2015-01-02, 05:38
Medlem
dekarons avatar
Om insikten att kvinnor har sexuell makt tog hårt på mig som man är otvetydigt; men när jag kom på mig själv att önska att jag skulle hellre vilja blivit född kvinna, åtnjuta deras privilegier, så värmde tårarna bakom slussarna. Skam var det minsta jag kände. Men sen kom jag på att jag är man och kvinnors åsikter om mig och den könsgrupp jag tillhör kan kyssa månen och fara åt helvete. Sen var allt bra.
Citera
2015-01-02, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Sex och närhet är ett lika starkt behov hos kvinnor, och du har även kvinnor som aldrig finner sig en partner. Så som sagt ingen skillnad. Det går inta att tillskriva en individuell part sexuell makt bara för att den andre parten ev. är mer intresserad. Den kan vända sig till någon annan, du har 3,6 miljarder kvinnor i världen.

Och ska man verkligen tillskriva ett av könen sexuell makt så är det idag männen. Eftersom det är män i denna värld i dag som besitter mest reell makt över kvinnor och deras sexuella liv. Tänkt på den? Samma går för övrigt att se i Sverige, är killar som förväntas vara mest sexuellt aktiva och kvinnor som förväntas vara mindre aktiva, intresserade, är männen som förväntas jaga och välja och kvinnor får endast makten säga ja eller nej tack. Vad ger mest valmöjligheter och därmed större makt
styra över sin sexualitet?

Sluta upprepa gamla floskler och börja tänk lite istället.

check your fucking privilege. "eftersom det är män som besitter mest reell makt över kvinnor och deras sexuella liv" what the fuck? gå till familjeliv.se och läs i sexforumet så har du alla motbevis du behöver.

om du fortfarande inte tror mig, så kan du dra dig till minnes om vad första följdfrågan blir på påståendet "kille 1 har träffat en ny tjej" och "tjej 1 har träffat en ny kille". en kille får frågor om hur man träffades, hur gammal hon är och hur hon ser ut. en tjej som har träffat en kille, får snart nog alltid som första fråga "vad jobbar han med då?" (övers. "tjänar han bra med pengar eller har han social status likvärdig högre inkomst än medelmåttet?"). självklart finns det få saker som attrherar alla kvinnor, men om du tar med vad som värderas högt i tjejens sociala krets (bland vänstermänniskor brukar socialt arbete för så lite pengar som möjligt anses väldigt högt till exempel). gå till dig själv, jag är säker på att du vet vad minst hälften av dina närmaste väninnors män tjänar, i runda siffror. det kommer ALDRIG upp bland män. män väljer i sin tur partner utifrån utseende i högre utsträckning, eftersom att den sexistiska föreställningen fortfarande är att det primära han söker i ett förhållande är stadig tillgång till sex. är då tjejen tjock eller ful så blir det "stadig tillgång till sex av låg kvalitet".

det handlar inte om pengar, köpkraft eller risken för att utsättas för en våldtäkt. det handlar om status, små människor som måste tävla i "vem kan leva bäst". bara om status.

jag tror att det här är en av de sista kvarvarande mekanismerna som aktivt håller män och kvinnor isär och ojämlika.

det är en tragisk världsordning, men så är den. personligen så anser jag dock att man kan bryta sina bojor när som, både män och kvinnor. fun fact, sverige och folk som är bosatta här anses av i stort sett hela världen som fantastiskt åtråvärda människor (inte rasist men det finns en shitload pengar här och folk blir inte mördade på gatan), inga bra killar/tjejer i sverige? åk till thailand/sydamerika/asien/usa/afrika. problem solved.
Citera
2015-01-02, 10:16
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragprov
Feminister vill omfördela ekonomisk status och social status från män till kvinnor. De anser att män har för mycket makt jämfört med kvinnor, något de grundar på bland annat löneskillnader mellan män och kvinnor. Feminister menar att detta är ojämställdhet. Mäns patriarkat och förtryckande av kvinnor. Men kvinnors sexuella makt förbises.

