2015-01-02, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Det roliga var att när allt kommer omkring, så ville inte tjejerna i tråden - om jag minns rätt - byta roller (varför klaga från början om man inte vill göra något åt det)

Tjejerna har ju redan den möjligheten om de så önskar. Visst, de kan inte bli av med oönskade förslag, men de har hur mycket möjlighet som helst att ta den aktiva rollen.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jag hade faktiskt gärna bytt, om det varit möjligt. Det hade blivit en ganska lång väg att gå för tjejer lära sig hur man ska göra och säkerligen rätt dråpligt i början med massa totalt taffliga tjejförsök.
men kan vi ju gott ha eller hur?

Du hade väl provat att själv vara den aktiva parten? Jagar man storvilt kan det förstås bli lite jobbigt, men det är ju på intet sätt svårare än när män flörtar med kvinnor.

Sen finns redan en tolerans för taffliga försök från tjejers sida - om killen är hyggligt intresserad så är det en enormt låg ribba du behöver kravla under för att misslyckas på såna teknikaliteter.
Citera
2015-01-02, 23:45
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Tjejerna har ju redan den möjligheten om de så önskar. Visst, de kan inte bli av med oönskade förslag, men de har hur mycket möjlighet som helst att ta den aktiva rollen.

Du hade väl provat att själv vara den aktiva parten? Jagar man storvilt kan det förstås bli lite jobbigt, men det är ju på intet sätt svårare än när män flörtar med kvinnor.

Sen finns redan en tolerans för taffliga försök från tjejers sida - om killen är hyggligt intresserad så är det en enormt låg ribba du behöver kravla under för att misslyckas på såna teknikaliteter.

Det är ju det som är kärnan i det hela. Det är inte någon raggning på så sätt att kvinnan genom dels självsäkerhet och dels någon form av intressant personlighet förför mannen till att vilja ha sex med henne, det fungerar liksom inte på det viset. Om något är det snarare för hennes egen skull som samspelet är igång så att hon ska kunna bli attraherad helt oavsett vem som inledde det hela.

Det är inte av en slump som det inte finns någon raggningsscen anpassad för kvinnor och aldrig kommer att göra det heller.

Hela diskussionen är bara jävligt löjlig ö h t.
Citera
2015-01-03, 00:08
Medlem
Citat:
Citat:
Det finns ingen automatisk dualitet här. Det går alldeles utmärkt att ha sexuell makt från ena parten utan maktutövning på den sexuella arenan från andra parten. Det går även att ha maktutövningen för sig.

Så kan det förstås gå till, men det finns ingen automatik i det. Om du ser all uppvaktning som maktutövning bör du nog fundera på en något mindre vid definition.

Återigen, så kan det gå till, men det finns ingen sådan automatik. All uppmärksamhet är inte maktutövning. I många fall snarare tvärtom.

Nej.

Om det är så du ser andra sidan av myntet så förstår jag om det är lite ensamt på den sidan.

Som jag får ihop din hypotes, så innebär ett nej från en kvinna gentemot en mans sexuella önskningar sexuell makt från henne över honom.
Har du samma syn över alla andra nej du får i livet? Ett barn säger nej tack till ditt hemmagjorda
potatismos, utövar det barnet då makt över dig som kock?

Som jag skrev i inlägg #158 (som du inte svarat på) så stämmer inte din syn på definitionen av makt.

Om en man börjar kräla i stoffet för en kvinna som säger gör detta så får du kanske sex, för att hon begär detta av honom, så kan jag hålla med dig. Men det vanliga scenariot idag är ett avböjande, kroppsligt, verbalt eller på annat vis och mannen ger upp. Finns ingen makt där annat än ett utövande av 2 parters önskemål och makt över sina egna viljor.
Citera
2015-01-03, 00:26
Medlem
Citat:

Nej, det gör inte saken enklare, eftersom du blandar bort korten. Även om samma rättigheter är ett rimligt antagande så är inte samma makt det. Sex inträffar inte i ett vakuum, utan det är alltid någon form av relation inblandad. I relationer kan vi inte utgå från att båda parter har lika makt och inflytande även om båda personer formellt har samma rätt att säga nej vid ett visst enskilt tillfälle.

(Du har inga som helst problem att tänka i de här banorna när det gäller t.ex. importfruar, så det är lite magiskt att du så kategoriskt förnekar möjligheten till maktförskjutning så fort någon funderar på om kvinnor i vissa lägen kan ha mer makt.)

