2015-01-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag undrar om det är någon som sitter med betygen från ROA (Uppsala). Skulle vara kul att veta vad snittet legat på under 2014.

Jag sitter läser ROA:n nu under B-perioden, har tenta snart, och funderar om det verkligen är sant att typ 90 % får AB på den. Känns konstigt.

Varför har du valt ROA?

Rättshistoria och allmän rättslära är de två absolut tråkiga kurserna jag någonsin läst. Bra AB-tal på SU i varje fall, men ändå. 90 % AB låter inte alltför osannolikt. Ligger väl en 60 % på ARL på SU, och då är det inte ens en specialkurs.
Citera
2015-01-06, 08:08
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Varför har du valt ROA?

Rättshistoria och allmän rättslära är de två absolut tråkiga kurserna jag någonsin läst. Bra AB-tal på SU i varje fall, men ändå. 90 % AB låter inte alltför osannolikt. Ligger väl en 60 % på ARL på SU, och då är det inte ens en specialkurs.
Vi måste ju läsa roan, och dum som jag var klämde jag in denna surdeg nu i slutet haha...
Citera
2015-01-06, 11:44
Medlem
Citat:
Vi måste ju läsa roan, och dum som jag var klämde jag in denna surdeg nu i slutet haha...

Jaså! Googlade ROA och fick intrycket av att den var helt valbar. Måste läst klumpigt. Du är förlåten
Citera
2015-01-06, 13:22
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:
Rättshistoria och allmän rättslära är de två absolut tråkiga kurserna jag någonsin läst.

Själv tycker jag det var en av de roligaste kurserna. Läste förvisso vid ett annat lärosäte, men det är ju den här typen av juridik som är den roligaste, med de mer filosofiska delarna.
Citera
2015-01-06, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon
Själv tycker jag det var en av de roligaste kurserna. Läste förvisso vid ett annat lärosäte, men det är ju den här typen av juridik som är den roligaste, med de mer filosofiska delarna.

Nja, föll inte mig i smaken direkt. Gillade verkligen inte att läsa om Platons idévärld och begreppsjurisprudensens "begreppshimmel" och allt annat de hittat på. Men det måste väl finnas utrymme för sådant också, antar jag, men känner inte direkt att det kommer gagna mig i mitt yrkesliv.
Citera
2015-01-06, 14:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Nja, föll inte mig i smaken direkt. Gillade verkligen inte att läsa om Platons idévärld och begreppsjurisprudensens "begreppshimmel" och allt annat de hittat på. Men det måste väl finnas utrymme för sådant också, antar jag, men känner inte direkt att det kommer gagna mig i mitt yrkesliv.
Om inte annat kan det vara ett bra ämne att lyfta över en kopp kaffe på pausen. Om man vill göra sig illa omtyckt redan från dag ett på arbetsplatsen.
Citera
2015-01-06, 14:57
Medlem
Alter-egons avatar
Begriffsjurisprudenz ftw.
Citera
2015-01-06, 18:46
Medlem
När jag tittar på betygsstatistiken för SU år 2013 var det bara 18% som fick AB på rättshistoria. Hur kan ni då ha 90% AB i Uppsala?

Se själva länk: http://www.jurinst.su.se/polopoly_fs/1.180174.1402578374!/menu/standard/file/Betygsstatistik%202013.pdf
Citera
2015-01-06, 18:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
När jag tittar på betygsstatistiken för SU år 2013 var det bara 18% som fick AB på rättshistoria. Hur kan ni då ha 90% AB i Uppsala?

Se själva länk: http://www.jurinst.su.se/polopoly_fs/1.180174.1402578374!/menu/standard/file/Betygsstatistik%202013.pdf
I Uppsala läser man rättshistoria och rättslära tillsammans i samma kurs. Kursen har två hemtentor, och får man AB på en så får man AB på hela kursen (såtillvida man inte failar och får B på den andra), så det leder till ett högt snitt.
Citera
2015-01-06, 19:02
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikii

I Uppsala är man bra på teori och historia, medan vi Stockholmare - som trots allt bor i staden där alla jurister jobbar - lär oss relevanta saker för arbetslivet.

Till exempel hur man minglar.
Senast redigerad av Sobofied 2015-01-06 kl. 19:06.
Citera
2015-01-06, 19:08
Medlem
Citat:
I Uppsala läser man rättshistoria och rättslära tillsammans i samma kurs. Kursen har två hemtentor, och får man AB på en så får man AB på hela kursen (såtillvida man inte failar och får B på den andra), så det leder till ett högt snitt.

Aha, lite fuskigt är det ju
Citera
2015-01-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
I Uppsala är man bra på teori och historia, medan vi Stockholmare - som trots allt bor i staden där alla jurister jobbar - lär oss relevanta saker för arbetslivet.

Till exempel hur man minglar.

Hmm, jag har inte lärt mig på nån kurs på juristprogrammet på SU hur man minglar. Finns ju några föreläsare som snackar massa annat under föreläsningarna men det borde ju inte påverka resultatet av den anledningen att föreläsningar är ju bara hjälp för inläsning av litteraturen och står för en liten procent av det man ska plugga på under kursen, man läser ju också böckerna, rättsfall m.m och seminarierna brukar vara bra, har i alla fall varit på alla de tidigare kurserna innan rättshistoria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in