Sex och närhet är ett av männens mest grundläggande behov och kvinnorna har makten över huruvida det tillfredsställs. Hur kan man försumma denna källa till makt?

I ett läge där en kvinna är ekvivalent mannen är det inte maktbalans eftersom hon har hela hennes sexuella makt över honom - hon befinner sig över hans liga. Vid partnerbildning leder detta till att kvinnor efterfrågar egenskaper som social kompetens, social status och ekonomisk status. Notera att alla tre ger makt. För att öka sannolikheten att en dejt besitter egenskaperna söker kvinnor ofta äldre män.

Att besitta den sexuella makten ger trygghet varpå det inte är lika viktigt för kvinnor att utveckla sig själva. I jämförelse tvingas män, som makten används mot, jobba på sig själva. Detta leder exempelvis till att en man måste tänka till en extra gång innan han väljer att söka lärarutbildningen till skillnad från en kvinna - (ekonomisk status).

(Även en asexuell man påverkas av kvinnornas sexuella makt - för när den makten får män att jobba på sig själva kommer de till sist kunna utöva makt över de asexuella männen liksom de kommer göra mot alla misslyckade män eller "nördar" som gett upp och blivit ofrivilligt ensamma utan vänner.)

Avslutningsvis vill jag skriva ett stycke om att feminister säger att löneskillnaden innebär att kvinnor diskrimineras i arbetslivet. Man kan lika gärna säga att... män diskrimineras genom att födas med mindre makt än kvinnor varpå de har större behov av att skaffa makt på andra vis och att löneskillnaden är ett tecken på detta.

Varför är sexuell makt en så liten del av jämställdhetsdiskussionerna?

Vill inte kvinnor erkänna för sig själva att de besitter sexuell makt?

Är feministerna inte ute efter jämställdhet?

Vill inte män erkänna inför folk att kvinnors sexuella makt skapar press att jobba på sig själva? (Jag ska i varje fall inte visa detta inlägg för mina kvinnor och säga att jag skrivit det.)

Visst har kvinnor en form av sexuell och emotionell makt. Män har i sin tur en form av fysisk makt. Grovt generaliserat.

Men jag tycker inte vi ska ta hänsyn till någon form av makt överhuvudtaget. Vi är vuxna människor med fritt val och vi måste lära oss att tackla de svårigheter och hinder som må finnas i vår väg. Man kan inte sätta sig ner och gråta och skylla på det ena eller andra och alla har inte samma förutsättningar vilket kan leda till att ens väg blir svårare eller lättare än andras.

Likväl som jag inte tycker kvinnor ska ta på sig offerkoftan så ska inte män göra det heller.
Citera
2015-01-02, 11:34
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
1) ??? vadå? för att man säger nej till 9 man inte vill ha så kommer det där automatiskt en fantastisk
snubbe med alla + poängen på plats helt automatiskt eller? Hur har du det med kausalitetstänket här.
Sexiga heta män uppsöker en för att de är sugna på sex med just lilla mig…och när det händer är det en lycka och beror inte på att jag som tjej har nobbat 9 st innan. Comprendre?

Du målar upp en typ av svartvit bild som inte existerar i verkliga livet. Normala människor delar inte upp andra människor i "totala losers" och "tiopoängare". Ett större utbud kommer per automatik innebära ett större utbud av acceptabla partners.

Att en kvinna har större möjlighet när det kommer till att välja sexuell partner innebär att hon samtidigt får större möjlighet att basera sitt val på helheten. Hon har på ett annat sätt än en man en möjlighet att välja bort sådana som i socialt eller ekonomiskt hänseende har låg status. Detta är givetvis en form av maktutövande och full jämförbar med andra ojämna maktförhållanden i samhället.

Om man anser sig jobba för jämställdhet mellan könen så måste man också jobba mot denna form av ojämlikhet. Min fråga till dig ScottWalter blir alltså - hur vill du som förkämpe för jämställdhet utjämna den sexuella makten mellan könen i det svenska samhället?

