Citat:
Ursprungligen postat av
hoppalagom
Vad är då en "thetan" enligt scientologin?"
Jag tar din senare fråga först, så blir det tydligare:
Jo, en thetan inom scientologin är en själ, dvs. en andlig individ. Denna själ kan antingen vara inne i en kropp och styra denna kropp eller vara utanför kroppen och försöka påverka den kroppen utifrån (antingen med eller utan en annan thetan inne i kroppen). Om det blir kamp om vem som ska styra kroppen så kan det resultera i schizofreni.
Citat:
Ursprungligen postat av
hoppalagom
Smeso; Jag får tacka för besväret. inte dåligt att letat igenom 64 böcker på så kort tid men du kanske har fått övernaturliga förmågor i kyrkan?
Nej, jag har böckerna i skannad textform och gjorde bara en textsökning med ett sökverktyg. I den text som du citerade så nämns inte meditering, så då hittade jag inte det citatet med min metod att söka.
Och du skrev "Att det gör så att demoner (Titans) klibbas fast på en.", vilket alltså fick mig att tro att det syftade på de klibbiga kroppsthetanerna som det handlar om på nivåerna från OT III till OT VII, men som jag förstår det av det citatet så handlar det snarare om att thetanen (alltså den egna själen) allt starkare vill hänga kvar vid kroppen om man sysslar med yoga och ockulta ting. Han menar alltså att man skulle bli mer kroppsfixerad om man sysslade med yoga, vilket nog stämmer ganska väl på yoga-praktiserande personer (och sådana som hänger på gymmet ofta).
Men meditering är ju mer andligt än kroppsligt inriktat, så det skulle jag nog inte klumpa in i den kategorin och man blir nog inte särskilt kroppsfixerad av det.