Citat:
Ursprungligen postat av
TokenOfTime
Lite off T men nu när Finland snart ska upphandla om att ersätta F-18 så tror jag att F-35 blir för dyr och då ligger Gripen E bra till. More bang for the money. Finns det några alternativ alls?
Ryska plan kan vi nog utesluta och Rafael och Typhoon blir också för dyra och vad återstår då?
Om inte jag läste fel så finns det många finländare som vill ha försvarsamarbete med Sverige. Att köpa Gripen skulle vara ett första steg. Många av de här länderna som ligger nära Ryssland skulle nog med fördel kunna köpa Gripen (och vissa har gjort redan). Dels är Sverige neutralt och litet land med stark modern teknik- och industri och vissa länder skulle dra fördel av motköpena. Det fina med Gripen och Sverige är att vi är just neutrala - även om Sverige har blivit alltmer öppet aggressiv mor Ryssland... Och därför kan lättare accepteras av Ryssland.
Ibland undrar jag vad den aggressiviteten syftar till. Kanske det är att försöka befästa sig som en liten men oberoende stat med teknik som inte räds att försvara sig mot Ryssland, samtidigt som man inte längre är med Nato. Kanske strategin just är att "polarisera", och sen senare kunna kapitalisera på det en slags neutral buffertmakt - som råkar sälja kraftfulla vapensystem också.
Jag tror ju att det finns en geopolitisk agenda med alla dessa påstådda flyg- och ubåtskränknigar. Den svenskt håll! Att låta ett amerikanskt signalspan-plan och djupt inne i svenskt luftrum, var en "bagatell" enligt Bildt. Men när det gäller ryssarna, då är otroligt överkänslig. Trots att alla vet att Ryssland inte har några möjligheter att göra något konstruktivt mot Sverige.
Sen är det som påpekats ett prisvärt plan. Det är bra att det ör bestämt att de ska fortsätta utveckla planer. NG alltså.