För att återigen ta upp en liknelse från tidigare i tråden. Låt oss skapa den hypotetiska situationen att arbetstagare A måste söka hundra jobb för att hitta ett, arbetstagare B har omvänt hundra arbetsgivare som vill anställa denne. Det är givetvis så att såväl A (mannen) som B (kvinnan) endast kommer kunna acceptera ett jobberbjudande men de krav som de kommer kunna ställa på arbetsgivaren (partnern) kommer variera kraftigt i avseende på lön, arbetstider, arbetsmiljö, förmåner etc.

Detta är vad hela tråden handlar om, och som du verkar ha så svårt att acceptera. Vad TS försöker säga är att feministiska företrädare helt har missat en av de viktigaste aspekterna av relationerna mellan könen i sitt teoribygge.

Citat:
2) Hur ska ni ha det? är det sexuell makt att vara porrskådis eller är det det inte?

Ja, det är utan tvivel en följd av kvinnans sexuella kapital precis som läkarens eller ingenjörens eller skådespelarens eller boxarens jobb är en följd av deras unika humankapital, om den så baserar sig på förmågan att göra snygga snitt i levande vävnad, designa en mikroprocessor, gestalta en odödlig skotte eller knäcka motståndarens näsa på fem ronder.
Citera
2015-01-02, 12:55
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
På vilket sätt gav jag ett skumt intryck? Måste alla vara likadana? Och på vilket sätt sabbade jag jakten? Sorry men hade jag varit singel hade jag inte varit intresserad av att vara en liten prinsessa. Vill man ha något är det kanske inte helt fel om man får jobba lite för det ibland.

Det låter som om det här är ett tveeggat svärd. Damned if you do and damned if you don´t. Det låter som om ni bara är ute efter att gnälla för hur man än gör är det ju tydligen fel.

Dessutom undrar jag om det inte är så att en del av de män som kommer fram till kvinnor som är som jag helt enkelt gör det därför att de vet att de inte har en chans hos ställets små prinsessor. Därmed blir man en andrahandslösning.

Jag vet som sagt inte vad som hände i just ditt fall. Det kan ha varit din längd och vikt som gjorde att de blev bortskrämda, att de inte gillade att kvinnor går fram rent allmänhet eller något tredje.

Att kalla det för "tveeggat svärd" däremot känns aningen överdrivet. Det var ju trots allt ett fall och behöver inte betyda så särskilt mycket. Enligt min erfarenhet är det ganska vanligt att tjejer kan driva och påverka för att göra en man intresserad av dem.

Det kan vara så. Å andra sidan behöver det ju inte betyda att du är ful heller. Många män är rädda för att bli nobbade eller vet helt enkelt inte hur de ska bete sig kring kvinnor som de ser som "högre nivå" och då är det lättare att snacka med någon mer jordnära.
Citera
2015-01-02, 13:11
Medlem
snelhestens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Visst har kvinnor en form av sexuell och emotionell makt. Män har i sin tur en form av fysisk makt. Grovt generaliserat.

Men jag tycker inte vi ska ta hänsyn till någon form av makt överhuvudtaget. Vi är vuxna människor med fritt val och vi måste lära oss att tackla de svårigheter och hinder som må finnas i vår väg. Man kan inte sätta sig ner och gråta och skylla på det ena eller andra och alla har inte samma förutsättningar vilket kan leda till att ens väg blir svårare eller lättare än andras.

Likväl som jag inte tycker kvinnor ska ta på sig offerkoftan så ska inte män göra det heller.

Problemet är att det är just det som kvinnor uppmuntras till att göra. Det tjatas om utseendepress och unga tjejer som mår dåligt, hur kvinnors sexualitet stigmatiseras i ditten eller datten och hur ojämställt det hela är. Det finns både politiskt och socialt engagemang. Män å andra sidan skits det fullständigt i utan där är det mer eller mindre underförstått att personligt ansvar bör gälla.

Det är bara jämställdhet när det är till gagn för kvinnor.
Citera
2015-01-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Du målar upp en typ av svartvit bild som inte existerar i verkliga livet. Normala människor delar inte upp andra människor i "totala losers" och "tiopoängare". Ett större utbud kommer per automatik innebära ett större utbud av acceptabla partners.

Att en kvinna har större möjlighet när det kommer till att välja sexuell partner innebär att hon samtidigt får större möjlighet att basera sitt val på helheten. Hon har på ett annat sätt än en man en möjlighet att välja bort sådana som i socialt eller ekonomiskt hänseende har låg status. Detta är givetvis en form av maktutövande och full jämförbar med andra ojämna maktförhållanden i samhället.

Om man anser sig jobba för jämställdhet mellan könen så måste man också jobba mot denna form av ojämlikhet. Min fråga till dig ScottWalter blir alltså - hur vill du som förkämpe för jämställdhet utjämna den sexuella makten mellan könen i det svenska samhället?

För att återigen ta upp en liknelse från tidigare i tråden. Låt oss skapa den hypotetiska situationen att arbetstagare A måste söka hundra jobb för att hitta ett, arbetstagare B har omvänt hundra arbetsgivare som vill anställa denne. Det är givetvis så att såväl A (mannen) som B (kvinnan) endast kommer kunna acceptera ett jobberbjudande men de krav som de kommer kunna ställa på arbetsgivaren (partnern) kommer variera kraftigt i avseende på lön, arbetstider, arbetsmiljö, förmåner etc.

Detta är vad hela tråden handlar om, och som du verkar ha så svårt att acceptera. Vad TS försöker säga är att feministiska företrädare helt har missat en av de viktigaste aspekterna av relationerna mellan könen i sitt teoribygge.

Ja, det är utan tvivel en följd av kvinnans sexuella kapital precis som läkarens eller ingenjörens eller skådespelarens eller boxarens jobb är en följd av deras unika humankapital, om den så baserar sig på förmågan att göra snygga snitt i levande vävnad, designa en mikroprocessor, gestalta en odödlig skotte eller knäcka motståndarens näsa på fem ronder.

Och var har jag målat upp loosers och 10-poängarna menar du? "Normala" människor delar definitivit upp människor i de vill jag ligga med och de vill jag inte ligga med.

Och nu ahr jag förklarat detta tämligen enkla säkert 10 ggr…börjar bli tjatigt att så få verkar fatta det rätt uppenbara.

men vi kör en bild till: ( de brukar funka bäst)

Du har ett rum med 100 människor 50 män /50 kvinnor. En man kommer in och har alltså ett utbud av 50 kvinnor han kan "spana in". Eftersom normen ser ut som den gör så äger han som man en konventionell rättighet att försöka ragga upp de av de 50 kvinnorna han finner intressanta. Ingen skulle höja på ögnonbrynen speciellt åt detta. Det förväntas snarare mer eller mindre av honom att han ska agera på detta vis.
Han har alltså mer eller mindre ett fritt utbud av 50 st att inleda energikrävande "uppvaktning" med.
Och kan rata alla de han inte är det minsta intresserad av utan at tbehöva ödsla energi på dessa.
En kvinna kommer in, hon har samma utbud av 50 män att "spana in". men hon har inte alls samma
traditionsenliga "rättighet" att hoppa på första bästa super hingst hon ser föra att söka ragga upp honom. Detta anses kommet från en kvinna som sunkigt, inte ok och direkt oattraktivt i många fall.
Hennes utbud blir således den som männen i rummet bestämmer åt henne, via att kontakta just henne.
Hennes reella utbud blir således en mängd där det ingår sådana hon inte vill lägga det minsta energi på men tvingas lägga energin på.

Så? vem har tillgång till den bästa raggnings strategin? Vilken grupp är den egentliga privilegierade i det sexuella spelet?