Precis, det bara är så. Det hindrar inte att det här ger upphov till en dynamik som (till viss grad) förskjuter makt i relationer från män till kvinnor. Man behöver inte nödvändigtvis göra något åt det, men det betyder inte att maktförskjutningen inte existerar.

Det bör de givetvis inte göra, men bara för att man inte vill ha makt innebär det inte att man inte har det ändå. I intima relationer är det väldigt vanligt att det är obekvämt att ha makt.

Det är bara obegripligt för dig eftersom du inte accepterar möjligheten att det finns en maktförskjutning i relationer där båda har formell möjlighet att tacka nej. Prova att ersätta "kvinnor" med "män" och "män" med "importfruar" och se om det känns annorlunda.

(Och, nej, jag säger inte att maktförhållandena mellan svenska kvinnor och män är sådana - det är bara för att visa på möjligheten att den formella möjligheten att säga nej måste tolkas i kontextet av relationen samt omgivningen runt.)

Fast hallå, vi pratar tillfälliga sexuella förbindelser på krogar typ, ONS eller hur? Jag pratar inte om Arne och Kajsa som levt 50 år tillsammans och sitter på verandan och pratar om de ska ha sitt 569:e knull eller inte, på hennes villkor eller hans och deras maktkamp kring denna sak.

Importfruar är i de fall jag anser de vara negativa (är det inte alltid) ett avtal som bygger på kvinnans underläge från början (ekonomiskt eller frihetsmässigt) rätt kasst exempel jämföra med tillfälligt sex.
Citera
2015-01-03, 01:12
Medlem
Right...

ScottWalter:

Bjuder dig och resten av FB på gammalt dagboksinlägg, förhoppningsvis kommer det hjälpa dig att förstå:

-----------------------------
Jag har lite spridda funderingar om det där[kvinnors sexuella makt, eller KSM].

För det första kanske makt är lite fel ord. Möjligheter är bättre. Min tjejkompis är ett bra exempel, hon ligger runt kanske tre gånger i månaden. Och mår bra av det, känner sig bekräftad. Hon har killar (och tjejer!) runtomkring sig som ger henne den möjligheten.

[...]

Min tjejkompis 36 ggr större möjligheter ger henne en oerhört större makt i vår inbördes relation. Hon är den enda tjejen det "året" jag på allvar kunnat känna mig attraherad av...."dessutom" är hon den enda tjejen på väldigt länge jag kan prata med och relatera till. Det ger henne en makt över min självkänsla och mitt värde som jag bara inte kan ha på samma sätt. Det ger henne dessutom makt/möjlighet att respektera sig själv och säga vad hon tycker.

Mådde riktigt dåligt förra helgen. Hon berättade hur hon metodiskt gått igenom alla killar (och tjejer!) på hela festen utan att hitta någon att hångla med. Hennes kompis undrade varför hon inte hånglade med mig, men hon bara skrattade åt det. Hon kommer in och däckar i min säng klockan fyra på morgonen, för att ingen annan på festen vill veta av henne. Och när jag ligger där bredvid henne, utan att röra en finger som kunde uppfattas som "fel", drar hon upp litanin om alla hon raggat på som inte ville ligga med henne. Utan att ens låtsas om att jag finns där.

Tror inte hon skulle stått ut med sådan skit. Det finns fler fiskar i sjön helt enkelt. Det är den makten/möjligheten du faktiskt får med KSM, att kunna styra ditt liv och sätta dina gränser. Att kunna leva ditt liv med värdighet. Och ja, det skulle jag säga är rätt centralt.

---------------
Senast redigerad av madamehussein 2015-01-03 kl. 01:36.
Citera
2015-01-03, 16:07
Medlem
Citat:
Som jag får ihop din hypotes, så innebär ett nej från en kvinna gentemot en mans sexuella önskningar sexuell makt från henne över honom.

Nej, du har helt missat poängen. Poängen är att hon har makt över sagda man vare sig hon vill eller ej, och enda skillnaden är om hon väljer att utöva makten. Se #161. Nejet är förvisso maktutövning (hon använder sin belöningsmakt när hon säger nej), men det ger henne inte makt. Makten har hon redan i kraft av sin attraktivitet.

Kvinnans nej är grundad i hennes (fullt rimliga) makt över sin egen kropp, inte i hennes sexuella makt.

Citat:
Har du samma syn över alla andra nej du får i livet? Ett barn säger nej tack till ditt hemmagjorda
potatismos, utövar det barnet då makt över dig som kock?

