Att lämna företräde är INTE detsamma som att det gäller stopplikt dvs krav att stanna.
---
Att läsa lagtexter är enkelt...att förstå dom är uppenbarligen betydligt svårare.
Det är du som har svårt att fatta och svårt att inse att du har fel. Det handlar alltså om ifall det är tillåtet att passera när bussen blinkar för utfart eller om man ska hålla sig bakom och låta bussen passera. Endast en dåre försöker klara diskussionen genom att fastna på att fordonet ska "stå stilla". Fordonet ska inte påbörja en omkörning.
Du har haft fel och försöker hänga upp dig på ett barnsligt argument.
Ange VAR du hittar lagstödet som säger att man skall stanna bakom bussen.
Enklare än så blir det inte. Finns det lagstöd så försöker du hitta det och länkar det till tråden. Om inte så återkommer du och berättar för oss att du återigen gick ut lite hårt vilket slutade med att du hade fel.
Fast "stanna" är ju bara en petitess i sammanhanget. Det handlar alltså om att man har väjningsplikt gentemot bussen. Titta vad jag skrev redan tidigare så ser du det. Det är inte jag som är "petig". Kontrahenten uttryckte sig på ett sådant sätt att det inte fanns några skäl att beakta bussens utfart från busshållplatsen.
Jo, jag förstår vad du menar. Det du inte märker eller vill märka är att Moltas hakar upp sig på ett par ord
Nu är ni båda rätt petiga. Men för att stödja Moltas så behöver du inte stanna alls. Bara lämna företräde vilket i princip innebär att du kan ge fullgas i mötande körfält. Kan visserligen tänka mig att polisen kan hitta andra förseelser i det agerandet
Det är glädjande att du förstått vad som står i lagtexten istället för att göra egna tolkningar som saknar lagstöd.
Ange VAR du hittar lagstödet som säger att [b]man skall stanna bakom bussen.
Du är alltså inte läskunnig:
Citat:
Trafikförordningen 45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna. Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.
Men återigen, endast en totalt urbota individ skulle som du antingen inte förstå vad saken handlar om eller medvetet fastna vid en fåvitsk tolkning av en självklarhet.
Du har uppenbarligen inte förstått att vad frågan handlar om är att föraren av en bil inte ska köra förbi en buss som givit tecken och är på väg att påbörja utfart från en hållplats. Ofta är nog föraren av bilen så pass nära att den behöver stanna alternativt väljer att stanna för att verkligen visa bussföraren sin avsikt.
Nota bene att detta är något som gäller för buss vid hållplats, men i övrigt inte. I andra fall har den som ska köra ut från parkeringsficka eller som stannat vid vägkanten väjningsplikt gentemot annan trafik på vägen.
Det kan för övrigt påpekas att upprinnelsen till diskussionen är följande inlägg:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Hur många har råkat ut för denna situation: En ledbuss inne i stan har stannat vid hållplats. Han står med högerblinkers på. Jag och flera andra glider lugnt förbi med uppsikt på fotgängare som kan rusa till eller från bussen.
Visst har jag väjningsplikt när bussen skall lämna hållplatsen, men hur fan skall jag kunna lämna företräde när jag ligger jämsides med bussen som slår på vänsterblinkers och börjar köra en tiondels sekund senare?
Här står alltså bussen med högerblinkers på och blinkar således inte för utfart. När den gör det ska ingen köra förbi och om det är hög trafik torde ett flertal behöva stanna. De som redan påbörjat passerandet innan bussen blinkar vänster får givetvis passera. Väjningsplikten gäller bara för dem som befinner sig bakom bussen när bussen ger signal om att köra ut.
Under diskussionens gång har ingen hävdat att stopplikt gäller. Det är bara du som tillskrivit andra det påstående. Jag har talat om väjningsplikt.
Det står att man ska lämna företräde. Kan du visa i lagtexten exakt hur det ska gå till eller räcker det med att jag ger bussen utrymme att komma ut?
Lagtexten berättar inte i detalj hur man skall agera när man lämnar bussen företräde. Lagtexten ger endast ramarna och därefter förutsätter lagstiftaren att fordonstrafikanten själv löser uppgiften.
Jämför gärna med zebralagen. Den ger ramarna för trafikanternas skyldighet att lämna företräde till fotgängare på obevakade övergångsställen. Därefter antar lagstiftaren att varje trafikant löser uppgiften på det sätt som är lämpligt.
Det finns ingen anledning för lagstiftaren att detaljreglera en fråga som har ett flertal olika lösningar...vad man är noga med är att ange ramarna för lagen. Att via lagstöd tvinga alla bilister att stanna varje gång en fotgängare skall gå över gatan är givetvis korkat eftersom det i många fall räcker med att man som bilist lättar på gasen. Att tvingas stanna i onödan innebär bara att det uppstår onödiga stopp i trafiken.
Detsamma gäller lagen som stipulerar väjningsplikt mot stadsbussar som skall lämna en busshållplats. Det finns flera olika sätt att lösa detta på (HerrGickhan har som uppgift under julen att lista ut vilka dom sätten är) och varje trafikant löser uppgiften på det sätt som fungerar bäst under förutsättning att man håller sig innanför lagtextens ramar.
Rent juridiskt är det stor skillnad på en lagtext som innehåller KRAV på att man ovillkorligen skall stanna vid varje tillfälle...och när man inte behöver göra det. Tror man att det är en petitess så är man och härjar i fel forumdel och man förstår inte hur en lagtext är konstruerad.
Svårare än så är det inte. Frågeställningen är enkel och det enda som krävs är att man...
Hur många har råkat ut för denna situation: En ledbuss inne i stan har stannat vid hållplats. Han står med högerblinkers på. Jag och flera andra glider lugnt förbi med uppsikt på fotgängare som kan rusa till eller från bussen.
Visst har jag väjningsplikt när bussen skall lämna hållplatsen, men hur fan skall jag kunna lämna företräde när jag ligger jämsides med bussen som slår på vänsterblinkers och börjar köra en tiondels sekund senare?
Ditt inlägg ledde till en häftig diskussion om rätt och fel .
Men för att svara på det du faktiskt frågade, så är det rätt svårt. Har själv hamnat jämsides med bussar förr, som står vid hållplatsen och blinkar HÖGER, alltså att den inte blinkar att den ska ut och sen får för sig att blinka och köra ut..och tränger sig då före och framför. Helt jävla fel och farligt..Han, precis som bilister kan ju för fan inte köra ut och tvinga dig tvärnita eller tvinga över dig i fel körfält för att inte krocka. Hen har precis som en bilist skyldighet att vänta med att köra ut tills det är fritt.
Det finns ingenstans skrivet att man skall vänta bakom en buss som står vid en hållplats. Jag skriver som jag brukar skriva...länka till det lagstödet.
Motsatsen till att vänta är att köra. Länka till lagstödet.
Men för att svara på det du faktiskt frågade, så är det rätt svårt. Har själv hamnat jämsides med bussar förr, som står vid hållplatsen och blinkar HÖGER, alltså att den inte blinkar att den ska ut och sen får för sig att blinka och köra ut..och tränger sig då före och framför. Helt jävla fel och farligt..Han, precis som bilister kan ju för fan inte köra ut och tvinga dig tvärnita eller tvinga över dig i fel körfält för att inte krocka. Hen har precis som en bilist skyldighet att vänta med att köra ut tills det är fritt.
Det kan bli problem även om bussföraren inte gjort det man förväntat sig. Om vi tar en parallell till detta och tittar på väjningsplikten. Det vill säga om jag kör, där jag har väjningsplikt, för att jag upplever att bilen som jag har väjningsplikt gentemot inte är i begrepp att ta sin väjningsplikt i besittning. Då kan det obehagliga uppstå att denna bil som jag har väjningsplikt gentemot, helt plötsligt, kör ut varvid kollision uppstår. Utan vittnen kan det vara fatalt för min del. En väjningsplikt gäller dessutom längre än bara till själva mötespunkten.
Det gäller således att vara extra försiktig när man har väjningsplikt.
Nej, du har fel. Som trafikanter så har vi en lagstadgad skyldighet att lämna företräde till bussar i stadstrafik. Hur långtgående är den skyldigheten? Den är ganska långtgående men gäller självklart inte in absurdum. I tät stadstrafik med intensiv filkörning kan man inte förvänta sig att vi bilister går upp "i rök" så fort en buss skall lämna busshållplatsen. Det handlar givetvis om ett samspel men man skall ha klart för sig att skyldigheten att lämna företräde till bussar som via blinkers meddelat att dom är på väg att lämna busshållplatsen är långtgående.
Den skyldigheten gäller inte när en vanlig privatbil lämnar trottoarkanten (eller något jämförbart) utan i det fallet så skall bilisten som lämnar sitt parkerade tillstånd och ger sig ut i rullande trafik lämna företräde till alla trafikanter som redan är rullande på vägen.