2026-04-19, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonstruts
Sökte indek Lund som 1a och HHS 2a, så blir Lund för mig om inget galet händer. Ses där!

Vad fick dig att välja det före HHS? Funderar nämligen också på indek.
Citera
2026-04-19, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainman5225
Hej! skriv inte hp men står också emellan lund/hhs. var vill du helst gå?

satte hhs 1a och indek 2a. alltså jag är inte bitter över att det nu antagligen blir lund, bra mycket billigare och för mig som inte är stockholmare är det nog lättare att komma in i det sociala när alla är nya. men hhs är väl en lite snabbare väg till dit jag vill komma och tycker nog det verkar lite roligare. hur känner du?
Citera
2026-04-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonstruts
Sökte indek Lund som 1a och HHS 2a, så blir Lund för mig om inget galet händer. Ses där!

Kul att höra, det gör vi antagligen!
Citera
2026-04-20, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stclausewitz
satte hhs 1a och indek 2a. alltså jag är inte bitter över att det nu antagligen blir lund, bra mycket billigare och för mig som inte är stockholmare är det nog lättare att komma in i det sociala när alla är nya. men hhs är väl en lite snabbare väg till dit jag vill komma och tycker nog det verkar lite roligare. hur känner du?
Satte också hhs #1 och lund indek #2. Handels har nog högre prestige inom finans om man vill jobbar i den branschen. Studentlivet i stockholm är dock knas. Många som går hhs känner redan varann eftersom väldigt många är från sthlm och det blir svårt att komma in när man är från nån annanstans. tror studentlivet i lund är mycket roligare och det är därför jag lutar mot lund just nu.
Citera
2026-04-20, 23:38
Medlem
Citat:
Satte också hhs #1 och lund indek #2. Handels har nog högre prestige inom finans om man vill jobbar i den branschen. Studentlivet i stockholm är dock knas. Många som går hhs känner redan varann eftersom väldigt många är från sthlm och det blir svårt att komma in när man är från nån annanstans. tror studentlivet i lund är mycket roligare och det är därför jag lutar mot lund just nu.
tror också att många som pluggar kandidat på hhs kommer ta master efteråt (runt 50%) så kanske det blir lika långa på båda (5 år)?
Citera
2026-04-20, 23:58
Medlem
Citat:
tror också att många som pluggar kandidat på hhs kommer ta master efteråt (runt 50%) så kanske det blir lika långa på båda (5 år)?
Kan vara helt ute och cyklar. Tror dock också jag hört/läst att det har blivit svårare att få de eftertraktade BB IB/MBB exits:en med enbart en BSc i BE. Därav verkar allt fler på SSE gå för mastern, så verkar som att oddsen att undkomma att läsa 5 år, blivit allt mindre ändå.
Citera
2026-04-23, 19:52
Medlem
Har ni räknat ihop hp än?
Citera
2026-04-23, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-ork-snorren
Har ni räknat ihop hp än?

räknade ihop verbala men pallade inte kvantitativa, testade men kommer inte ihåg 100%. borde bli 76/80 på verbala dock. håller tummarna för att det ska räcka till 2.0 men får vänta o se. fick 79/80 på kvantdelen förra gången så hoppas att jag inte sänkte mig alltför mycket där, men kan fan gått åt skogen helt ärligt. får se om en dryg månad helt enkelt! hur gick det för dig?
Citera
2026-04-24, 14:14
Medlem
Någon som har ansökt via särskilda meriter? I så fall, vilka typer av meriter har ni sökt med? Jag tycker det känns svårt att avgöra vilken merit som är tillräcklig för en plats, eftersom man inte riktigt vet hur konkurrensen ser ut. Vad värderar HHS högst när det gäller meriter tror ni?
Citera
2026-04-24, 14:20
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollea20
Någon som har ansökt via särskilda meriter? I så fall, vilka typer av meriter har ni sökt med? Jag tycker det känns svårt att avgöra vilken merit som är tillräcklig för en plats, eftersom man inte riktigt vet hur konkurrensen ser ut. Vad värderar HHS högst när det gäller meriter tror ni?

Idrott framförallt (OS, liknande tävlingar där du fått betydande medaljer etc), andra prestationer som är unika och som helt enkelt gjort att du inte har kunnat fokusera lika mycket på gymnasiet för att få högsta betyg är idén med den urvalsgruppen har jag för mig. UF räknas inte. Det måste ha skett under din gymnasietid.
Citera
2026-04-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stclausewitz
räknade ihop verbala men pallade inte kvantitativa, testade men kommer inte ihåg 100%. borde bli 76/80 på verbala dock. håller tummarna för att det ska räcka till 2.0 men får vänta o se. fick 79/80 på kvantdelen förra gången så hoppas att jag inte sänkte mig alltför mycket där, men kan fan gått åt skogen helt ärligt. får se om en dryg månad helt enkelt! hur gick det för dig?
Nästan som mig ju! Fick 74 ±3 på verb, och 78 ±2 på kvant. Lär bli runt 1.9-1.95 (2.0 med riktigt tur). Riktig ragebait när man ser att ens suddade svar var rätt. Aja, får väl hålla fingrarna att det går bättre på AU
Citera
2026-04-24, 20:30
Medlem
Konstigt att det inte står hur många som går vidare till testet via AU på deras sida? Tror ni att det är samma som föregående år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in