2014-12-28, 05:26
Bannlyst
om jag inte minns fel så varnade grundaren för meditation. Att det gör så att demoner (Titans) klibbas fast på en. Är det något som nån scientolog här upplevt?
Citera
2014-12-28, 06:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
om jag inte minns fel så varnade grundaren för meditation. Att det gör så att demoner (Titans) klibbas fast på en. Är det något som nån scientolog här upplevt?

Nej, det tror jag nog inte stämmer. Så vitt jag vet har han bara skrivit att man inte ska blanda scientologi med annat. Jag hittar inget annat om meditation i de texter som jag kan söka i - alla böcker (27 st), de röda volymerna (15 st), de gröna volymerna (11 st) och de blå volymerna (10 st).

Hur som helst så bör meditation ha motsatt effekt, dvs att man befriar sig från något och inte att man skulle dra till sig mer problem. Det borde väl alla som har provat på att meditera kunna hålla med om.

Alltså, den enda varning mot meditation som jag kan hitta är en varning för att syssla med meditation medan man också får scientologiauditering. Det står alltså inget om att det skulle vara dåligt att meditera, utan endast att man inte ska meditera under samma tid som man regelbundet får auditering. Och sedan kommer ett tillägg om att om man tvunget vill fortsätta med meditering under tiden så måste man be den tekniska personalen om tillstånd så att de vet om det under auditeringens gång. Knappast något kategoriskt förbud, alltså.

Jag har däremot inte alla föreläsningar eller OT-nivåerna som sökbart material, så Hubbard kan kanske ha sagt så någonstans som jag inte kan hitta, men det verkar hur som helst inte som något korrekt påstående (dvs. att jag anser att det inte stämmer om han faktiskt sa så någonstans).
Citera
2014-12-28, 12:13
Medlem
Jag är ingen expert på området och ingen aktiv scientolog sedan länge, har heller inte tillgång till aktuella versioner av olika policybrev (som även om grundaren är död förändras då och då). Men det är en lite kul fråga. Det förefaller som att det åtminstone förr varit ett allvarligt brott ("High Crime"), vilket är skäl nog att bli utesluten, att fortsätta utöva andra mentala eller filosofiska tekniker utom scientologin efter det att du avslutat en kurs eller auditeringsgrad, enligt listan på brott inom scientologins etiksystem. Jag vet att jag sett det för länge sedan men är inte säker på var, tror det var i en gammal utgåva av boken Introduktion till scientologietik.

Som här i ett policybrev från 1965
HCO POLICY LETTER OF 7 MARCH 1965 Issue II JUSTICE CERTIFICATE CANCELLATION
Citat:
dependency on other mental or philosophic procedures than Scientology (except medical or surgical) after certification, classification or award;

En del av skrifterna ändras som sagt med jämna mellanrum så vad som står nu vet jag inte.

Fotnot till CoS ansökan att bli skattebefriade i USA 1993 (eller snarare ett mångårigt gigantiskt slagsmål):
[PHP]Footnote 6: Although there is no policy or Scriptural mandate expressly requiring Scientologists to renounce other religious beliefs or membership in other churches, as a practical matter Scientologists are expected to and do become fully devoted to Scientology to the exclusion of other faiths. As Scientologists, they are required to look only to Scientology Scriptures for the answers to the fundamental questions of their existence and to seek enlightenment only from Scientology. Thus, a Scientologist who grew up in the Jewish faith who continues formal membership in his synagogue and attends services with his family violates no Scientology policy or tenet. On the other hand, such a person is not permitted to mix the practice of his former faith into his practice and understanding of Scientology so as to alter orthodox Scientology in any way. [/PHP]

Min gissning är att det kan bli en suddig tolkningsfråga.
Citera
2014-12-28, 20:39
Bannlyst
Smeso; Jag får tacka för besväret. inte dåligt att letat igenom 64 böcker på så kort tid men du kanske har fått övernaturliga förmågor i kyrkan?

