet och inflytande genom att förhålla oss till dem. Så är det inom M verkar det som, och tills dess att de inser att media inte är det samma som folket så är det nog dumt att bortse från medias inflytande och makt i politiken.
Citera
2015-01-08, 15:29
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
DN är inte intresserade av vad vanliga svenskar tycker om Söder. De vet att ett sånt där uttalande stöds av 90% av alla svenskar. Det är inte det som är poängen. Det de försöker göra är att hetsa muslimer mot honom. Helst våldsamma terrorister. De hoppas att om det blir ett liknande dåd i Sverige så är det Söder de ska rikta in sig på.

Att falskeligen måla ut Söder som 'judeogillare' är måhända en lite märklig strategi för att pinna honom som jihadistmåltavla. Varför inte välja Ekeroth istället om det är syftet?

Generisk SD-bashing & befästande av 'nazi-spöket' är min gissning.
Citera
2015-01-08, 15:46
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Knappast.
Dessutom fattar förstås DN att inget kan vara sämre för agendan att få en Pim Fortuyn-Theo van Gogh-martyr i SD. Sannolikt det värsta som kan inträffa. Att utmåla Söder som judehatare torde inte heller vara rätt taktik om man vill hetsa muslimer mot honom.

DN är dumma i huvudet helt enkelt. Man tror verkligen på sitt Söder-drev och att svenskar ska uppröras över att han är stygg mot muslimer.
Citera
2015-01-08, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
"Vi vet att det tar runt åtta år för en invandrare att få sitt första jobb, då ofta delvis subventionerat av staten."

Han har ju fel. Siffran åtta år är för att hälften ska ha fått någon typ av sysselsättning. Genomsnittssiffror finns inte eftersom vi inte vet om nyanlända som inte fått jobb på åtta år efter ankomsten någonsin kommer att få ett jobb. Dessutom har jag sett någonstans att siffran på åtta år inte är efter ankomst till andet utan efter avslutad utredning eller något sådant, dvs ett par år senare.

Du som många andra vet varför han skriver åtta år. Hade han skrivit den riktiga siffran hade han kölhalats innan artikeln överhuvudtaget varit skriven, "typ".
Senast redigerad av fleshspeck1 2015-01-08 kl. 15:56.
Citera
2015-01-08, 16:05
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Att falskeligen måla ut Söder som 'judeogillare' är måhända en lite märklig strategi för att pinna honom som jihadistmåltavla. Varför inte välja Ekeroth istället om det är syftet?

Generisk SD-bashing & befästande av 'nazi-spöket' är min gissning.
Därför att DN inte är likgiltig till vilken SD:are som avlivas. Ekeroth är ett svart får, men han tillhör ändå familjen.

Att man valde just Söders harmlösa uttalande dagen efter ursäkten i JP var inte en slump, det var en markering: Vi förlåter inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Knappast.
Dessutom fattar förstås DN att inget kan vara sämre för agendan att få en Pim Fortuyn-Theo van Gogh-martyr i SD. Sannolikt det värsta som kan inträffa. Att utmåla Söder som judehatare torde inte heller vara rätt taktik om man vill hetsa muslimer mot honom.

DN är dumma i huvudet helt enkelt. Man tror verkligen på sitt Söder-drev och att svenskar ska uppröras över att han är stygg mot muslimer.
Vad har hänt i Holland sedan de fick en martyr? Har de slutat hetsa mot islamkritiker? Har de slutat ösa in muslimer? Har islamkritiker fått ökat inflytande? På vilket sätt har elitens agenda tagit skada av martyren? Svaret är att agendan inte har påverkats för fem öre. Wilders försökte de några år senare spärra in i fängelse.

Det klassiska svaret: Mångmiljonärer som arbetat sig upp och tagit kontrollen över stora mediekonglomerat och styr människors åsikter är ..... dumma i huvudet. Jag får väl återvända till min käpphäst: Nej, idioter. Det är ert påstående att eliten är dumma i huvudet som verkligen är dumt i huvudet.
Senast redigerad av baggebo1 2015-01-08 kl. 16:08.
Citera
2015-01-08, 16:21
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Nu väntar vi bara på att Löfven reviderar Arnstad.

Jag gillar speciellt följande påstående från svetsarns rådgivare efter gårdagens händelser:
Citat:
"Om någon dansk rasisttecknare mördas ligger ansvaret främst hos den danska statsledningen, Jyllandsposten och rasisttecknarna själva."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in