Om man är väldigt teoretisk kan det i vissa fall förvisso vara en liten demonstration av barnets makt över sin egen kropp, men i praktiken är det ju helt ointressant.

Citat:
Som jag skrev i inlägg #158 (som du inte svarat på) så stämmer inte din syn på definitionen av makt.

Du har fått svar i #161. Gå och läs det igen.

Den stämmer vad jag kan se med Mills definition, och jag tycker i det här fallet att hans definition är rätt passande. Det är rimligt att tala om makt även om det inte sker maktutövning just då, när det enda som behövs är en fingerknäpp.

Citat:
Om en man börjar kräla i stoffet för en kvinna som säger gör detta så får du kanske sex, för att hon begär detta av honom, så kan jag hålla med dig.

Men det vanliga scenariot idag är ett avböjande, kroppsligt, verbalt eller på annat vis och mannen ger upp. Finns ingen makt där annat än ett utövande av 2 parters önskemål och makt över sina egna viljor.

Det du anser kvalificerar som makt benämner jag maktutövning. I #161 använde jag "potentiell makt" för att göra en distinktion.
Citera
2015-01-03, 17:28
Medlem
Citat:
Fast hallå, vi pratar tillfälliga sexuella förbindelser på krogar typ, ONS eller hur?

TS gjorde vad jag kan se ingen sådan begränsning, och jag gör det inte heller eftersom det finns gott om utrymme i relationer för maktutövning baserat på sexuell makt.

För ONS kan jag tänka mig att man inte ser särskilt mycket maktförskjutning eftersom det av sin natur är en engångstransaktion. Då blir det som du sagt helt enkelt inte något om inte båda är någorlunda nöjda.

Maktförskjutningen syns mer i relationer, från KKn som bara ringer lördagskvällar till partnern som gör allt för den andra pga sin känsla av utbytbarhet.

Citat:
Jag pratar inte om Arne och Kajsa som levt 50 år tillsammans och sitter på verandan och pratar om de ska ha sitt 569:e knull eller inte, på hennes villkor eller hans och deras maktkamp kring denna sak.

Jag tänkte inte särskilt på dem heller, men i mer färska relationer är sexuell attraktivitet en påtaglig maktfaktor.

Citat:
Importfruar är i de fall jag anser de vara negativa (är det inte alltid) ett avtal som bygger på kvinnans underläge från början (ekonomiskt eller frihetsmässigt) rätt kasst exempel jämföra med tillfälligt sex.

Ja, men som framgår ovan jämförde jag inte enbart med tillfälligt sex. Det viktiga var inte heller det tillfälliga sexet, utan makten som kommer med att vara eftertraktad på marknaden.
Citera
2015-01-03, 18:03
Medlem
Citat:
TS gjorde vad jag kan se ingen sådan begränsning, och jag gör det inte heller eftersom det finns gott om utrymme i relationer för maktutövning baserat på sexuell makt.

För ONS kan jag tänka mig att man inte ser särskilt mycket maktförskjutning eftersom det av sin natur är en engångstransaktion. Då blir det som du sagt helt enkelt inte något om inte båda är någorlunda nöjda.

Maktförskjutningen syns mer i relationer, från KKn som bara ringer lördagskvällar till partnern som gör allt för den andra pga sin känsla av utbytbarhet.

Jag tänkte inte särskilt på dem heller, men i mer färska relationer är sexuell attraktivitet en påtaglig maktfaktor.

Ja, men som framgår ovan jämförde jag inte enbart med tillfälligt sex. Det viktiga var inte heller det tillfälliga sexet, utan makten som kommer med att vara eftertraktad på marknaden.

Jag svarar på båda dina inlägg här.

Jag vidhåller jag tycker ni har en väldigt konstigt syn på vad makt är. Ni har också ett helt blint öga mot mäns "makt" i dessa saker.

