2014-12-22, 12:58
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är ingen diskussion alls. Det är ett faktum och en del i ett tänkt händelseförlopp med buss stående på hållplats och hastighetsgräns maximalt 50 km/h. Med andra ord: man behöver/ska inte vänta bakom bussen om den inte markerar att den ska köra ut.

Det finns ingenstans skrivet att man skall vänta bakom en buss som står vid en hållplats. Jag skriver som jag brukar skriva...länka till det lagstödet.
Citera
2014-12-22, 13:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det finns ingenstans skrivet att man skall vänta bakom en buss som står vid en hållplats. Jag skriver som jag brukar skriva...länka till det lagstödet.

Brott mot Trafikförordningen i Polisens förteckning:

Citat:
Brottskod: 069 Ej saktat ner och givit buss, som givit tecken, möjlighet
att lämna hållplats (enbart där högsta tillåtna hastighet
är 50 km/tim eller lägre)

Du får väl bedöma om du tycker att det är "lagstöd".

https://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_kod_111003.pdf
Citera
2014-12-22, 13:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Brott mot Trafikförordningen i Polisens förteckning:

Du får väl bedöma om du tycker att det är "lagstöd".

https://www.polisen.se/PageFiles/10344/Trafikforordningen_kod_111003.pdf

Nej, nu får du läsa på bättre.

Citat:
Brottskod: 069 Ej saktat ner och givit buss, som givit tecken, möjlighet
att lämna hållplats (enbart där högsta tillåtna hastighet
är 50 km/tim eller lägre)

Var står det att man skall stanna bakom bussen?
Citera
2014-12-22, 13:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej, nu får du läsa på bättre.

Var står det att man skall stanna bakom bussen?

Var ska du annars "stanna"? Jag tror att du själv inser att din invändning är patetisk. Den främjar inte ett bra diskussionsklimat.

Om du vill ha hjälp på traven kan du få det. Om du kommer på en väg och ligger bakom en buss som signalerat att den ska ta sig ut, då ska du inte börja köra om. Således kommer du att befinna dig bakom bussen. Om du kör tillräckligt sakta behöver du inte "stanna", men du ska befinna dig bakom bussen.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-12-22 kl. 13:19.
Citera
2014-12-22, 13:26
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Var ska du annars stanna? Ja tror att du själv inser att din invändning är patetisk.

Det finns i trafiklagstiftningen ett stort antal regeltexter som stipulerar att man som trafikant skall stanna framför eller bakom saker, det finns regler för exakt hur man fysiskt skall placera sig i förhållande till olika typer av vägmarkeringar.

Varför? Därför att lagstiftaren av olika anledningar tycker att det är viktigt, något som dom flesta också inser när man tänker efter.

I det här fallet finns inget sådant lagstöd, sannolikt beroende på att lagstiftaren inser att det finns flera olika varianter på hur man kan släppa fram en stadsbuss som skall lämna en busshållplats. Med andra ord går man inte in och reglerar en fråga som inte behöver regleras därför att alternativen rimligtvis är lättidentifierade av alla som kan köra bil.

Din uppgift blir alltså att lista ut och därefter nedteckna dom alternativ som kan finnas. När du gör det så inser du också varför det inte finns något lagstöd.

Om du, mot förmodan, går bet på uppgiften så lovar jag att, efter jul, skingra kunskapsmörkret.
Citera
2014-12-22, 13:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det finns i trafiklagstiftningen ett stort antal regeltexter som stipulerar att man som trafikant skall stanna framför eller bakom saker, det finns regler för exakt hur man fysiskt skall placera sig i förhållande till olika typer av vägmarkeringar.

Varför? Därför att lagstiftaren av olika anledningar tycker att det är viktigt, något som dom flesta också inser när man tänker efter.

I det här fallet finns inget sådant lagstöd, sannolikt beroende på att lagstiftaren inser att det finns flera olika varianter på hur man kan släppa fram en stadsbuss som skall lämna en busshållplats. Med andra ord går man inte in och reglerar en fråga som inte behöver regleras därför att alternativen rimligtvis är lättidentifierade av alla som kan köra bil.

Din uppgift blir alltså att lista ut och därefter nedteckna domalternativ som kan finnas. När du gör det så inser du också varför det inte finns något lagstöd.

Om du, mot förmodan, går bet på uppgiften så lovar jag att, efter jul, skingra kunskapsmörkret.

Din uppgift är att komma på hur en nattmössa ser ut och när upprepandet av "lagstöd" i otaliga trådar kan betecknas som tics. Jag nöjer mig med att visa på det som är en brottskod i sammanhanget och sedan kan vem som helst med IQ över 80 förstå hur det förhåller sig.

Senast redigerad av HerrGickhan 2014-12-22 kl. 13:37.
Citera
2014-12-22, 13:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Din uppgift är att komma på hur en nattmössa ser ut och när upprepandet av "lagstöd" i otaliga trådar kan betecknas som tics.