Citat:
Ron Hubbard:

Separation from the body! How the mystics have striven for this one! India and "join Nirvana" has given us "techniques" WHICH ARE GUARANTEED TO GLUE A THETAN* TO A BODY AS THOUGH RIVETED AND TIED WITH IRON BANDS. So beware of mysticism and its techniques and yogism. Your hard-working author has been over the jumps and through the hoops of more mysticism than is even suspected and on the ground where mysticism first hit Earth - India, and I can guarantee you that these practices and hopes are a sort of theta trap to keep men in their bodies, in apathy, ill and tied to superstition.
-- A History of Man (1952)

Vad är då en "thetan" enligt scientologin?
Citat:
In Scientology, the concept of thetan (/ˈθeɪtən/) is similar to the concept of spirit or soul found in other belief systems. The term is derived from the Greek letter theta, which in Scientology represents "the source of life, or life itself.
Citat:
A "thetan is an immortal spiritual being; the human soul."[3]
"The being who is the individual and who handles and lives in the body."[1]
"A thetan is not a thing, a thetan is the creator of things."[1]
A thetan is "the person himself — not his body or his name, the physical universe, his mind, or anything else; that which is aware of being aware; the identity which is the individual. The thetan is most familiar to one and all as you."[1]
Citat:
postulate. The spirit is not a thing. It is the creator of things."[1] In a lecture series later published as a book ("The Phoenix Lectures"), he jokingly pointed to a study that implied that a "thetan" manifests a small but measurable amount of mass:
"From some experiments conducted about fifteen or twenty years ago — a thetan weighed about 1.5 ounces [45 grams]! Who made these experiments? Well, a doctor made these experiments. He weighed people before and after death, retaining any mass. He weighed the person, bed and all, and he found that the weight dropped at the moment of death about 1.5 ounces [45 grams] and some of them 2 ounces [60 grams]. (Those were super thetans!)"[9]

Although Hubbard did not name the doctor concerned, there was indeed such an attempt, by Dr. Duncan MacDougall, to measure the weight of dying patients to determine the weight of the soul, although MacDougall's experiments took place about fifty years before Hubbard's lectures, not fifteen or twenty, and are generally not regarded as having any scientific validity.[10]

According to Hubbard's son Ronald DeWolf (born L. Ron Hubbard, Jr.), his father stated that thetans are immortal and perpetual, having willed themselves into existence at some point several trillion[11] years ago.[12][13]

Hubbard , Martinus , Rael och Mohammad tror jag allihop blivit grundlurade av Satans ande.

Citat:
Scientology[edit]
Main article: Scientology

Scientology has been discussed in the context of UFO religions in UFO Religions by Christopher Partridge,[8] The Encyclopedic Sourcebook of UFO Religions by James R. Lewis,[9] and UFO Religion: Inside Flying Saucer Cults and Culture by Gregory Reece.[10] Stories of extraterrestrial civilizations and interventions in past lives form a part of the belief system of Scientology. The most well-known story publicized and held up to ridicule by critics is that of Xenu, the ruler of the Galactic Confederacy who is said to have brought billions of frozen people to Earth 75 million years ago and placed them near a number of volcanoes, and dropped hydrogen bombs into them, thus killing the entire population in an effort to solve overpopulation. The spirits of these people were then captured by Xenu and mass implanted with numerous suggestions and then “packaged” into clusters of spirits.[11]

From the early 1950s onwards, Scientology’s founder, L. Ron Hubbard, published a number of books, lectures, and other works describing what he termed "space opera".[citation needed]

Scientology teaches that all humans have experienced innumerable past lives, including lives in ancient advanced extraterrestrial societies, such as Helatrobus and the Marcabians. Traumatic memories from these past lives are said to be the cause of many present-day physical and mental ailments. Scientologists also believe that human beings possess superhuman powers which cannot be restored until they have been fully rehabilitated as spiritual beings through the practice of “auditing”, using methods set out by Hubbard in his various works.[12]

According to Hubbard, when thetans (the Scientology term for a human being) die they go to a “landing station” on the planet Venus, where they are re-implanted and are programmed to “forget” their previous lifetimes, thus causing amnesia. The Venusians then “capsule” each thetan and send them back to Earth to be dumped into the ocean off the coast of California; whereupon, each thetan searches for a new body to inhabit. To avoid these inconveniences, Hubbard advised Scientologists to simply refuse to go to Venus after their death.[13][14]
http://en.wikipedia.org/wiki/UFO_religion#Scientology
Senast redigerad av hoppalagom 2014-12-28 kl. 20:43.
Citera
2014-12-28, 20:41
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, aktiv är jag inte, om man nu inte räknar att skriva här som att vara aktiv

Jag har inte gjort något alls mer inom scientologin sedan jag lämnade för 15 år sedan. Jag använder däremot fortfarande mycket av det jag har lärt mig och har slutat med sådant som antingen inte fungerar så som scientologin påstår att det fungerar eller som gör varken från eller till, enligt min erfarenhet.
Men jag sysslar inte längre med auditering och de ytterst få dagar då jag blir sjuk så går jag till doktorn i stället för att göra en "assist". (Och med "ytterst få dagar", så menar jag att min sjukfrånvaro från jobbet har varit totalt 8 dagar under de senaste 15 åren, huvudsakligen på grund av en blindtarmsoperation för 8 år sedan.)

