2014-12-28, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjotr.1.
Vad är det för meriter du har? Jag har faktiskt ingen aning om vad som krävs för att bli antagen i det urvalet mer än vad som står på HHS egna hemsida. Där står det också att du måste ha över 17.0 i betyg för att vara behörig för att kunna ansöka samt uppfylla behörighetskraven. Ju högre jämförelsetal du har desto bättre chans har du, uppenbarligen.

Annars är det ju "bara" att plugga till högskoleprovet som gäller.

Vill inte avslöja allt om mig och mina meriter på FB men jag kan i alla fall säga att jag spelar tennis på relativt hög nivå(vad är hög nivå?) och har vunnit/kommit långt i en del tävlingar under min gymnasietid. Kan väl nämna att jag tränar 5-6 dagar i veckan, mer förut men plugget tar en del tid nu.

17.0 bör inte vara något problem. Jag fick för mig att jag behövde ha 18.0, vilket jag stressade upp mig över då det innebär att jag måste behålla samma betyg nu som tidigare. Ligger väl och nosar på 18.2, möjligheter för högre finns.

Ska göra HP vid nästa tillfälle men känner ändå att särskild merit kan vara min gyllene biljett in till choklad fabriken.
Citera
2014-12-28, 22:22
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandap
Vill inte avslöja allt om mig och mina meriter på FB men jag kan i alla fall säga att jag spelar tennis på relativt hög nivå(vad är hög nivå?) och har vunnit/kommit långt i en del tävlingar under min gymnasietid. Kan väl nämna att jag tränar 5-6 dagar i veckan, mer förut men plugget tar en del tid nu.

17.0 bör inte vara något problem. Jag fick för mig att jag behövde ha 18.0, vilket jag stressade upp mig över då det innebär att jag måste behålla samma betyg nu som tidigare. Ligger väl och nosar på 18.2, möjligheter för högre finns.

Ska göra HP vid nästa tillfälle men känner ändå att särskild merit kan vara min gyllene biljett in till choklad fabriken.

Tja!
Jag kommer söka på särskild merit i år. Skriv gärna till mig privat.. Jag har mailat hhs lite om lite funderingar kring det och har flera frågor jag behöver få besvarade
Senast redigerad av D.Drogba 2014-12-28 kl. 22:24.
Citera
2014-12-29, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pandap

När du skriver relativt hög nivå menar du på en regional, nationell eller internationell nivå? Ifall det är på regional nivå ser jag dina chanser som obefintliga. Är det på nationell nivå finns det en viss chans att du tar dig in. Är det på internationell nivå du spelar är dina chanser att ta dig in väldigt goda.

Första året hamnade jag i ett grupparbete med en som berättade att han tog sig in tack vare att han var lagkapten i fotboll för länslaget i ett mindre län, dock hade han betydligt bättre betyg än dig.

Hoppas vi syns till hösten!
Citera
2014-12-29, 08:59
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaaspeer
När du skriver relativt hög nivå menar du på en regional, nationell eller internationell nivå? Ifall det är på regional nivå ser jag dina chanser som obefintliga. Är det på nationell nivå finns det en viss chans att du tar dig in. Är det på internationell nivå du spelar är dina chanser att ta dig in väldigt goda.

Första året hamnade jag i ett grupparbete med en som berättade att han tog sig in tack vare att han var lagkapten i fotboll för länslaget i ett mindre län, dock hade han betydligt bättre betyg än dig.

Vänta nu detta är en viktig avgörande fråga:

Kombinerade han sitt redan höga betyg (men inte tillräcklig höga för att antagning genom betyg-kvotgruppen) med en särskild merit och blev antagen på det sätten?

Alltså ponera: han missade att bli antagen genom betyg-kvotgruppen med några få decimaler och vägde upp dessa med att vara lagkapten för länslaget???

Eller är det så att han blev antagen enbart för kaptensbindeln? I sådana fall är ju hhs ett skämt.. Hade han inga andra meriter vid sidan?
Citera
2014-12-29, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Vänta nu detta är en viktig avgörande fråga:

Kombinerade han sitt redan höga betyg (men inte tillräcklig höga för att antagning genom betyg-kvotgruppen) med en särskild merit och blev antagen på det sätten?

Alltså ponera: han missade att bli antagen genom betyg-kvotgruppen med några få decimaler och vägde upp dessa med att vara lagkapten för länslaget???

Eller är det så att han blev antagen enbart för kaptensbindeln? I sådana fall är ju hhs ett skämt.. Hade han inga andra meriter vid sidan?

Det ända han nämnde var lagkapten i ett länslag. Jag tyckte också att det var väldigt konstigt att han tog sig in via detta men han kanske har drivit ett framgångsrikt företag vid sidan eller dylikt. Tyvärr känner jag han inte tillräckligt bra för att kunna fråga. Det kanske finns någon annan på forumet som vet vem jag syftar på som har mer information?
Citera
2014-12-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaaspeer

Jag har sedan jag var 12-13 år tävlat på nationell nivå, är nu rankad som en av de bästa i Stockholm i min ålder. Internationellt har jag även tävlat, dock inte lika mycket. Inte för att jag inte skulle klara av det, mest pga. att det är kostsamt och det kändes inte värt att lägga ner stora summor då jag alltid blivit pushad till att plugga och inte till att bli proffs.
Den preliminära planen för våren är att jag ska tävla lite internationellt och om detta går bra kan även det skrivas in som merit. En vinst i en huvudtävling internationellt skulle få mig att avancera på svenska rankingen.
Sen om detta räcker återstår att se.