Att diskutera lagstöd i trådar som handlar om trafikjuridik är lika naturligt som att åberopa lagstöd i trådar som handlar om annan brottslig verksamhet (t ex i Juridikforumet) eller som att åberopa trovärdiga källor som SAOL när det gäller språk- och grammatikfrågor i Språkforumet.
Citera
2014-12-22, 13:47
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Var ska du annars "stanna"? Jag tror att du själv inser att din invändning är patetisk. Den främjar inte ett bra diskussionsklimat.

Om du vill ha hjälp på traven kan du få det. Om du kommer på en väg och ligger bakom en buss som signalerat att den ska ta sig ut, då ska du inte börja köra om. Således kommer du att befinna dig bakom bussen. Om du kör tillräckligt sakta behöver du inte "stanna", men du ska befinna dig bakom bussen.
Nu är ni båda rätt petiga. Men för att stödja Moltas så behöver du inte stanna alls. Bara lämna företräde vilket i princip innebär att du kan ge fullgas i mötande körfält. Kan visserligen tänka mig att polisen kan hitta andra förseelser i det agerandet
Citera
2014-12-22, 14:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nu är ni båda rätt petiga. Men för att stödja Moltas så behöver du inte stanna alls. Bara lämna företräde vilket i princip innebär att du kan ge fullgas i mötande körfält. Kan visserligen tänka mig att polisen kan hitta andra förseelser i det agerandet

Fast "stanna" är ju bara en petitess i sammanhanget. Det handlar alltså om att man har väjningsplikt gentemot bussen. Titta vad jag skrev redan tidigare så ser du det. Det är inte jag som är "petig". Kontrahenten uttryckte sig på ett sådant sätt att det inte fanns några skäl att beakta bussens utfart från busshållplatsen.
Citera
2014-12-22, 14:01
Medlem
Citat:

Aningen tröttsamt och på gränsen till löjeväckande med ditt mantra "Länka till det lagstödet". För lat att kolla sådant själv?

Men ok, svart på vitt då: (Visserligen inte ordagrant "vänta bakom en buss som står vid en hållplats", men däremot skyldighet att lämna företräde vilket genomgående avses här i tråden. (Som tydligt feltolkas av dig, då du verkar vara hårklyveriets mästare).

Citat:
SFS Trafikförordning 1998:1276 45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre,
skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från
en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om
det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet
uppstår.

Ska du ha länken till det också så du inte misstänker jag klippt ihop något hittepå?

Varsågod, men bläddra får du fan göra själv: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/
Citera
2014-12-22, 14:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Att diskutera lagstöd i trådar som handlar om trafikjuridik är lika naturligt som att åberopa lagstöd i trådar som handlar om annan brottslig verksamhet (t ex i Juridikforumet) eller som att åberopa trovärdiga källor som SAOL när det gäller språk- och grammatikfrågor i Språkforumet.

Du blandar och ger. Det finns lagstöd i detta fall. Att sedan åberopa domar, vilket du ofta gör, hör till juridik. Jag har visat att det finns en brottskod registrerad för den som inte beaktar en buss som tar sig ut från en hållplats på en väg med högsta tillåtna hastighet 50 km/h. Om sedan ingen dom finns tillgänglig förändrar inte detta faktum.

det finns bara två alternativ: antigen behöver man inte beakta bussen som ger tecken och kör ut från hållplatsen eller så måste man beakta bussen som ger tecken och kör ut från hållplatsen. Eftersom jag med mitt stöd påstår det senare så måste du som invänder mot det hävda det förstnämnda.

Var vänlig visa lagstöd för det alternativ berätta vad 45 § i Trafikförordningen inte säger.

Som yterligare stöd kan du åter läsa mitt tidigare inlägg 2296:

(FB) Mest irriterande i trafiken
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-12-22 kl. 14:12.
Citera
2014-12-22, 14:10
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major-Granat
Aningen tröttsamt och på gränsen till löjeväckande med ditt mantra "Länka till det lagstödet". För lat att kolla sådant själv?

Men ok, svart på vitt då: (Visserligen inte ordagrant "vänta bakom en buss som står vid en hållplats", men däremot skyldighet att lämna företräde vilket genomgående avses här i tråden. (Som tydligt feltolkas av dig, då du verkar vara hårklyveriets mästare).

Du har missuppfattat ämnet för dagen. Ämnet är INTE att länka till lagstöd som INTE gäller. Vill du starta en sån tråd så gör gärna det.

Att lämna företräde är INTE detsamma som att det gäller stopplikt dvs krav att stanna.

Jämför gärna med zebralagen. Den stipulerar att fordonstrafikanter skall lämna företräde till gående på obevakade övergångsställen. Den innebär INTE att man måste stanna.

Att läsa lagtexter är enkelt...att förstå dom är uppenbarligen betydligt svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in