2014-12-26, 20:50
  #2353
Medlem
Yiddishs avatar
Någon som har läst: Let's Sell These People a Piece of Blue Sky: Hubbard, Dianetics and Scientology
av Jon Atack?

Funderar på att lägga en beställning
Citera
2014-12-27, 00:36
  #2354
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabis-slampa
Någon i tråden som själv är scientolog?



Ja, två eller tre stycken tror jag vi är. Sedan finns det några f.d. scientologer som i alla fall vet något om vad de skriver om samt en hel drös som inte kan ett dugg, men säger ändå sig vara helt säkra på vad scientologi är.

Hade du några specifika frågor?
Citera
2014-12-27, 00:54
  #2355
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Någon som har läst: Let's Sell These People a Piece of Blue Sky: Hubbard, Dianetics and Scientology
av Jon Atack?

Funderar på att lägga en beställning



Jag har läst den boken, men den är nog lite svår att börja med.
Själv skulle jag rekommendera "Avhopparen" av Robert Dam som första bok i ämnet.
Och varför inte den fantastiskt välskrivna "Counterfeit Dreams" av Jeffersom Hawkins. Den finns att läsa gratis online, men jag rekommenderar att börja läsa från kapitel 2 och sedan läsa kapitel 1 efter kapitel 16 så hela berättelsen hamnar i kronologisk ordning:
http://counterfeitdreams.blogspot.se/2008/04/chapter-two-canyon.html
(de olika kapitlen kan väljas en bit ner till höger på sidan)

En annan bra bok är Blown for Good, Behind the Iron Curtain of Scientology av Marc Headley


Jag kände själv både Jeff Hawkins och Marc Headley mycket väl eftersom jag också var 5 år på scientologikyrkans internationella högkvarter i Gilman Hot Springs utanför Hemet. En liten sidoberättelse om det var att man inte fick berätta för någon var den internationella basen låg, men på svenska kunde vi roligt nog alltid svara var vi bodde utan att säga det egentligen:
- Var bor du?
- I Hemet.
- Lustigkurre. Naturligtvis bor du i hemmet, men var är det?

(Medan jag var på den internationella basen så bodde vi faktiskt i Hemet (uttalas "Hemmet") och åkte buss till själva basen. Numera har det byggts bostäder åt alla inom själva området i Gilman Hot Springs och ingen bor längre i Hemet.)
Citera
2014-12-27, 15:58
  #2356
Medlem
Yiddishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag har läst den boken, men den är nog lite svår att börja med.
Själv skulle jag rekommendera "Avhopparen" av Robert Dam som första bok i ämnet.
Och varför inte den fantastiskt välskrivna "Counterfeit Dreams" av Jeffersom Hawkins. Den finns att läsa gratis online, men jag rekommenderar att börja läsa från kapitel 2 och sedan läsa kapitel 1 efter kapitel 16 så hela berättelsen hamnar i kronologisk ordning:
http://counterfeitdreams.blogspot.se/2008/04/chapter-two-canyon.html
(de olika kapitlen kan väljas en bit ner till höger på sidan)

En annan bra bok är Blown for Good, Behind the Iron Curtain of Scientology av Marc Headley


Jag kände själv både Jeff Hawkins och Marc Headley mycket väl eftersom jag också var 5 år på scientologikyrkans internationella högkvarter i Gilman Hot Springs utanför Hemet. En liten sidoberättelse om det var att man inte fick berätta för någon var den internationella basen låg, men på svenska kunde vi roligt nog alltid svara var vi bodde utan att säga det egentligen:
- Var bor du?
- I Hemet.
- Lustigkurre. Naturligtvis bor du i hemmet, men var är det?

(Medan jag var på den internationella basen så bodde vi faktiskt i Hemet (uttalas "Hemmet") och åkte buss till själva basen. Numera har det byggts bostäder åt alla inom själva området i Gilman Hot Springs och ingen bor längre i Hemet.)

Intressant. Får ni verkligen läsa den här typen av litteratur?
Citera
2014-12-27, 17:10
  #2357
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yiddish
Intressant. Får ni verkligen läsa den här typen av litteratur?