Jag har under de senaste 15 åren fått en allt nyktrare syn på vad Hubbard har påstått och vad som gäller i verkligheten, och en snabb sammanfattning av det är väl ungefär så här:
Hubbard hade rätt om mycket, men hade en tendens att överdriva sin "rätthet", om man säger så. Han påstod mycket kategoriskt att det ALLTID skulle vara på det viset, när det egentligen bara var ofta som det var på det viset eller att något fungerar för ALLA, men att det i själva verket bara fungerar för många eller de flesta, eller kanske bara för några, i vissa fall.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att jag inte ångrar det som jag gjort inom scientologin och det har hjälpt mig mycket, men har inget intresse för att fortsätta med något nytt inom vare sig scientologi eller något annat andligt område. Jag har så att säga planat ut på en för mig bekväm andlig nivå, om det går att förstå vad jag menar med det ...

Lämnade du bara scientologikyrkan utan problem eller blir man utsatt för påtryckningar att stanna?
Betalade du mycket pengar till rörelsen under tiden du var medlem?
Senast redigerad av cannabis-slampa 2014-12-28 kl. 20:44.
Citera
2014-12-29, 05:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vad är då en "thetan" enligt scientologin?"

Jag tar din senare fråga först, så blir det tydligare:

Jo, en thetan inom scientologin är en själ, dvs. en andlig individ. Denna själ kan antingen vara inne i en kropp och styra denna kropp eller vara utanför kroppen och försöka påverka den kroppen utifrån (antingen med eller utan en annan thetan inne i kroppen). Om det blir kamp om vem som ska styra kroppen så kan det resultera i schizofreni.

Citat:
Smeso; Jag får tacka för besväret. inte dåligt att letat igenom 64 böcker på så kort tid men du kanske har fått övernaturliga förmågor i kyrkan?

Nej, jag har böckerna i skannad textform och gjorde bara en textsökning med ett sökverktyg. I den text som du citerade så nämns inte meditering, så då hittade jag inte det citatet med min metod att söka.
Och du skrev "Att det gör så att demoner (Titans) klibbas fast på en.", vilket alltså fick mig att tro att det syftade på de klibbiga kroppsthetanerna som det handlar om på nivåerna från OT III till OT VII, men som jag förstår det av det citatet så handlar det snarare om att thetanen (alltså den egna själen) allt starkare vill hänga kvar vid kroppen om man sysslar med yoga och ockulta ting. Han menar alltså att man skulle bli mer kroppsfixerad om man sysslade med yoga, vilket nog stämmer ganska väl på yoga-praktiserande personer (och sådana som hänger på gymmet ofta).

Men meditering är ju mer andligt än kroppsligt inriktat, så det skulle jag nog inte klumpa in i den kategorin och man blir nog inte särskilt kroppsfixerad av det.
Citera
2014-12-29, 06:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabis-slampa
Lämnade du bara scientologikyrkan utan problem eller blir man utsatt för påtryckningar att stanna?
Betalade du mycket pengar till rörelsen under tiden du var medlem?

Jodå, jag lämnade rörelsen under stora påtryckningar om att jag skulle stanna kvar, och särskilt lätt var det inte, men det är en invecklad och lång historia.

Jag betalade inte alls mycket till rörelsen i pengar. Mindre är 10 000 kr är det i alla fall. Jag betalade i stället genom att arbeta där och förlorade på så vis 9 års arbetsinkomst om jag istället hade haft ett "riktigt" jobb.

Och när jag slutade så fick jag 500 dollar i "avgångsvederlag", vilket Jeff Hawkins beskriver bra i sin bok Counterfeit Dreams (http://counterfeitdreams.blogspot.se/2008/07/chapter-seventeen-freedom.html).

Så, med 500 dollar i handen och inte mycket mer, utan bankkonto och utan kreditkort så skulle jag alltså starta ett nytt liv. Men, eftersom jag var van vid att jobba mycket och långa dagar så jobbade jag dubbelt och det gick bra. Inom fem år hade jag köpt eget hus, kontant. Sedan gick jag ner på halvtid för att ta det lugnt och göra annat än bara jobba ...
Citera
2014-12-29, 06:37
Bannlyst
en "thetan" är inget annat än en ande som jag ser det. (om man nu ens ska försöka se scientologi som något annat än barnsliga fantasier)

men jag förstår inte hur du kan få följande;
Citat:
WHICH ARE GUARANTEED TO GLUE A THETAN
till att handla om sin egen ande.

