2015-10-11, 20:48
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Visst är dom irriterande - men dom allra värsta är nog ändå dom som blockerar vänsterfilen på 2-filiga sträckor genom att ligga och sakta, sakta köra om bilar till höger. Då kommer man ju verkligen inte förbi. På 3-filiga sträckor där högerfilen är tom så kan man ju köra om i den också
Komiskt nog kan högerfilen ibland vara den snabbaste filen. Vänsterfilen korkar också fort igen p g a alla som ligger och kör om mittenfisarna i skyltad hastighet. Sen kan man ligga och glida om allihopa i sådär 120-130 km/h (man får va lite försiktig bara och beredd på att nån kan byta fil - speciellt vid avfarter)

Det bästa vore såklart att dom långsammaste höll till höger och dom som vill köra skyltad fart i mitten och dom snabba till vänster. Men lycka till att få igenom det i praktiken. Så det är bara göra det bästa av situationen och jag tycker nog ändå att 3-filiga motorvägar har bättre framkomlighet än 2-filiga - även som det är nu.

Jodå, igår körde jag från Solna till Essingen i höger körfält, alla låg i mitten och vänster medan jag brände i typ 90-110 i höger körfält. Ganska dumt ja men jag hade koll Det kändes bra, varför såsa i mitten och vänster när högern är fri. Mittenfilsåkarna gör väl också sig skyldiga till lagbrott.
Citera
2015-10-15, 11:42
Medlem
Ni som talar om att köra om "olagligt" i höger-filen!

NEJ TACK!
Skulle precis köra ut när en blådåre kommer i 100-110 på en 70-väg!
Jag kunde inte bromsa för att jag hade bussen bakom mig och med ungar i bilen ville jag verkligen inte lägga mig framför honom!

Fick köra en omväg på nästan 2 kilometer för att komma ut på vägen igen!
Citera
2015-10-15, 14:29
Medlem
Hubbe11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn

NEJ TACK!
Jag kunde inte bromsa för att jag hade bussen bakom mig och med ungar i bilen ville jag verkligen inte lägga mig framför honom!

Planering handlar det om och visst kan du broms även om du har en buss bakom dig bara du inte står på bromsen men det är å andra sidan också olagligt om det inte finns anledning till det.
Jag försvarar inte för den skull de som kör om på höger sida i för hög hastighet. Men glida förbi på högersida om det är kö i vänster är helt lagligt på alla sätt och vis.
Citera
2015-10-15, 15:18
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h33t
Folk som gör plötsliga omkörningar och drar iväg i full fart när jag övningskör. Det konstiga är att jag alltid håller hastigheterna. Det värsta är när folk lägger sig i arslet på mig och dom verkar inte fatta att jag övningskör och kan bli lite nervös.

Detta sker endast pga övningskörnings skylten. Folk blir helt efterblivna när dem ser en sådan.
Citera
2015-10-18, 19:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

NEJ TACK!

Det är tillåtet att köra om på höger sida på 70-vägar med två eller flera körfält, så jag fattar inte vad det du skriver har med saken att göra.

(Däremot är det förstås inte tillåtet att köra 110 på 70-väg, men det var inte fortkörningar vi diskuterade...)
Citera
2015-10-18, 19:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hubbe11
Men glida förbi på högersida om det är kö i vänster är helt lagligt på alla sätt och vis.

Som sagt, det är lagligt på 70-vägar även utan att det är köbildning.
Citera
2015-10-18, 19:26
Medlem
nivamans avatar
Mkr irriterande:
- Folk som blinkar (körriktningsvisar) när det inte behövs.
- Folk som inte blinkar (körriktningsvisar) när det behövs.
Citera
2015-10-18, 20:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Mkr irriterande:
- Folk som inte blinkar (körriktningsvisar) när det behövs.

Jodå!

Mest skakar jag på huvudet åt alla de lågbegåvade stackare som tror att blinkers betyder "titta jag svänger!". De gör sig besväret att minsann blinka, dock fattar de inte att de lika gärna kunde skita i det.
Citera
2015-10-18, 21:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jodå!

Mest skakar jag på huvudet åt alla de lågbegåvade stackare som tror att blinkers betyder "titta jag svänger!". De gör sig besväret att minsann blinka, dock fattar de inte att de lika gärna kunde skita i det.
Ja, detta är fruktansvärt irriterande. Blinkning ska göras innan bromsning, begriper man inte varför ska man nog lämna ifrån sig körkortet. Jag skiter väl totalt i om h*n tänker svänga till höger eller vänster nu, när bilen står i stort sett still tre meter från avtagsvägen.
Citera
2015-10-19, 04:50
Medlem
Citat:

NEJ TACK!

Fast det där var ju inte så mycket relaterat till att köra om, utan mer ouppmärksamhet/nonchalans. Kör man fort i högerfilen så måste man ju hålla uppsikt vid påfarterna (oavsett man kör om nån eller inte) och vara beredd att sakta ner eller byta fil.
Citera
2015-10-20, 01:03
Medlem
copes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Folk blir helt efterblivna när dem ser en sådan.

Själv upplever jag nostalgi

Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Mkr irriterande:

Varför?
Senast redigerad av cope 2015-10-20 kl. 01:07.
Citera
2015-10-30, 22:36
Medlem
Elementarts avatar
Jag tycker att det är väldigt irriterande med folk som inte kör in i någon av luckorna när de ska svänga in på E4an, utan istället väntar in i det sista så att de nästan tvingas stanna upp för att kunna komma in på motorvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in