Nej, inte om man vill vara medlem i scientologikyrkan, men om du läser de böcker som jag skrev om så förstår du att scientologikyrkan inte längre handlar om scientologi, utan praktiskt taget uteslutande inriktar sig på pengar och byggnader. Den som försöker göra som Hubbard skrev att man skulle göra hamnar i klistret eller åker ut.

Jag lämnade kyrkan när jag såg vartåt det lutade och att jag inte själv kunde göra något åt det. Det är nu mer än 15 år sedan, och det har bara blivit värre och värre sedan dess. Mycket av knasigheterna som Marc Headley och Jeff Hawkins skriver om inträffade efter att jag hade lämnat kyrkan (och mycket som inträffade medan jag var där har de [ännu] inte skrivit om).
Citera
2014-12-27, 17:51
  #2358
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, inte om man vill vara medlem i scientologikyrkan, men om du läser de böcker som jag skrev om så förstår du att scientologikyrkan inte längre handlar om scientologi, utan praktiskt taget uteslutande inriktar sig på pengar och byggnader. Den som försöker göra som Hubbard skrev att man skulle göra hamnar i klistret eller åker ut.

Jag lämnade kyrkan när jag såg vartåt det lutade och att jag inte själv kunde göra något åt det. Det är nu mer än 15 år sedan, och det har bara blivit värre och värre sedan dess. Mycket av knasigheterna som Marc Headley och Jeff Hawkins skriver om inträffade efter att jag hade lämnat kyrkan (och mycket som inträffade medan jag var där har de [ännu] inte skrivit om).

Får man fråga varför du sökte dig dit?
Citera
2014-12-27, 18:00
  #2359
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Får man fråga varför du sökte dig dit?
+1 på den.

Har alltid varit förbryllad hur folk ens kunnat ge den idéströmningen en chans.
Citera
2014-12-27, 19:54
  #2360
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Får man fråga varför du sökte dig dit?

Nja, jag sökte mig inte dit, direkt.
Egentligen är det en något invecklad historia som började med min kompis Mange under sista året i gymnasiet. Han kom till skolan efter en helg och visade upp ett personlighetstest som han hade gjort, men jag fattade inte var han hade gjort det (och det fattade nog inte han heller, i alla fall inte då). Men, han visade grafen och beskrev vad de hade sagt till honom att den betydde och så sa han ungefär så här "Det var så jävla läskigt - där satt den tjommen och visste mer om hur jag är än jag själv gjorde, så jag blev så jävla skraj att jag sprang ut genom dörren." (Inte ordagrant återgivet, men så nära jag kan komma ihåg det.) Och både jag och de andra kompisarna tyckte ju att det som han berättat om vad testet visade var ju Mange upp i dagen.
De andra frågade hur de också skulle kunna få göra det testet, men Mange visste inte var det var eftersom han hade blivit tillfrågad på Centralstationen och sedan gått med dem förbi Femman en bit längs kanalen, men inte särskilt långt.

Sedan dröjde det några månader innan min bror började haffades för samma test och startade en kurs på Dianetikcentret, som han sa att det kallades. Redan efter en vecka var det tydligt för oss andra i familjen att den tystlåtne, dystre och blyge brodern vi kände hade ändrats till en utåtriktad, glad och framåt kille med gott självförtroende. Senare visade det sig att han också fått ett fenomenalt detaljrikt minne av de tidiga barndomsåren och annat som vi andra bara hade vaga minnen av. Det är bara ARC straightwire, sa han. Vad fan är det, sa vi, och "kom med och prova" sa han, och på den vägen är det ...

Liknande resultat kan man uppnå själv hemma med hjälp av boken Självanalys. Det är bara att hitta boken på något antikvariat någonstans och börja göra som det står att man kan göra, den som vågar

Poängen med det hela är att de första "nivåerna" faktiskt är oerhört hjälpsamma, och det är då man fastnar. När det senare inte riktigt blir som de lovar med resten så antar man att det är man själv som det är fel på, men fortsätter ändå eftersom det ju var så bra från början.