Gudskelov så är ju dessa saker under uppluckring så det är väl mer eller mindre ok idag för en kvinna att ragga, även om hon bör göra det diskret. Till skillnad från män som kan klaffsa på som värsta älgarna på grönbete.
Citera
2015-01-02, 13:40
Medlem
Dragprovs avatar
Citat:

Mäns fysiska makt är begränsad i dagens samhälle. Åtminstone jämfört med hur det troligtvis var långt tillbaka i tiden.

Jag tycker att om en part tar på sig offerkoftan och sedan använder medier för att klaga samt engagerar sig politiskt blir det viktigt att motparten också gör det. Om feministisk propaganda presenteras men inte motsatsen kommer folks åsikter dras åt feminismen eftersom folk görs mer insatta i baksidan med att vara kvinna än tvärtom.
Citera
2015-01-02, 14:41
Medlem
Citat:
Käre Ruler och gott nytt år på dig för övrigt, du har helt rätt i att vi förmodligen har helt olika definitoner på vad sexuell makt står för i trården, tämligen uppnebart.

Ja, du har en begränsad definition av makt. Makt är möjligheten att påverka andra människor. Makt är inte nödvändigtvis varken tagen eller eftersträvad. Makt uppstår oavsett om man vill eller ej, men människor som strävar efter makt har en tendens att jobba för att den ska uppstå.

Citat:
I min värld så anser jag dock att "innehavaren" av makten bör få någonting ut av denna makt för att det ska vara något av värde för henne. Eller hur?

Korrekt, men det hindrar inte person A från att ha makt över person B. Makten råkar enbart i just denna stund inte ha något värde för A.

Citat:
Makt måste innebära nån form av vinst för innehavaren av makten.

Nej, det måste det inte. Det räcker att det finns potential att utnyttja det.

Citat:
Du lever i ett samhälle/ tid där folk gängar sig, bildar par, skaffar kottar och gemensamma lån och där kvinnor absolut har ett eget sexuellt sug efter män med stort M. Snygga, roliga, sexiga, charmiga män, du förstår, vi kvinnor älskar att ligga med er.
Så män besitter precis samma sexuella makt över kvinnor. Män har exakt, på pricken faktiskt, samma möjlighet säga nej tack du, inte intresserad och segla iväg ut genom dörren och lämna en besviken donna efter sig, ingen större skillnad alls där.

Anser du att Medelsvensson och Donald Trump har samma ekonomiska makt? De har trots allt precis samma möjlighet att säga nej när de funderar på att köpa en vara?

Citat:
Ni gossar får väl lära er lite självkontroll och inte vara så gnälliga.

Eftersom det där kräver att man ändrar på hela det manliga släktet, snarare än något som en enskild individ har kontroll över själv - får du ingen känsla av att det kan vara strukturer i bakgrunden?

Citat:
Sex och närhet är ett lika starkt behov hos kvinnor, och du har även kvinnor som aldrig finner sig en partner. Så som sagt ingen skillnad. Det går inta att tillskriva en individuell part sexuell makt bara för att den andre parten ev. är mer intresserad. Den kan vända sig till någon annan, du har 3,6 miljarder kvinnor i världen.

Med t.ex. Focaults perspektiv på makt går det inte att inneha makt alls, utan det är bara något som temporärt uppstår i relationer mellan individer. Med det perspektivet kan man förstås inte säga att kvinnor har sexuell makt över män. Däremot kan man tämligen lätt peka på att det ofta är en asymmetrisk maktrelation mellan enskilda kvinnor och enskilda män, till kvinnans favör. (Vilket förstås är vad folk i tråden menar när de säger att kvinnor har sexuell makt.)

Citat:
Och ska man verkligen tillskriva ett av könen sexuell makt så är det idag männen. Eftersom det är män i denna värld i dag som besitter mest reell makt över kvinnor och deras sexuella liv. Tänkt på den?

Tittar man globalt så har förstås män mer sexuell makt, eftersom de använder andra typer av makt för att begränsa kvinnor. Tittar man på Sverige kommer saken i ett helt annat läge, vilket gibetvis är väldigt, väldigt bra.

Citat:
Och den eviga synen på att "kvinnor har lättare få ligg" borde ni ta er en grundlig titt på.
Jag har sagt det förr…. men ok igen:
Man som raggar aktivt väljer 10 st han verkligen vill ha och ofta är dessa snäppet "ovan" honom, han har därför just gett sig själv 10 förfrågningar där han är styrande part, klart mer effektivt för just honom , eller hur?

Kvinnor som ska stå och vänta in, blir tillfrågad av någon som vill, men chansen att dessa just är 10 st där hon vill ha någon är tämligen liten du.

Bara kolla din matematik och fundera vilket kön det egentligen är där ute som har störst sexuell frihet och "lätt att få ligg".

Världen vore ju betydligt smartare ordnad om kvinnor gavs möjligheten gå direkt på sak istället och lomma fram helt utan nedvärdering till första bästa snygging. Hade vi nog fått till åtskilligt mer sex än vad vi får till idag.
Gudskelov börjar ju detta bli möjligt, men fortfaraden sitter det idioter på detta forum ex. och anser att dessa tjejer är äckliga horor, kanske borde du och gänget istället hoppa på dessa, vore inte det lite mer effektivt agerande än att sitta och irritera er på feminsiter då det kommer till sex?

Om vi bortser från 100 högljudda missnöjesmaskiner här på fb så börjar det bli bra mycket mer än möjligt. Det är snarare inga större problem alls för kvinnor att ta initiativ, och den övervägande majoriteten av befolkningen har inga problem med detta. Faktum är att det i sig är det tydligaste beviset på just "kvinnor har lättare att få ligg". Vi har två fall:

1. Passivt inväntande av potentiella partners. Förväntat utfall för män: inget händer, men någon enstaka gång kan det komma någon intresserad kvinna. Förväntat utfall för kvinnor: tillräckligt med kavaljerer för att behöva gallra och sortera, oavsett om man vill eller ej.

2. Aktivt uppsökande av partners: Förväntat utfall för män: De flesta är inte intresserade, men någon enstaka gång kan intresse uppstå. Förväntat utfall för kvinnor: De flesta är inte intresserade, men betydligt fler än för motsvarande män.

Dvs i båda fallen har kvinnorna strikt lättare att hitta en partner. Tidigare var alternativ två moraliskt tveksamt för kvinnor, varvid oddsen var annorlunda. Det gäller inte längre i Sverige. (Som enskild kvinna är det snarare en fördel, eftersom den kvarvarande konventionen gör att konkurrensen är betydligt mindre.)

Citat:
Sex är en aktivitet som oftast bedrivs mellan 2 parter av vardera kön med samma rättigheter och makt i saken. Vi kan raskt generelisera det ner till detta så gör vi diskussionen enklare.

Nej, det gör inte saken enklare, eftersom du blandar bort korten. Även om samma rättigheter är ett rimligt antagande så är inte samma makt det. Sex inträffar inte i ett vakuum, utan det är alltid någon form av relation inblandad. I relationer kan vi inte utgå från att båda parter har lika makt och inflytande även om båda personer formellt har samma rätt att säga nej vid ett visst enskilt tillfälle.

(Du har inga som helst problem att tänka i de här banorna när det gäller t.ex. importfruar, så det är lite magiskt att du så kategoriskt förnekar möjligheten till maktförskjutning så fort någon funderar på om kvinnor i vissa lägen kan ha mer makt.)

Citat:
För nej, kvinnor står inte med en liten väska på hjul med all världen sex inuti och förvägrar män detta. Sorry, det är en ömsesidig handling inget som enbart kvinnor bestämmer över. Kvinnor har som individer en viss mängd sexuell lust att erbjuda marknaden, denna har hon som individ makt över, och ska så ha. Exakt samma makt har den individuella mannen kring vad han ska erbjuda marknaden. Faller det sig så att det män önskar av marknaden är högre än den mängd som kvinnor önskar så, är det bara så.

Precis, det bara är så. Det hindrar inte att det här ger upphov till en dynamik som (till viss grad) förskjuter makt i relationer från män till kvinnor. Man behöver inte nödvändigtvis göra något åt det, men det betyder inte att maktförskjutningen inte existerar.

Citat:
Kvinnor kan inte tvinga sig själva ha mer sex de inte vill ha, bara för att tillfredställa mäns sexbehov eller hur?

Det bör de givetvis inte göra, men bara för att man inte vill ha makt innebär det inte att man inte har det ändå. I intima relationer är det väldigt vanligt att det är obekvämt att ha makt.

Citat:
Obegripligt att ni inte klarar resonera kring denna fråga utifrån kvinnors perspektiv utan ständigt mal på om kvinnors "sexuella makt."

Det är bara obegripligt för dig eftersom du inte accepterar möjligheten att det finns en maktförskjutning i relationer där båda har formell möjlighet att tacka nej. Prova att ersätta "kvinnor" med "män" och "män" med "importfruar" och se om det känns annorlunda.

(Och, nej, jag säger inte att maktförhållandena mellan svenska kvinnor och män är sådana - det är bara för att visa på möjligheten att den formella möjligheten att säga nej måste tolkas i kontextet av relationen samt omgivningen runt.)
Citera
2015-01-02, 14:43
Medlem
Citat:
Fortfaraden inget bra svar på min fråga, vilken makt är det kvinnor besitter över män och vilken form har denna makt. Om ni nu på allvar tror att kvinnor vadar runt och bara myser i all sin "sexuella makt"
så får ni ju fasen komma in med ett vettigt exempel på hur denna makt materialiserar sig tack.

Som säkert framgått vid det här laget tror jag inte att kvinnor uppfattar sig varken ha eller njuter av sexuell makt. Däremot finns det en del aspekter där maktförskjutningen till kvinnor tenderar att avspegla sig. (Detta grumlas delvis av att kvinnor överlag jämför sig med den grupp av män de åtrår, snarare män i allmänhet. Detta överskattar förstås kraftigt mäns inflytande.)
Nedan talar vi om åldrar upp till ca 40, därefter sker en gradvis förskjutning i takt med att mäns sexdriv och antal minskar.

I stort bestäms maktförhållandet i en relation av vem som är mest intresserad av något - oavsett om det är sex, ömhetsbetygelser eller andra aktiviteter. Den som är minst intresserad styr hur ofta det sker, alldeles oavsett vad parterna tycker om det. Sedan förekommer det en massa spel kring det här, där t.ex. den som är minst intresserad av relationen totalt kan använda detta för att övertala den som är minst intresserad av sex att ändå gå med på det. Huvudpunkten är ändå att minst intresserad - mest makt.

Nästa aspekt är att den som investerar mest i en relation oftare blir mer kär, vilket förskjuter makten mot den andra partnern. Detta är dessutom ofta självförstärkande, eftersom vi tenderar att erbjuda mer till de vi är kära i i hopp om att vinna över dem.

Hur påverkas då förhållanden av balansen mellan kvinnor och män i stort?

1. Män är överlag mer utbytbara i relationer än kvinnor är, eftersom kvinnor har fler valmöjligheter. Notera att det inte nödvändigtvis behöver vara alternativ kvinnan skulle välja, eftersom mannen inte vet det. Det räcker att de är någorlunda trovärdiga alternativ. Nu kan du förstås vara ihop med en riktig hunk som bara behöver twittra att han är lite ledsen för att få förslag från tio kvinnor som "vill trösta honom", men för de flesta män är det inte så. Det är generellt sett betydligt lättare för kvinnor.

2. Eftersom män oftast är de som uppvaktar investerar de mer i relationen, medan kvinnorna sas njuter av uppmärksamheten. Det här kickar förstås igång vår andra aspekt ovan, och förskjuter balansen i kvinnornas favör.

