Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-22, 16:24
  #2317
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Lagtexten berättar inte i detalj hur man skall agera när man lämnar bussen företräde. Lagtexten ger endast ramarna och därefter förutsätter lagstiftaren att fordonstrafikanten själv löser uppgiften.

Jämför gärna med zebralagen. Den ger ramarna för trafikanternas skyldighet att lämna företräde till fotgängare på obevakade övergångsställen. Därefter antar lagstiftaren att varje trafikant löser uppgiften på det sätt som är lämpligt.

Det finns ingen anledning för lagstiftaren att detaljreglera en fråga som har ett flertal olika lösningar...vad man är noga med är att ange ramarna för lagen. Att via lagstöd tvinga alla bilister att stanna varje gång en fotgängare skall gå över gatan är givetvis korkat eftersom det i många fall räcker med att man som bilist lättar på gasen. Att tvingas stanna i onödan innebär bara att det uppstår onödiga stopp i trafiken.

Detsamma gäller lagen som stipulerar väjningsplikt mot stadsbussar som skall lämna en busshållplats. Det finns flera olika sätt att lösa detta på (HerrGickhan har som uppgift under julen att lista ut vilka dom sätten är) och varje trafikant löser uppgiften på det sätt som fungerar bäst under förutsättning att man håller sig innanför lagtextens ramar.

Rent juridiskt är det stor skillnad på en lagtext som innehåller KRAV på att man ovillkorligen skall stanna vid varje tillfälle...och när man inte behöver göra det. Tror man att det är en petitess så är man och härjar i fel forumdel och man förstår inte hur en lagtext är konstruerad.

Svårare än så är det inte. Frågeställningen är enkel och det enda som krävs är att man...

- Är läskunnig

- Förstår VAD man läser

- Inte hittar på hemmagjorda regeltolkningar
Jag frågar inte efter hemmagjorda regeltolkningar. Jag efterfrågar en lagtext som reglerar hur man lämnar företräde då du opponerade dig över mitt inlägg.
Än så länge har jag inte sett lagtexten så jag får avfärda dig som ännu en idiot. Synd då det visar hur korkad jag var som respekterade dig tidigare.
Citera
2014-12-22, 16:32
  #2318
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag frågar inte efter hemmagjorda regeltolkningar. Jag efterfrågar en lagtext som reglerar hur man lämnar företräde då du opponerade dig över mitt inlägg.
Än så länge har jag inte sett lagtexten så jag får avfärda dig som ännu en idiot. Synd då det visar hur korkad jag var som respekterade dig tidigare.

Du menar att du helt plötsligt inte förstår vad som menas med begreppet "lämna företräde"? Har du körkort öht?

Vill du ha en beskrivning av vad som menas med begreppet "stanna"? Eller har du svårt med begreppet "svänga till höger" också?

Citera
2014-12-22, 16:45
  #2319
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Eller har du svårt med begreppet "svänga till höger" också?

Det märks hur trängd du är. Dina försök att skämta bort dina klavertramp gör det bara ännu löjligare. Hur var det nu med lagstödet för att som du påstår (att man inte behöver vänta när buss markerar utfart från hållplats): "Det finns ingenstans skrivet att man skall vänta bakom en buss som står vid en hållplats".

Det diskussionen gäller är alltså buss vid hållplats som markerar för att köra ut.

Paragraf 45 i Trafikförordningen är en parallell till paragraf 5 rörande väjningsplikt:

Citat:
5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna. Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

Jag kan ju då med ditt sätt att resonera hävda att det inte finns lagstöd för att jag behöver vänta på fordon som jag har väjningsplikt gentemot, eftersom lagen (med ditt sätt att resonera) inte i detalj berättar hur man skall agera när man lämnar den man har väjningsplikt gentemot "företräde". Lagtexten ger endast ramarna och därefter förutsätter lagstiftaren att fordonstrafikanten själv löser uppgiften. Herregud vilket kvalificerat svammel.

Värsta svamlet lyckas du nog med följande floskler (helt oväsentligt i sammanhanget):



Fråga aldrig mer om lagstöd eftersom du själv nu fastslagit att det inte finns någon anledning att detaljreglera en fråga som har ett flertal olika lösningar. För din information: I stort sett alla trafikfrågor har flera olika tänkbara lösningar.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-12-22 kl. 16:50.
Citera
2014-12-22, 16:59
  #2320
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Ditt inlägg ledde till en häftig diskussion om rätt och fel .

Ja jävlar hur det går att missförstå saker. Jag har, som jag skrev, inga problem med att släppa ut en buss från en hållplats. Men i fallet jag beskrev tittar jag på bussens högerblinker så länge jag kan se den och den är påslagen.

Problemet är alla busschaufförer som tittar bakåt-slår på vänsterblinkern-kör inom loppet av en tiondels sekund.

Visst har jag väjningsplikt när bussen signalerar att han tänker starta , inte när han står stilla vid hållplatsen med högerblinkern påslagen.
Citera
2014-12-22, 17:02
  #2321
Avstängd
torpedernas avatar
ja tänker inte länka nått jävla lagstöd men har ni körkort så vet ni att man inte får köra förbi en buss som står på en hållplats om hastigheten är skyltad under 70.
Citera
2014-12-22, 17:05
  #2322
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torpederna
ja tänker inte länka nått jävla lagstöd men har ni körkort så vet ni att man inte får köra förbi en buss som står på en hållplats om hastigheten är skyltad under 70.


...50 eller under. I övrigt finns det tillräckligt med lagstöd postat för att varje läskunnig ska förstå vad som gäller.
Citera
2014-12-22, 17:07
  #2323
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Du menar att du helt plötsligt inte förstår vad som menas med begreppet "lämna företräde"? Har du körkort öht?