Och antingen inser man hur det egentligen är förr eller senare, eller så fortsätter man som ett fogligt litet lamm ...

Problemet är alltså att det är en blandning av saker som faktiskt fungerar och annat som är önsketänkande och rent av påhittat, och man tillåts inte inom scientologikyrkan att själv få avgöra vad som bara är påhittat.
Citera
2014-12-27, 21:00
  #2361
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nja, jag sökte mig inte dit, direkt.
Egentligen är det en något invecklad historia som började med min kompis Mange under sista året i gymnasiet. Han kom till skolan efter en helg och visade upp ett personlighetstest som han hade gjort, men jag fattade inte var han hade gjort det (och det fattade nog inte han heller, i alla fall inte då). Men, han visade grafen och beskrev vad de hade sagt till honom att den betydde och så sa han ungefär så här "Det var så jävla läskigt - där satt den tjommen och visste mer om hur jag är än jag själv gjorde, så jag blev så jävla skraj att jag sprang ut genom dörren." (Inte ordagrant återgivet, men så nära jag kan komma ihåg det.) Och både jag och de andra kompisarna tyckte ju att det som han berättat om vad testet visade var ju Mange upp i dagen.
De andra frågade hur de också skulle kunna få göra det testet, men Mange visste inte var det var eftersom han hade blivit tillfrågad på Centralstationen och sedan gått med dem förbi Femman en bit längs kanalen, men inte särskilt långt.

Sedan dröjde det några månader innan min bror började haffades för samma test och startade en kurs på Dianetikcentret, som han sa att det kallades. Redan efter en vecka var det tydligt för oss andra i familjen att den tystlåtne, dystre och blyge brodern vi kände hade ändrats till en utåtriktad, glad och framåt kille med gott självförtroende. Senare visade det sig att han också fått ett fenomenalt detaljrikt minne av de tidiga barndomsåren och annat som vi andra bara hade vaga minnen av. Det är bara ARC straightwire, sa han. Vad fan är det, sa vi, och "kom med och prova" sa han, och på den vägen är det ...

Liknande resultat kan man uppnå själv hemma med hjälp av boken Självanalys. Det är bara att hitta boken på något antikvariat någonstans och börja göra som det står att man kan göra, den som vågar

Poängen med det hela är att de första "nivåerna" faktiskt är oerhört hjälpsamma, och det är då man fastnar. När det senare inte riktigt blir som de lovar med resten så antar man att det är man själv som det är fel på, men fortsätter ändå eftersom det ju var så bra från början.

Och antingen inser man hur det egentligen är förr eller senare, eller så fortsätter man som ett fogligt litet lamm ...

Problemet är alltså att det är en blandning av saker som faktiskt fungerar och annat som är önsketänkande och rent av påhittat, och man tillåts inte inom scientologikyrkan att själv få avgöra vad som bara är påhittat.

Tack för ditt svar. Grejen med scientologi är väl ungefär samma som andra religioner. Det finns saker som hjälper och t.o.m. är sanningsenligt, men det mesta är bara påhittat trams. Shysst att du delade med dig av din historia...
Citera
2014-12-27, 22:25
  #2362
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nja, jag sökte mig inte dit, direkt.
Egentligen är det en något invecklad historia som började med min kompis Mange under sista året i gymnasiet. Han kom till skolan efter en helg och visade upp ett personlighetstest som han hade gjort, men jag fattade inte var han hade gjort det (och det fattade nog inte han heller, i alla fall inte då). Men, han visade grafen och beskrev vad de hade sagt till honom att den betydde och så sa han ungefär så här "Det var så jävla läskigt - där satt den tjommen och visste mer om hur jag är än jag själv gjorde, så jag blev så jävla skraj att jag sprang ut genom dörren." (Inte ordagrant återgivet, men så nära jag kan komma ihåg det.) Och både jag och de andra kompisarna tyckte ju att det som han berättat om vad testet visade var ju Mange upp i dagen.
De andra frågade hur de också skulle kunna få göra det testet, men Mange visste inte var det var eftersom han hade blivit tillfrågad på Centralstationen och sedan gått med dem förbi Femman en bit längs kanalen, men inte särskilt långt.