Min definition på vad makt är för något stämmer med den som wikipedia presenterade. Dvs makt måste komma med ett praktiskt uttryck dvs innebära ett slags tvång över en part, annars är det inte mycket till "makt" att ha du. Det måste också komma med nån form av begäran/ påtryckning om beteende ex. Dvs en part som knallar runt med makt som hen inte på nått som helst vis utnyttjar/ drar nytta av eller ens kanske ser själv och där heller inte nån motpart formar sig efter denna "makt" för fem öre så existerar där inget maktuttryck. Som ex. kan vi ta två män som är goda vänner, den ene är något starkare än den andre men inte så det förslår eller utgör nån direkt avgörande fysisk skillnad männen emellan, men den finns. Man skulle kunna säga att man 1. utövar fysisk makt över den andre, men så länge den mannen kan 1. gå därifrån och helt skita i man nr 1 utan konsekvenser för honom 2. Försvara sig hyggligt, om där verkligen skulle bli fysisk konflikt. 3. Inte på nått som helst sätt ändrar sitt beteende på grundval av den andre mannens något ökad styrka, så finns där inget maktuttryck. Ergo ingen makt mellan dessa män på grundval av fysisk styrka i vart fall.

Ser man till individer, kärleksrelationer eller sexrelationer så kan där förekomma utövande av makt. men jag ser inte att kvinnor som grupp skulle äga en större makt här än vad män som grupp har.
Finns got tom förhållanden där kvinnan är den part som "älskar mer" och mannen är mer likgiltig, dvs har större sexuell/ kärleks makt över sin partner.

vad gäller fria sexrelationer ute i "vimmlet" där 2 parter möts, så ser jag heller ingen maktutövning som utövas reellt från kvinnors sida gentemot män. Jag ser tvärtom betydligt mer som är omvänt i världen.

En svensk man som möter en kvinna idag, kan gå därifrån om han får ett nej eller om han får ett ja för den delen, han är på intet vis i nån beroendeställning till kvinnan. Han måste inte ha sex med just denna individ för att få sex överhuvudtaget, han kan vända sig till andra. Han kan få sitt huvud helt bortkollrat av henne visst, men det kan som sagt kvinnors huvuden också bli av män så ser ingen skillnad mellan grupperna. Båda könen kan falla precis lika pladask för en extremt sexig individ av motsatt kön som svassar runt i närområdet på ett oemotståndligt sätt och bete sig som en imbecill dreglande cockerspanielvalp i denna individs närhet i 2 år framöver…och visst då är man under den individens maktsfär…men! lika vanligt hos tjejer som sagt. Finns inget så komplett kollrigt fånigt som en förälskad böna.

I stora delar av världen så är det idag kvinnor som lider av mäns reella sexuella makt över dem. De förbjuds av sociala konventioner, religion etc att ens ha sex, de förbjuds att säga nej till sex när de väl gifter sig och de förbjuds att ens själva välja make att ha sex med. Nått större sexuell makt över en grupp än detta går liksom inte att få.
I Sverige bland dem som lever enligt standard svenska konventioner så nej, där utövas ingen sexuell makt över nån part som inte handlar om människors rättigheter att säga nej tack och detta är ingen maktutövning utan en mänsklig rättighet.

så rätt sak på rätt plats kanske?
Senast redigerad av ScottWalter 2015-01-03 kl. 18:07.
Citera
2015-01-03, 20:46
Medlem
dekarons avatar
Citat:

Jag vidhåller jag tycker ni har en väldigt konstigt syn på vad makt är. Ni har också ett helt blint öga mot mäns "makt" i dessa saker.

Hoppas verkligen inte någon försökt dölja mäns makt men faktum är att mäns makt är otroligt fäst i externa betingelser, t.ex. resurstillgångar; nytta för kvinnan; karaktär m.fl. Sen tycker jag att det snacket låter som att tumskruvarna vrids åt när vissa beklagar sig över kvinnors fördelar. Men Dessa fördelar är extremt starka och mäns fördelar är, i motstånd, väldigt svaga och intransigenta i vad som krävs att tillägga sig dessa och vad fördelar de ger mannen.

För att tillägga angående mäns avund mot kvinnors lätthet i att få sex. Som man har jag sällan lyssnat på män som tror att uppmärksamheten kvinnor får inte är irriterande eller ibland farlig, dessa män finns det få utav och de som finns är oftast tonåringar. Men det som de flesta män brukar uttrycka, på ett sett eller annat, är att de känner detta avund för att de själva så sällan får uppmärksamhet av kvinnor. I en situation då en man kan få sexuellt umgänge med en kvinna så kan det vara den enda gången på många år han haft det. Därför är kvinnors sexuella makt extremt stor över män och vårt beteende; hans rädsla att bli nekad är större än hennes, och nekandes sociala effekt är större på honom där hon istället ses som stark och får gillande.
Citera
2015-01-03, 23:08
Medlem
Citat:

Du har som tjej, genom ditt sexuella värde, makt att förverkliga dig själv, både socialt och sexuellt. Alltså att uppleva saker du vill uppleva. Bli tillsammans med folk du klickar med och är attraherad av. Du har makt att ställa krav, och du har makt att sätta gränser, just då du har valmöjligheter.