Vill du ha en beskrivning av vad som menas med begreppet "stanna"? Eller har du svårt med begreppet "svänga till höger" också?

Inlägg 2309. Jag väntar fortfarande på lagtexten eftersom du opponerade dig. Kan du inte hitta någon? Då får vi förutsätta att du sitter o snickrar ihop egna regler.
Citera
2014-12-22, 17:08
  #2324
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fråga aldrig mer om lagstöd eftersom du själv nu fastslagit att det inte finns någon anledning att detaljreglera en fråga som har ett flertal olika lösningar. För din information: I stort sett alla trafikfrågor har flera olika tänkbara lösningar.

Vi gör det lätt för dig. Du har fått uppgiften att länka till den lagtexten som stipulerar att man måste stanna bakom en buss i stadstrafik. Jag hoppas att du är bekant med begreppet "stanna" och "måste"? Dom är grundläggande när det gäller att förstå lagtext.

Tänk också på att begreppet "Kan innebära att man måste stanna" INTE innebär att man ovillkorligen måste stanna. Hoppsan, nu kom begreppet "måste" igen. Blir det svårt nu? Ett begrepp till..."ovillkorligen", skall vi dra betydelsen av det begreppet också med tanke på att en tidigare medlem inte förstod begreppet "lämna företräde"?

Som sagt...du har några dagar på dig att hitta lagtexten och länka den hit. Du kommer självklart inte att lyckas eftersom vi redan länkat lagtexten till tråden och den innehåller inget om "ovillkorligen" eller "måste".

Efter jul så skall jag berätta för dig hur man kan lämna företräde för en buss utan att stanna, genom att stanna och dessutom utan att stanna bakom den som man felaktigt påstås måste göra. Det vill säga, jag använder mig av dom olika alternativen som enligt ramarna i TrF är möjliga att använda.

Jag använde mig förresten av det ena alternativet i går kväll när jag körde till flygplatsen och hämtade min fru och mina tvillinggrabbar. Jag överlevde...precis som alla tusentals bilister gör varje dag när man helt lagligt lämnar företräde till en buss i stadstrafik.

Jag vet att du helst vill att jag berättar redan nu men jag har alltid hyllat devisen att man lär sig bättre om man själv tvingas att söka upp information.
Citera
2014-12-22, 17:14
  #2325
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torpederna
ja tänker inte länka nått jävla lagstöd men har ni körkort så vet ni att man inte får köra förbi en buss som står på en hållplats om hastigheten är skyltad under 70.
Ja du, jag börjar på allvar fundera på om du faktiskt har körkort. Dags att läsa på teorin lite?
Citat:
45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Nej du behöver inte stanna för en buss som står vid en hållplats om hastigheten är 50km/h eller lägre. Däremot behöver du väja om föraren till bussen visar att han ska köra ut. Det är stor skillnad på att inte få köra förbi och väja för en buss som lämnar hållplatsen. Rätt ska vara rätt
Citera
2014-12-22, 17:20
  #2326
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Vi gör det lätt för dig. Du har fått uppgiften att länka till den lagtexten som stipulerar att man måste stanna bakom en buss i stadstrafik. Jag hoppas att du är bekant med begreppet "stanna" och "måste"? Dom är grundläggande när det gäller att förstå lagtext.

För det första delar du inte ut några uppgifter. Bara användandet av den typen av diskussionsteknik visar på oförmåga att anpassa sig till normalt debattklimat.

Vi gör det lätt för dig. Hitta var jag skrivit att man ska stanna.

I övrigt: Du är på läktaren och försöker delta i matchen med en mängd ovidkommande svammel.

Visa lagstöd för att man inte har väjningsplikt gentemot buss som markerar utfart från hållplats på väg med högst 50 km hastighetsbegränsning. Det är vad diskussionen handlar om. Den handlar inte om dina barnsliga försöka att diskutera ord som jag inte använt.
Citera
2014-12-22, 17:42
  #2327
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Vi gör det lätt för dig. Hitta var jag skrivit att man ska stanna.


Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Var står det att man skall stanna bakom bussen?

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Var ska du annars "stanna"?

Vi upprepar igen...vi väntar med spänning på att HerrGickhan skall länka till lagstödet som säger att man skall stanna bakom bussen.

Eller är det så illa att HerrGickhan inte riktigt begriper innebörden i begreppet "stanna", "skall" och "bakom"?

Eftersom HerrGickhan är en frekvent gäst i språkforumet känns det som att vägledning kan ges vid behov.
Citera
2014-12-22, 17:48
  #2328
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Vi upprepar igen...vi väntar med spänning på att HerrGickhan skall länka till lagstödet som säger att man skall stanna bakom bussen.

Eller är det så illa att HerrGickhan inte riktigt begriper innebörden i begreppet "stanna", "skall" och "bakom"?

Eftersom HerrGickhan är en frekvent gäst i språkforumet känns det som att vägledning kan ges vid behov.

Läs på igen. Det är du som introducerar stanna, inte jag. Det gör du i inlägg 2295:

(FB) Mest irriterande i trafiken

Jag svarar dig med ditt ordval, men sätter det inom citat för att hänvisa till dig. Inlägg 2296:

(FB) Mest irriterande i trafiken

Det är ingen annan än du som "viftar på" med "stanna".

Du kan inte läsa och du kan inte följa en diskussionstråd. Ta timeout och gå en läskurs.

Länka lagstöd för att en bilförare inte behöver vänta på en buss som blinkar för utfart från en hållplats på väg med 50 km/h som hastighetsbegränsning. Det påstår du nämligen i inlägg 2293:

(FB) Mest irriterande i trafiken
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-12-22 kl. 17:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback