2014-12-21, 05:03
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av max.paine
många nya bilar med starka lusen (xenon eller vad de heter) bländar en ofta. är nog som ni säger att folk skiter i inställningarna.

sen har vi dom där JÄVLA dimljusen. vissa har dom även istället för blinkers då det ena tänds åt det hållet man svänger, vet inte hur det fungerar men se jävligt felat ut.
snackade med en kollega, 3 barns far som kör med enbart dimljus av den enkla anledningen att det ser "häftigt" ut.

polisen borde prioritera småbrott mer i trafiken, ser folk som kör över heldraget nästan VARJE dag. men dom har väll inte folk för sådant.

Jag håller med, jag hatar xeonljusen och alla dimljus som folk envisas med, borde förbjudas rakt av.

Däremot när det gäller inställningar så har en del bilar automatisk inställning, alltså det styrs inte av föraren, kanske gör det lite lättare att förstå, även om det är idiotiskt i sig.
Citera
2014-12-21, 05:17
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redor
Buss: Bussar har rätt och företräde till mkt i trafiken, men inte allt, fast det verkar vara svårt för busschaufförerna att förstå och tar sig ofta mer rätt än de faktiskt har rätt till. Även dem måste visa hänsyn till andra och trafiksituation.

Hur många har råkat ut för denna situation: En ledbuss inne i stan har stannat vid hållplats. Han står med högerblinkers på. Jag och flera andra glider lugnt förbi med uppsikt på fotgängare som kan rusa till eller från bussen.

Visst har jag väjningsplikt när bussen skall lämna hållplatsen, men hur fan skall jag kunna lämna företräde när jag ligger jämsides med bussen som slår på vänsterblinkers och börjar köra en tiondels sekund senare?
Citera
2014-12-21, 14:33
Medlem
vanillatrillaas avatar
Övningskörare!!
Citera
2014-12-21, 14:46
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanillatrillaa
Övningskörare!!

Visst är det jobbigt för dig?
Citera
2014-12-21, 15:32
Medlem
FarbrorKruts avatar
Körde genom en parkering i veckan, då var det en som backade ut framför mig i en S10, men snäll som jag var så släppte jag honom. Mest för att det stod en stor skåpbil på ena sidan, så han hade ju ingen chans att se mig. Sedan backade skåpbilen ut framför mig, då fick jag nog ... Han om någon hade fri sikt och alla möjligheter att se mig. Idioter som inte ser sig för när de backar, det är irriterande!

Citat:
Ursprungligen postat av vanillatrillaa
Övningskörare!!
Äsch, låt dem vara ifred
Citera
2014-12-21, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Hur många har råkat ut för denna situation: En ledbuss inne i stan har stannat vid hållplats. Han står med högerblinkers på. Jag och flera andra glider lugnt förbi med uppsikt på fotgängare som kan rusa till eller från bussen.

Visst har jag väjningsplikt när bussen skall lämna hållplatsen, men hur fan skall jag kunna lämna företräde när jag ligger jämsides med bussen som slår på vänsterblinkers och börjar köra en tiondels sekund senare?
du ska stanna bakom bussen för helvete.
Citera
2014-12-21, 18:40
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torpederna

Nej, det behöver man inte. Var hittar du lagstödet för det påståendet?
Citera
2014-12-21, 18:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torpederna
Så du menar att man ska stoppa trafiken under tiden bussen står på hållplatsen? Verkar ju ganska listigt, det kommer säkert inte att påverka trafiken särskilt mycket!
Citera
2014-12-22, 11:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det behöver man inte. Var hittar du lagstödet för det påståendet?

Inte heller i det här fallet har vi sett röken av något lagstöd.
Citera
2014-12-22, 11:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte heller i det här fallet har vi sett röken av något lagstöd.

Lagstödet är det omvända. Dvs, man får inte påbörja omkörning om bussen blinkar för utfart. Bussen får däremot inte köra ut om någon påbörjat en omkörning innan bussen blinkar. Den som kör om ska vara aktsam så att inte människor kommer utspringande framför bussen för att korsa vägen. Det senare är visserligen de gåendes uppgift att inte göra, men det är aldrig trevligt att köra på någon.
Citera
2014-12-22, 12:18
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Dvs, man får inte påbörja omkörning om bussen blinkar för utfart.

Det är en helt annan diskussion.
Citera
2014-12-22, 12:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är en helt annan diskussion.

Nej, det är ingen diskussion alls. Det är ett faktum och en del i ett tänkt händelseförlopp med buss stående på hållplats och hastighetsgräns maximalt 50 km/h. Med andra ord: man behöver/ska inte vänta bakom bussen om den inte markerar att den ska köra ut.

En annan diskussion är däremot när en buss står på hållplats på en högt trafikerad 90-väg. Här kan vi tala om både irritation och fara. Jag vet inte hur ofta jag råkat ut för att dessa bussars förare fullständigt struntar i trafiksituationen. De blinkar och kör ut tvärt, utan minsta hänsyn till andra trafikanter. Irritation, ja...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in