(3. Kvinnor har överlag mer erfarenhet av att diskutera relationer och därför ofta större färdighet. Vidare är diskursen kring relationer av denna anledning formad efter kvinnors åsikter. Även detta ger en förskjutning till kvinnornas favör.)

Nu är förstås inte alla relationer viktade till kvinnornas favör, så det är inte svårt att hitta motexempel. Snarare är det väldigt lätt att hitta motexempel, eftersom de ex vi suktat över mest troligen haft mest makt över oss.
Citera
2015-01-02, 14:58
Medlem
Citat:
På vilket sätt gav jag ett skumt intryck? Måste alla vara likadana? Och på vilket sätt sabbade jag jakten? Sorry men hade jag varit singel hade jag inte varit intresserad av att vara en liten prinsessa. Vill man ha något är det kanske inte helt fel om man får jobba lite för det ibland.

Det låter som om det här är ett tveeggat svärd. Damned if you do and damned if you don´t. Det låter som om ni bara är ute efter att gnälla för hur man än gör är det ju tydligen fel.

Eftersom även män är olika så kommer det alltid att finnas någon som misshagas. I praktiken accepterar en stor majoritet av männen att kvinnor är lika aktiva som män, och det välkomnas ofta. Några män som njuter av rollen som den som förför kommer att bli besvikna, men annars är det inte många nackdelar.

Som enskild kvinna är det här förstås en stor möjlighet för dig. Många har (som din väninna) kvar konventionen att kvinnor inte är aktiva, men så länge du inte är oerhört plump finns ingen egentlig risk. Resultatet är radikalt mindre konkurrens, med bättre chanser för dig som följd. Enda nackdelen är att du behöver kunna ta ett nej.

Citat:
Dessutom undrar jag om det inte är så att en del av de män som kommer fram till kvinnor som är som jag helt enkelt gör det därför att de vet att de inte har en chans hos ställets små prinsessor. Därmed blir man en andrahandslösning.

Å andra sidan, om du går fram till någon är oddsen att du är deras absoluta förstahandsval heller inte särskilt stor. De kanske accepterar dig, men du kan aldrig vara garanterad att inte vara en andrahandslösning.

Citat:

Man bör som du säger inte skylla ifrån sig. Däremot är det naivt att tro att man helt kan bortse från maktbalansen i relationer. Om det låter sig göras, så är det enbart för att man har turen att ha en relativt balanserad relation. Om du blundar helt för det här kommer din relation sannolikt att gå åt skogen om balansen rubbas. (Sen ska man inte stirra sig blind på det - det leder inte heller till något lyckligt liv.)
Citera
2015-01-02, 16:15
Medlem
[quote=bakgrundsbrus|51707755]Eftersom även män är olika så kommer det alltid att finnas någon som misshagas. I praktiken accepterar en stor majoritet av männen att kvinnor är lika aktiva som män, och det välkomnas ofta. Några män som njuter av rollen som den som förför kommer att bli besvikna, men annars är det inte många nackdelar.

Som enskild kvinna är det här förstås en stor möjlighet för dig. Många har (som din väninna) kvar konventionen att kvinnor inte är aktiva, men så länge du inte är oerhört plump finns ingen egentlig risk. Resultatet är radikalt mindre konkurrens, med bättre chanser för dig som följd. Enda nackdelen är att du behöver kunna ta ett nej.

Å andra sidan, om du går fram till någon är oddsen att du är deras absoluta förstahandsval heller inte särskilt stor. De kanske accepterar dig, men du kan aldrig vara garanterad att inte vara en andrahandslösning.

QUOTE]

Jo, det är ju en risk att man får ta ett nej. Och visst, det gör ont för stunden men sedan går livet vidare. Och andrahandslösningar verkar det ju vara ganska troligt att man skulle bli på krogen eftersom rätt många män i första hand skulle välja någon prinsessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in