Det är en makt som killar i allmänhet inte har, och jag tror inte du kan föreställa dig det. Som jag gav exempel på i #173.
Senast redigerad av madamehussein 2015-01-03 kl. 23:21.
Citera
2015-01-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madamehussein
Du har som tjej, genom ditt sexuella värde, makt att förverkliga dig själv, både socialt och sexuellt. Alltså att uppleva saker du vill uppleva. Bli tillsammans med folk du klickar med och är attraherad av. Du har makt att ställa krav, och du har makt att sätta gränser, just då du har valmöjligheter.

Det är en makt som killar i allmänhet inte har, och jag tror inte du kan föreställa dig det. Som jag gav exempel på i #173.

"mitt sexuella värde" ??
Alla heterosexuella möten i världen är mellan en man och en kvinna, så nog lär där finnas ett "sexuellt värde" som även män som grupp innehar eller hur? Eller inbillar du dig att alla sexuella möten är våldtäkter? Det kan jag tala om för dig att det är de inte.
En absolut majoritet människor, kvinnor och män äger makt att förverkliga sig själva i Sverige idag. Att män som grupp på nått sått skulle sitta med nån sämre hand gällande just sex är för mig rätt konstigt syn, för säg mig vilka är det då som alla dessa lyckliga och sexuellt förverkligade kvinnor
"förverkligar" sin sexualitet med? Dildos? Robotar? Vad?

Det du pratar om är individuella misslyckanden, det är inte samma sak som det som diskuteras i tråden, nämligen gruppen kvinnors sexuella makt över gruppen mäns sexuella makt. Right?
Och eftersom befolkningen är ungefär uppdelat 50/50 så kan du vara försäkrad om att för varje singel man där ute som inte får sex just den kvällen så finns där en singel donna som inte heller får sex just den kvällen.
Citera
2015-01-04, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekaron
Hoppas verkligen inte någon försökt dölja mäns makt men faktum är att mäns makt är otroligt fäst i externa betingelser, t.ex. resurstillgångar; nytta för kvinnan; karaktär m.fl. Sen tycker jag att det snacket låter som att tumskruvarna vrids åt när vissa beklagar sig över kvinnors fördelar. Men Dessa fördelar är extremt starka och mäns fördelar är, i motstånd, väldigt svaga och intransigenta i vad som krävs att tillägga sig dessa och vad fördelar de ger mannen.

För att tillägga angående mäns avund mot kvinnors lätthet i att få sex. Som man har jag sällan lyssnat på män som tror att uppmärksamheten kvinnor får inte är irriterande eller ibland farlig, dessa män finns det få utav och de som finns är oftast tonåringar. Men det som de flesta män brukar uttrycka, på ett sett eller annat, är att de känner detta avund för att de själva så sällan får uppmärksamhet av kvinnor. I en situation då en man kan få sexuellt umgänge med en kvinna så kan det vara den enda gången på många år han haft det. Därför är kvinnors sexuella makt extremt stor över män och vårt beteende; hans rädsla att bli nekad är större än hennes, och nekandes sociala effekt är större på honom där hon istället ses som stark och får gillande.

Hmm, fast han borde ju vara lite van då eller hur?
Angående avundsjukan så yes, den kan jag ha förståelse för, och kan hälsa att det nog jobbas lite på den saken här och var i div. kvinnomedvetanden.
Personligen erfarenhet säger mig också att samma regel som gäller för kvinnor nog gäller även män, div. skaffa ett förhållande så får man bra sex i den mängd som är önskvärt så länge som förhållandet funkar vill säga. I trygga förhållanden kan man släppa lite på alla masker och ta för sig och det kan nog komma en del killar som är trötta på att alltid vara ledhunden till del.
I övrigt är det nog inte så mycket man kan göra med denna sak, män kanske ska backa lite så kvinnor får en chans känna efter vad de vill och uttrycka detta, kvinnor är i regel något långsammare än män.

Men sorry, kvinnor besitter inte någon makt över män i denna sak som inte män på sin sida inte också besitter. Den beslutandemakt som kvinnor sitter på har de dessutom all rätt att ha. Så likosm inget att göra något åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in