Sedan dröjde det några månader innan min bror började haffades för samma test och startade en kurs på Dianetikcentret, som han sa att det kallades. Redan efter en vecka var det tydligt för oss andra i familjen att den tystlåtne, dystre och blyge brodern vi kände hade ändrats till en utåtriktad, glad och framåt kille med gott självförtroende. Senare visade det sig att han också fått ett fenomenalt detaljrikt minne av de tidiga barndomsåren och annat som vi andra bara hade vaga minnen av. Det är bara ARC straightwire, sa han. Vad fan är det, sa vi, och "kom med och prova" sa han, och på den vägen är det ...

Liknande resultat kan man uppnå själv hemma med hjälp av boken Självanalys. Det är bara att hitta boken på något antikvariat någonstans och börja göra som det står att man kan göra, den som vågar

Poängen med det hela är att de första "nivåerna" faktiskt är oerhört hjälpsamma, och det är då man fastnar. När det senare inte riktigt blir som de lovar med resten så antar man att det är man själv som det är fel på, men fortsätter ändå eftersom det ju var så bra från början.

Och antingen inser man hur det egentligen är förr eller senare, eller så fortsätter man som ett fogligt litet lamm ...

Problemet är alltså att det är en blandning av saker som faktiskt fungerar och annat som är önsketänkande och rent av påhittat, och man tillåts inte inom scientologikyrkan att själv få avgöra vad som bara är påhittat.
Tack för att du delade med dig.
Alltid intressant att läsa hur folk börjar sin resa.

Nu så här i efterhand, tror du din första analys inte hade stämt in på någon annan människa?

Hur kunde du finna kraft att bryta upp från dem?
Brukar vara rätt jobbigt för folk att fixa det.
Har du skrivit om det i tråden redan,
så ha överseende med min lathet att inte leta reda på det .
Men har du skrivit så letar jag reda på det.
Citera
2014-12-27, 23:27
  #2363
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, två eller tre stycken tror jag vi är.
/.../

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso

Jag lämnade kyrkan när jag såg vartåt det lutade och att jag inte själv kunde göra något åt det. Det är nu mer än 15 år sedan, och det har bara blivit värre och värre sedan dess.
/.../




Du är alltså aktiv scientolog men har lämnat kyrkan,
är det korrekt uppfattat?
Citera
2014-12-28, 04:08
  #2364
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabis-slampa
Du är alltså aktiv scientolog men har lämnat kyrkan,
är det korrekt uppfattat?

Nej, aktiv är jag inte, om man nu inte räknar att skriva här som att vara aktiv

Jag har inte gjort något alls mer inom scientologin sedan jag lämnade för 15 år sedan. Jag använder däremot fortfarande mycket av det jag har lärt mig och har slutat med sådant som antingen inte fungerar så som scientologin påstår att det fungerar eller som gör varken från eller till, enligt min erfarenhet.
Men jag sysslar inte längre med auditering och de ytterst få dagar då jag blir sjuk så går jag till doktorn i stället för att göra en "assist". (Och med "ytterst få dagar", så menar jag att min sjukfrånvaro från jobbet har varit totalt 8 dagar under de senaste 15 åren, huvudsakligen på grund av en blindtarmsoperation för 8 år sedan.)

Jag har under de senaste 15 åren fått en allt nyktrare syn på vad Hubbard har påstått och vad som gäller i verkligheten, och en snabb sammanfattning av det är väl ungefär så här:
Hubbard hade rätt om mycket, men hade en tendens att överdriva sin "rätthet", om man säger så. Han påstod mycket kategoriskt att det ALLTID skulle vara på det viset, när det egentligen bara var ofta som det var på det viset eller att något fungerar för ALLA, men att det i själva verket bara fungerar för många eller de flesta, eller kanske bara för några, i vissa fall.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag inte ångrar det som jag gjort inom scientologin och det har hjälpt mig mycket, men har inget intresse för att fortsätta med något nytt inom vare sig scientologi eller något annat andligt område. Jag har så att säga planat ut på en för mig bekväm andlig nivå, om det går att förstå vad jag menar med det ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in