Jag ser det som självklart att det handlar om att Hubbard antingen varit med om det själv eller hört andra, som fått "konkurrens" i sin kropp.

Kan tillägga att en teori jag har är att det är så här [falska] religioner skapas. Muhammad, islams grundare, mediterade t.ex i en grotta och försökte till slut begå självmord men då uppenbarar sig en "ängel" och ger han ett uppdrag. Martinus "tredje testamentet" mediterade och upplevde en ande som gick in i sin kropp, sen fick han en obeskrivlig lust att dela med sig av "sanningen".

reinkarnation är en lära från Satan. Är jag rätt säker på. Jesus är GUD!
Citera
2014-12-29, 07:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
en "thetan" är inget annat än en ande som jag ser det. (om man nu ens ska försöka se scientologi som något annat än barnsliga fantasier)

men jag förstår inte hur du kan få följande;
till att handla om sin egen ande.

Jag ser det som självklart att det handlar om att Hubbard antingen varit med om det själv eller hört andra, som fått "konkurrens" i sin kropp.

Kan tillägga att en teori jag har är att det är så här [falska] religioner skapas. Muhammad, islams grundare, mediterade t.ex i en grotta och försökte till slut begå självmord men då uppenbarar sig en "ängel" och ger han ett uppdrag. Martinus "tredje testamentet" mediterade och upplevde en ande som gick in i sin kropp, sen fick han en obeskrivlig lust att dela med sig av "sanningen".

reinkarnation är en lära från Satan. Är jag rätt säker på. Jesus är GUD!

Nej, hela det du citerade är ju så här:
Separation from the body! How the mystics have striven for this one! India and "join Nirvana" has given us "techniques" WHICH ARE GUARANTEED TO GLUE A THETAN* TO A BODY AS THOUGH RIVETED AND TIED WITH IRON BANDS. So beware of mysticism and its techniques and yogism. Your hard-working author has been over the jumps and through the hoops of more mysticism than is even suspected and on the ground where mysticism first hit Earth - India, and I can guarantee you that these practices and hopes are a sort of theta trap to keep men in their bodies, in apathy, ill and tied to superstition.

Han börjar alltså att tala om att många inom mystiken har försökt att separera anden från kroppen och så fortsätter han med att säga att deras tekniker istället haft motsatt effekt. Han talar inte alls om flera thetaner åt gången, utan han talar i singular "a thetan".

Många är nog de religioner som startat med något narkotiskt rus, epilepsianfall eller drömmar orsakade av en längre tids fastande.
Citera
2014-12-29, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, hela det du citerade är ju så här:

Han börjar alltså att tala om att många inom mystiken har försökt att separera anden från kroppen och så fortsätter han med att säga att deras tekniker istället haft motsatt effekt. Han talar inte alls om flera thetaner åt gången, utan han talar i singular "a thetan".

Många är nog de religioner som startat med något narkotiskt rus, epilepsianfall eller drömmar orsakade av en längre tids fastande.
whatever. vad Hubbard kommit fram till är såklart inget att ta för SANNINGEN.

Litar hellre på Jesus. Mannen som steg ner från himlen.
Citera
2014-12-30, 07:23
Medlem
I Hubbards fall så var det lustgas före operation den 1 januari 1938 enligt han själv!
Enligt Russell Miller Bare-Faced Messiah så var han hos tandläkaren vilket inte motsäger Hubbard utan snarare ger anledningen till operationen!
http://www.ronthephilosopher.org/phlspher/page08.htm
Citera
2014-12-31, 01:50
Medlem
Det där med meditation och bodythetans beror på att vissa meditationer har högre nivåer där man kan nå astrala plan och få kontakt med andevarelser. Hubbard kände till detta eftersom han var bekant med det ockulta genom ritualer och kontakt med Parsons och kännedom om Crowleys lära. Han hämtade mycket därifrån, bl a gradsystemet.

I västvärlden talar man väl mer om trans. I öst är det meditationer. Men när man gör det kan man fantisera om att man träffar andra varelser. Det brukar talas tyst om det i introduktionskurser och nyinitierade men är etablerat inom traditionen. Mantrat inom TM är faktiskt inget nonsensord men referar till olika högre varelser inom hinduismen. Från en kristen synpunkt åkallar du alltså en demon.

Att försätta sig i trans, och vissa meditationstekniker, tänker de sig öppnar kanalen för andarna att komma till dig. Detta omformar då Hubbard i sin lära till att det är bodythetans. I medeltida kristen terminologi, att du är besatt av demoner.
Senast redigerad av HerrWarum 2014-12-31 kl. 02:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in