Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-19, 23:14
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hon säger det. jag tror inte ett dyft på den storyn, förmodligen ett led i att skapa förståelse för hur hon mådde. Jag tyckte ett tag att hon också var ett offer i någon mening, men efter att ha hört henne har jag helt ändrat uppfattning, hon är bara en egoistisk kallblodig mördare som förtjänar livstid i fängelse, håller med GW, sådana personer ska inte få gå lösa.

Jag instämmer
Citera
2014-12-19, 23:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Grisknoppen borde hålla sig till att skriva förutsägbara ''romaner'' och sparka in öppna dörrar. Hans största 'claim to fame' är att ha agerat plakat viftare för något Pelle Svensson konstaterade på 80-talet.
Mogen beskrivning på en medmänniska, ser jag.

Det förefaller på något sätt som att du önskar att Jonna Henningsson ska komma undan
så lindrigt som möjligt. Du tycker att det är rimligt att hon kan komma ut efter knappa
10 år efter det fruktansvärda brott som hon gjort sig skyldig till.

Och det är ju helt obegripligt egentligen att nån enda insatt i fallet kan undgå att
konstatera att här förelegat en planläggning, ett tydligt uppsåt att döda.
Att den planen sedan inte gick helt efter Jonnas uppdragna ritningar med ett oskadliggjort offer bortforslat till järnvägsspåren är ju en annan sak.

Hur tydligt som helst tecknar sig här bilden av en överlagd mordisk handling.
Lovisa skulle dö till varje pris den gryningen - den bestämda viljan utgår från Jonna
Henningsson och manifesterar sig kallhamrat i alla dessa brutala hammarslag mot
offrets huvud och de många knivhuggen riktade mot ett område på en människokropp som
var och en borde förstå kan innebära döden redan vid en sån första attack.

edit: Väljer man att hugga med ett stickvapen mot någons hals så är man bara ute
efter en sak. Då handlar det inte längre om att bara "få tyst på någon för en stund".
Väljer man att stoppa ned en kniv utöver hammare och kanyler i en påse man tar
med sig till offret så behöver man nog inte direkt tvivla på vad som rör sig i huvudet
på besökaren...
Senast redigerad av Grandioso 2014-12-19 kl. 23:51.
Citera
2014-12-19, 23:20
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Mogen beskrivning på en medmänniska, ser jag.

Det förefaller på något sätt som att du önskar att Jonna Henningsson ska komma undan
så lindrigt som möjligt. Du tycker att det är rimligt att hon kan komma ut efter knappa
10 år efter det fruktansvärda brott som hon gjort sig skyldig till.

Och det är ju helt obegripligt egentligen att nån enda insatt i fallet kan undgå att
konstatera att här förelegat en planläggning, ett tydligt uppsåt att döda.
Att den planen sedan inte gick helt efter Jonnas uppdragna ritningar med ett oskadliggjort offer bortforslat till järnvägsspåren är ju en annan sak.

Hur tydligt som helst tecknar sig här bilden av en överlagd mordisk handling.
Lovisa skulle dö till varje pris den gryningen - den bestämda viljan utgår från Jonna
Henningsson och manifesterar sig kallhamrat i alla dessa brutala hammarslag mot
offrets huvud och de många knivhuggen riktade mot ett område på en människokropp som
var och en borde förstå kan innebära döden redan vid en sån första attack.

Det som störde mig i ljudfilen är att de inte får säga att hon googlade när hon väl var inne på FB.
Hallå jag köpte inte att hon inte visste eller förstod, hon ville skada var preparerad med tre möjliga mordvapen och använde alla tre. Hon var där för att döda.
Hon har en syn på sig själv att hon är snäll, hot lögn och manipulativ är inte snäll, det är beond
Så jag håller med lås in henne för evigt
Citera
2014-12-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, men när Jonna förstod att Lovisa var död är inte i sig kritiskt för frågan om vilken uppsåtsform det handlar om. Att Jonna måste ha förstått att Lovisa var död innan hon började stycka henne är ju trivialt.

Nej, jag vet. Jag svarade bara på en diskussion Kinuski och Bushsweede hade om hurivida JH förstod att hon hade dödat LL.

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja, just det är mindre konstigt. Han markerar ju att Jonna har en väldigt ojämn kompetensprofil - dvs han anser att hon är väldigt bra på somligt och skitkass på annat.

Det hade varit fullt logiskt om han sagt att hon hade en ojämn begåvning i bemärkelsen låg begåvning inom vissa områden, normal/högre än normal inom andra. Då hade man kunnat tänka sig att hennes språkliga och planerande förmåga är sådana områden där hon är lågpresterande.

Men det säger han inte. Vad han säger är de områden där hennes begåvning/prestation är som lägst befinner sig inom "normalområdets mitt" medan de områden där hennes begåvning/prestation är som högst är "mycket över det normala". En person som är normalbegåvad ("normalområdets mitt") ifråga om planeringsförmåga och språklig förmåga har ju knappast de problem som psykologen beskriver att JH har. Även om vi nu antar att dessa är hennes svagaste punkter.

