Citat:
Ursprungligen postat av
kef71
Får man fråga varför du sökte dig dit?
Nja, jag sökte mig inte dit, direkt.
Egentligen är det en något invecklad historia som började med min kompis Mange under sista året i gymnasiet. Han kom till skolan efter en helg och visade upp ett personlighetstest som han hade gjort, men jag fattade inte var han hade gjort det (och det fattade nog inte han heller, i alla fall inte då). Men, han visade grafen och beskrev vad de hade sagt till honom att den betydde och så sa han ungefär så här "Det var så jävla läskigt - där satt den tjommen och visste mer om hur jag är än jag själv gjorde, så jag blev så jävla skraj att jag sprang ut genom dörren." (Inte ordagrant återgivet, men så nära jag kan komma ihåg det.) Och både jag och de andra kompisarna tyckte ju att det som han berättat om vad testet visade var ju Mange upp i dagen.
De andra frågade hur de också skulle kunna få göra det testet, men Mange visste inte var det var eftersom han hade blivit tillfrågad på Centralstationen och sedan gått med dem förbi Femman en bit längs kanalen, men inte särskilt långt.
Sedan dröjde det några månader innan min bror började haffades för samma test och startade en kurs på Dianetikcentret, som han sa att det kallades. Redan efter en vecka var det tydligt för oss andra i familjen att den tystlåtne, dystre och blyge brodern vi kände hade ändrats till en utåtriktad, glad och framåt kille med gott självförtroende. Senare visade det sig att han också fått ett fenomenalt detaljrikt minne av de tidiga barndomsåren och annat som vi andra bara hade vaga minnen av. Det är bara ARC straightwire, sa han. Vad fan är det, sa vi, och "kom med och prova" sa han, och på den vägen är det ...
Liknande resultat kan man uppnå själv hemma med hjälp av boken Självanalys. Det är bara att hitta boken på något antikvariat någonstans och börja göra som det står att man kan göra, den som vågar
Poängen med det hela är att de första "nivåerna" faktiskt är oerhört hjälpsamma, och det är då man fastnar. När det senare inte riktigt blir som de lovar med resten så antar man att det är man själv som det är fel på, men fortsätter ändå eftersom det ju var så bra från början.
Och antingen inser man hur det egentligen är förr eller senare, eller så fortsätter man som ett fogligt litet lamm ...
Problemet är alltså att det är en blandning av saker som faktiskt fungerar och annat som är önsketänkande och rent av påhittat, och man tillåts inte inom scientologikyrkan att själv få avgöra vad som bara är påhittat.