Är det någon som har koll på min tidigare fråga angående antagna och reserver? Var det enbart 33 som sökte till HHS via särskild merit? Kanske tar och drar iväg ett mail till HHS med frågan.
Vill veta vad jag har för chanser, ju färre som söker desto bättre för mig!

Hoppas absolut att vi ses!
Citera
2014-12-29, 20:53
Medlem
Det kan kanske låta klent att säga att man "endast" är top-3 i Stockholm, vet inte hur HHS ser på det. Är väldigt nyfiken på vad andra har för meriter som ska söka, eller tidigare antagna. Vad kan en 18-åring ha åstadkommit under sin gymnasietid egentligen?
Kanske bara jag som är sjukt icke-talangfull, men jag har ändå lagt ner 5-6 dagar i veckan och då ~2h om dagen. Ibland mindre, då det är mycket i skolan, och ibland mer. Jämfört med alla jag känner är jag den som lägger ner mest tid på en aktivitet utanför skolan med ett snitt på 18.0 eller mer.

Ni får jättegärna säga vad ni tycker även om det är hård, negativ kritik. Vill gärna höra era åsikter och vad ni tycker om hela "särskild merit" grejen.
Citera
2014-12-30, 15:26
Medlem
Principen med kvoten särskilda meriter är mig veterligen är att det ska möjliggöra för studenter att studera på HHS trots mediokra betyg då studietid etc på gymnasiet har förvanskats genom just det särskilda intresset för sagd idrott/intresse. Proportionalitetsbedömning. Folk brukar knycka platser genom UF vet jag (visar entreprenörsanda och blahablaha). Goda betyg är alltid en fördel. Låter spontant som du har skapliga chanser för att komma in.
Generellt är det mycket hyschhysch om just denna kvotgrupp, jfr. exempelvis PIL på KI. Knappast något det skryts om, så att säga.

Det är tyvärr allt jag kan om särskilda meriter, hoppas den knapphändiga informationen kommer till nytta!
Senast redigerad av devine2400 2014-12-30 kl. 15:54.
Citera
2014-12-30, 20:43
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devine2400
Principen med kvoten särskilda meriter är mig veterligen är att det ska möjliggöra för studenter att studera på HHS trots mediokra betyg då studietid etc på gymnasiet har förvanskats genom just det särskilda intresset för sagd idrott/intresse. Proportionalitetsbedömning. Folk brukar knycka platser genom UF vet jag (visar entreprenörsanda och blahablaha). Goda betyg är alltid en fördel. Låter spontant som du har skapliga chanser för att komma in.
Generellt är det mycket hyschhysch om just denna kvotgrupp, jfr. exempelvis PIL på KI. Knappast något det skryts om, så att säga.

Det är tyvärr allt jag kan om särskilda meriter, hoppas den knapphändiga informationen kommer till nytta!

Räknas UF-företag till särskilda meriter säger du?

Uf är ju kopplar till skolan och ges betyg i så är du säker att detta räknas till särskilda meriter??

Säg att man tar sig till SM med uf. Kan det vara en merit o bli antagen på?

Ja, jag är desperat xP
Citera
2014-12-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Drogba
Räknas UF-företag till särskilda meriter säger du?

Uf är ju kopplar till skolan och ges betyg i så är du säker att detta räknas till särskilda meriter??

Säg att man tar sig till SM med uf. Kan det vara en merit o bli antagen på?

Ja, jag är desperat xP

Det är klart att ett framgångsrikt UF-företag kan räknas in bland särskilda meriter. Att ta sig till SM med sitt UF är inte samma sak som en garanterad plats på HHS, men givetvis är det till din fördel. Kombinerar du detta med ett högt meritvärde så tror jag att du har goda chanser att komma in.

Ett lyckat UF-företag visar prov på att du har en god entreprenörsanda, ett driv och att du kan översätta det som du har lärt dig i skolan även i praktiken. Ett lyckat UF-företag kräver även att du lägger ned mycket tid och på så vis kan det till viss del förklara ditt något lägre meritvärde.
Citera
2014-12-31, 00:06
Medlem
Såg att antagningsgränsen i HP-kvoten i höstas låg på 1,9 i urval 1 och 1,85 i urval 2.

Finns det någon möjlighet att ta reda på hur många med 1,85 som kom in i urval 2?

Tack på förhand!
Citera
2014-12-31, 00:17
Medlem
D.Drogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesperknaving
Det är klart att ett framgångsrikt UF-företag kan räknas in bland särskilda meriter. Att ta sig till SM med sitt UF är inte samma sak som en garanterad plats på HHS, men givetvis är det till din fördel. Kombinerar du detta med ett högt meritvärde så tror jag att du har goda chanser att komma in.

Ett lyckat UF-företag visar prov på att du har en god entreprenörsanda, ett driv och att du kan översätta det som du har lärt dig i skolan även i praktiken. Ett lyckat UF-företag kräver även att du lägger ned mycket tid och på så vis kan det till viss del förklara ditt något lägre meritvärde.

Aha detta låter ju underbart. Driver ett uf som har en ganska unik idé och vi räknar med att vinna en nationell tävling på mössan. Vi är verkligen solklara favoriter. Är vd för det

Någon som tagit sig in vis UF?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in