2015-01-04, 21:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
Funderar på att söka juristprogrammet nu till hösten men vill gärna bilda mig en lite klarare uppfattning om vad jag egentligen tycker om att gräva i ämnet. Har någon här rekommendation på ett ställe där jag kan ta del av lite det som juristprogrammet omfattar? Bok-form är att föredra men hemsidor eller annat är såklart också uppskattat.

Den här tråden är bra om du undrar om programmet snarare än själva ämnet (om man läser kritiskt..)
Citera
2015-01-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Kolla på suits

Det finns faktiskt några TV-serier som, istället för att glorifiera juridiken, visar mer vad den handlar om, såsom The Good Wife och Boston Legal. De visar förvisso kanske inte så mycket hur det är att faktiskt jobba med, eller studera juridik, men de behandlar juridiska spörsmål på i regel underhållande maner.

Extremo, vad ska du syssla med efter examen?
Citera
2015-01-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerplockHolmes
Funderar på att söka juristprogrammet nu till hösten men vill gärna bilda mig en lite klarare uppfattning om vad jag egentligen tycker om att gräva i ämnet. Har någon här rekommendation på ett ställe där jag kan ta del av lite det som juristprogrammet omfattar? Bok-form är att föredra men hemsidor eller annat är såklart också uppskattat.

Vet inte om du kommer få en så bra bild av juridiken av att läsa litteratur, men läs INTE Kriminalrättens grunder. Alldeles för oskön bok om man är ny i ämnet.

Den här är nog klokare att ha som intro till straffrätten om man bara vill få en snabb bild av ämnet, http://www.bokus.com/bok/9789139206903/introduktion-till-straffratten/. Men för all del, börja med KG om du känner dig modig
Citera
2015-01-05, 03:56
Medlem
Hej.
läste bara de första 3 sidorna. Hur blev det egentligen av med TS? är han utbildad nu? skulle någon skriva vilken sida han skriver om det?
Tack.
Citera
2015-01-05, 04:00
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N11R7
Hej.
läste bara de första 3 sidorna. Hur blev det egentligen av med TS? är han utbildad nu? skulle någon skriva vilken sida han skriver om det?
Tack.

Han tycks ha hoppat av och gjort något konstruktivt istället. (FB) Den stora "Jag kom in!" OCH "Jag är reserv, kommer jag in?" för nervösa U&S:are
Citera
2015-01-05, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Han tycks ha hoppat av och gjort något konstruktivt istället. (FB) Den stora "Jag kom in!" OCH "Jag är reserv, kommer jag in?" för nervösa U&S:are
Så det blev läkare efter 2 år.
Hm, intressant....
Citera
2015-01-05, 08:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Det finns faktiskt några TV-serier som, istället för att glorifiera juridiken, visar mer vad den handlar om, såsom The Good Wife och Boston Legal. De visar förvisso kanske inte så mycket hur det är att faktiskt jobba med, eller studera juridik, men de behandlar juridiska spörsmål på i regel underhållande maner.

Extremo, vad ska du syssla med efter examen?
Efter examen blir det affärsjuridisk byrå för min del.
Citera
2015-01-05, 09:09
Medlem
Karatelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Detta gäller SU:
Personer ropas upp i den ordning de befinner sig på reservlistan, närvarar vederbörande inte personligen eller via ombud fortsätter man till nästa namn på listan osv osv. Kom själv för många år sedan in med ett riktigt risigt reservnummer

Vad räknas som "risigt" och hur många brukar vanligtvis bli kallade?
Citera
2015-01-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
Vad räknas som "risigt" och hur många brukar vanligtvis bli kallade?

Reservuppropet äger rum tisdag den 13/1 kl. 14 i hörsal 6 i C-huset, i Södra huset, Stockholms universitet, Frescati.

De reserver som preliminärt kommer att kallas till obligatoriskt reservupprop kan du se nedan.

Urvalsgrupp:

BF reserv 1-5

BI reserv 1-130

BIEX reserv 1-70

BII reserv 1-30

HP reserv 1-80

(Källa: http://www.jurinst.su.se/om-oss/nyheter/nyantagna-och-reserver-juristprogrammet-vt-2015-1.157361)
Citera
2015-01-05, 16:56
Medlem
Ngn som har betygen för T2 VT-14 på Uppsala?

Mvh
Citera
2015-01-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karatelit
Hur ser chanserna ut med plats 63 i BIEX på SU? Någon som har erfarenhet?

Svårt att säga men det är definitivt inte kört.

1 Har redan kommit in på LU och struntar i reservupprp, 2 har redan kommit in på ÖU (!) och struntar i reservupprop, 3 Kom in på Någon annan utbildning 4-6 pallade inte åka dit 7 knep en plats osv osv.. Ja du fattar.
Citera
2015-01-05, 20:57
Medlem
eXtremos avatar
Jag undrar om det är någon som sitter med betygen från ROA (Uppsala). Skulle vara kul att veta vad snittet legat på under 2014.

Jag sitter läser ROA:n nu under B-perioden, har tenta snart, och funderar om det verkligen är sant att typ 90 % får AB på den. Känns konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in