En möjlig förklaring här kan vara att den begåvning han mäter kommer från diverse test JH företaget (och där hon får medel till mycket höga poäng), medan de problem han beskriver att hon har kommer från hans bedömning av henne utifrån vad hon sagt vid deras samtal. Vilken i sin tur bygger på hans antagande att hennes (senaste) version av hur hon tänkte, kände och agerade är 100 procent sann. Varvid hon som sagt framstår som närmast utvecklingsstörd ifråga planeringsförmåga och förmåga att sätta ord på vad som hände och hur hon tänkte och kände.

Om man istället tänker sig att hennes senaste version inte alls är 100 procent sann, utan istället en tillrättalagd och, i många delar, lögnaktig historia i syfte att manipulera omgivningen till att ge henne mildaste möjliga påföljd, så behöver den inte alls hamna i konflikt med testresultat som visar på normal till mycket hög intelligens...
Citera
2014-12-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Grisknoppen borde hålla sig till att skriva förutsägbara ''romaner'' och sparka in öppna dörrar. Hans största 'claim to fame' är att ha agerat plakat viftare för något Pelle Svensson konstaterade på 80-talet.

Du glömde den fd överåklagaren Sven-Erik Alhem som delar Leif GW:s syn på det hela. Men Alhem är väl också en idiot...
Citera
2014-12-19, 23:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Du glömde den fd överåklagaren Sven-Erik Alhem som delar Leif GW:s syn på det hela. Men Alhem är väl också en idiot...
Varken GW eller Alhem är idioter, men de är jävligt populistiska, och säger det folk vill höra.
Citera
2014-12-19, 23:35
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Du glömde den fd överåklagaren Sven-Erik Alhem också delar Leif GW:s syn på det hela. Men Alhem är väl också en idiot...

Japp, Isåfall tillhör han begåvningsreserven han med

Ontopic:

Lyssnat lite på ljufilerna av Jonna Henningsson när hon beskriver mordet.

Jonna har slagit henne med hammare, dragit in henne och försökt tysta henne med handduk, tryckt spruta i nacken på henne och huggit henne flera ggr(med sin kniv)

Då säger Jonna: Jag minns att jag hela tiden sa till henne(LL) upprepade ggr under tiden allt hände "snälla va tyst så jag kan sluta"

Vilken utdragen dödsångest LL måste ha känt...fyfan
Citera
2014-12-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varken GW eller Alhem är idioter, men de är jävligt populistiska, och säger det folk vill höra.

Ungefär precis så ja också. RN var också ett ''monster'' som iskallt och kalkylerat utfört sitt dåd och det skulle vara livstid, och stora trumman. Och så stod isterbuken där i TV och frustade, sen när man konstaterade att RN lidit av extrema vanföreställningar i flera års tid och knappt tillhörde den här ''världen'' så stängde GW igen munnen väldigt kvickt därefter.

Längesen GW 'sålde ut'
Citera
2014-12-19, 23:36
Medlem
Citat:

Det må så vara, men hade dom inte själva haft den åsikten hade dom inte uttalat sig.
Citera
2014-12-19, 23:40
Medlem
Grandiosos avatar
"Förre överåklagaren Sven-Erik Alhem har läst domen mot Jonna Henningsson och delar Leif GW Persson uppfattning om förberedelserna.

Dessutom ser han svartsjukemotivet som försvårande.

– I själva verket är det ju synnerligen hänsynslöst att man berövar en annan människa livet, dessutom berövar man ju livet för den som älskar vederbörande. Det finns ju en gammal uppfattning, bland en del män: "Om inte jag får en henne, så ska ingen annan man heller ha henne." Att hon har tänkt så tycker jag är en mycket försvårande omständighet i sammanhanget, säger han.

Advokat Kerstin Koorti är ju också kritisk:

Om en man hade gjort på det här sättet är jag nästan till hundra procent övertygad om
att han hade fått livstids fängelse. Det är ingen jämlikhet inför lagen i Sverige här."

http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-om-domen-hon-ska-ha-livstid/
Citera
2014-12-19, 23:42
Medlem
Citat:

Jag är inte säker på att det folk allra mest vill höra är att en ung, söt och etniskt svensk tjej är en kallhamrad mördare som borde låsas in på livstid. Särskilt inte om alternativet "egentligen är hon ett tragiskt offer" finns.
Citera
2014-12-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Advokat Kerstin Koorti är ju också kritisk:

Om en man hade gjort på det här sättet är jag nästan till hundra procent övertygad om
att han hade fått livstids fängelse. Det är ingen jämlikhet inför lagen i Sverige här."

http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-om-domen-hon-ska-ha-livstid/

Kerstin Koorti sällar sig till "begåvningsreserven" och "sell-outs:arna"...

Men skämt åsido, så uppger hon också att hennes uppfattning är att kvinnor får lite lägre straff än män. Denna uppfattning har stöd i forskningen på området. Samma sak gäller för övrigt för etniska svenskar (jämfört med personer med invandrarbagrund, som får hårdare straff) och, skulle jag gissa, människor som tillhör de högre socialgrupperna (jämfört med de som tillhör de lägre socialgrupperna, som jag tror får hårdare straff).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in