2014-12-31, 00:40
Medlem
D.Drogbas avatar
Vilka är det här som ämnar söka hhs 2015? Rätta mig om jag har fel men det var högre aktivitet i detta forum förra året denna tidpunkt
Citera
2014-12-31, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Vilka är det här som ämnar söka hhs 2015? Rätta mig om jag har fel men det var högre aktivitet i detta forum förra året denna tidpunkt

Förra året var det ingen som visste vad antagningspoängen skulle bli, därav var det många som var antingen hoppfulla eller oroliga. I år däremot så är det många som redan vet att de med säkerhet kommer att komma in på HHS, medan många andra redan har gett upp hoppet.

Förra året var det sannolikt en hel del folk här i tråden med ett meritvärde runt 18.0-18.5 som hoppades på att komma in. Har man i år runt 18.5 så har man inget riktigt intresse av tråden, så länge man inte planerar att söka in via HP eller särskild merit.
Citera
2014-12-31, 01:22
Medlem
Boblovebudss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AARM
Såg att antagningsgränsen i HP-kvoten i höstas låg på 1,9 i urval 1 och 1,85 i urval 2.

Finns det någon möjlighet att ta reda på hur många med 1,85 som kom in i urval 2?

Tack på förhand!

8/12 kom in med 1.85 förra året.
Citera
2014-12-31, 01:36
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesperknaving
Förra året var det ingen som visste vad antagningspoängen skulle bli, därav var det många som var antingen hoppfulla eller oroliga. I år däremot så är det många som redan vet att de med säkerhet kommer att komma in på HHS, medan många andra redan har gett upp hoppet.

Förra året var det sannolikt en hel del folk här i tråden med ett meritvärde runt 18.0-18.5 som hoppades på att komma in. Har man i år runt 18.5 så har man inget riktigt intresse av tråden, så länge man inte planerar att söka in via HP eller särskild merit.

Tack. Tänkte inte så långt
Citera
2014-12-31, 09:40
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Räknas UF-företag till särskilda meriter säger du?

Uf är ju kopplar till skolan och ges betyg i så är du säker att detta räknas till särskilda meriter??

Säg att man tar sig till SM med uf. Kan det vara en merit o bli antagen på?

Ja, jag är desperat xP

Även om det låter som att just ditt UF-projekt skulle kunna vara tillräckligt bra för att fixa in dig på särskilda meriter så skulle jag ändå råda dig att göra HP för att skaffa en chans till att komma in. Vad jag minns från min tid så var det ca 15 av 300+ intagna som togs in på särskilda meriter, medan det var ca 30% av de intagna som kom in via HP. Om du nu har ett jämförelsetal som är nära att räcka för antagning till HHS enbart på betyg så borde du ha potential att få bra resultat på HP också.

När jag kollar på UHRs statistiksida så verkar det förvisso vad jag kan förstå som att man utökat antalet antagna på särskilda meriter (jag antar att det är AU-gruppen) och minskat på antalet antagna på HP-resultat så att de båda grupperna har ca 30 antagna vardera. Men insatsen för att skriva HP är ju inte så jättestor och du skulle ju i alla fall få en ytterligare chans genom det med ett tillräckligt bra resultat.
Citera
2014-12-31, 16:31
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Även om det låter som att just ditt UF-projekt skulle kunna vara tillräckligt bra för att fixa in dig på särskilda meriter så skulle jag ändå råda dig att göra HP för att skaffa en chans till att komma in. Vad jag minns från min tid så var det ca 15 av 300+ intagna som togs in på särskilda meriter, medan det var ca 30% av de intagna som kom in via HP. Om du nu har ett jämförelsetal som är nära att räcka för antagning till HHS enbart på betyg så borde du ha potential att få bra resultat på HP också.

När jag kollar på UHRs statistiksida så verkar det förvisso vad jag kan förstå som att man utökat antalet antagna på särskilda meriter (jag antar att det är AU-gruppen) och minskat på antalet antagna på HP-resultat så att de båda grupperna har ca 30 antagna vardera. Men insatsen för att skriva HP är ju inte så jättestor och du skulle ju i alla fall få en ytterligare chans genom det med ett tillräckligt bra resultat.

Har publicerat artiklar också,... Är politkst aktiv.. Sitter på förtroendeuppdrag, är med i styrelsen osv också! plus ett betyg som kommer landa på ca 19,20 (kanske lite högre)
Citera
2014-12-31, 16:32
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Har publicerat artiklar också,... Är politkst aktiv.. Sitter på förtroendeuppdrag, är med i styrelsen osv också! plus ett betyg som kommer landa på ca 19,20 (kanske lite högre)

Betyget är utan meritpoäng självfallet
Citera
2014-12-31, 19:18
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Aha detta låter ju underbart. Driver ett uf som har en ganska unik idé och vi räknar med att vinna en nationell tävling på mössan. Vi är verkligen solklara favoriter. Är vd för det

Någon som tagit sig in vis UF?

Du, passa dig för att outa dig för mycket. Känner bara en person som har antagits på särskilda meriter, hon var Top-10 i Sverige i sin sport. Enligt henne värderar antagningsenheten sport särskilt högt. Verkar som att du verkligen vill in, tryck på det i din ansökan. Fixa ihop 1,9 annars, inte helt omöjligt med långt kvar till nästa prov när du dessutom verkar ha huvudet på skaft.

Trevlig kväll!
Citera
2015-01-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
8/12 kom in med 1.85 förra året.

Tack för svaret!
Citera
2015-01-01, 16:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Jo, visst finns det baserat på detta förmodligen en rimlig chans att du antas på särskilda meriter, men att skriva HP tar ju bara några timmar (plus eventuellt lite mer för att förbereda sig och förbättra chansen att skriva ett högt resultat) och då får du som jag ser det en ungefär lika stor chans till att antas (antalet antagna på särskilda meriter och på HP verkade ju ungefär lika många HT 2014).
Citera
2015-01-07, 18:51
Medlem
Hej!

Hur stor del av kurserna är på engelska?
Citera
2015-01-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattimanni
Hej!

Hur stor del av kurserna är på engelska?

Vilket program syftar du på?

För kandidat i Business and Economics är de första två åren på svenska och det tredje på engelska, enligt deras hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in