Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-19, 21:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tack för ditt klargörande.
Trodde fram till idag att psykologen inte hade fått någon fakta kring googlandet av mord, gömma lik mm. Tycker att helheten av hennes aktiviteter på nätet tyder på planerande. Helt vanliga googlingar mm blandat med gift, leja torpeder mm + samtal och sms-trafik av normalstatus.
Det tycker nog de flesta av oss - som inte är psykologer, i alla fall. Men det kan naturligtvis ligga något i psykologens bedömning.
Citera
2014-12-19, 22:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Citat:
Aftonbladet, Oisín Cantwell: Ryttarinnan tar en stor risk om hon överklagar domen
Men så är han ju en idiot också.
Inte mycket trovärdighet i honom.
Jag litar mer på mig själv än vad jag litar på Oisín.
Citera
2014-12-19, 22:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
För övrigt, är det ingen annan än jag som tycker att det är konstigt att psykologen först konstaterar att Jonna har en intelligens som går från det normala till långt över det normala beroende på område, för att sedan närmast beskriva hennes språkliga förmåga och förmåga till planering som vore hon utvecklingsstörd?
Nja, just det är mindre konstigt. Han markerar ju att Jonna har en väldigt ojämn kompetensprofil - dvs han anser att hon är väldigt bra på somligt och skitkass på annat.
Citera
2014-12-19, 22:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Försvarsadvokaten Johan Eriksson säger att den 25-åriga kvinnan är besviken över att hon döms för mord. Nu ska han tillsammans med henne diskutera en eventuell överklagan.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/advokaten-besviken-over-domen-i-styckmordet

Tingsrätten om 25-åringens dom
http://na.se/nyheter/orebro/1.2768423-na-tv-tingsratten-om-25-aringens-dom

Jag ser inget problem i straffets längd, men däremot resonemanget man för i sina domskäl.
Psykologsmörja, uppsåt och sökningar på internet.
Det är ju ungefär min åsikt också. Jag får lite grann intrycket att man har kört "baklängesdom" i domskälen - dvs man har på förhand bestämt sig för att det är lämpligt att döma henne till 16 års fängelse, och sedan har man anpassat resonemanget så att man kommer fram till sexton år.

Ser för övrigt att Örebro Tingsrätt har ny lagman - min gamle favorit Per Grevesmühl pensionerade sig uppenbarligen så tidigt han kunde. Synd. Den nye verkar, av den här domen att döma, inte riktigt vara av samma kaliber.
Citera
2014-12-19, 22:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Hur funkar det i hovrätten? Har för mig jag läste någonstans att om endast Jonna överklagar så kan hr antingen fastslå tingsrättens dom eller sänka den men inte höja utan det kan endast göras ifall även åklagaren överklagar.

Är det verkligen så illa?
Ja, men om Jonna överklagar lägger åklagaren säkerligen ett anslutningsöverklagande. Han har en vecka på sig att formulera ihop ett efter att hon inkommit med sitt - man kan alltså inte finta bort motparten genom att komma med ett överklagande i sista sekunden.
Citera
2014-12-19, 22:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Det här är ett av det mest överlagda och beräknade mordet utfört av en kvinna jag någonsin hört talas om i svensk kriminalhistoria.

Att det inte blir livtidsstraff förvånar mig, hade det varit utfört av en man är jag övertygad om att straffet hade blivit livstid.
Nej, det hade det inte. Det är möjligt att en man inte hade fått knäppskallerabatt lika lätt, men det som utesluter livstid här är inte könet på förövaren utan tidpunkten för brottet.
Citera
2014-12-19, 22:22
Medlem
Grandiosos avatar
Leif GW om domen: "Hon ska ha livstid"

Leif GW Persson är inte nöjd med domen:

– Det här är inget normalfall, det här är någonting annat. Hon ska ha livstid och det ska överklagas. Jag förväntar att mig att åklagaren överklagar det där och yrkar livstid.

– Sådana där ska inte ränna omkring. Det är alldeles uppenbart att hon har planerat det där. All den där utrustningen som hon medför och alla hennes sökningar på Google och så vidare, säger Leif GW Persson och fortsätter.

– Att då prata om likgiltighetsuppsåt det tror jag inte en sekund på. Hon har åkt dit för att ha ihjäl henne.

http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-om-domen-hon-ska-ha-livstid/
Citera
2014-12-19, 22:23
Medlem
Docklands avatar
Jag och GW är rätt överens. http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-om-domen-hon-ska-ha-livstid/
Citera
2014-12-19, 22:30
Medlem
Grisknoppen borde hålla sig till att skriva förutsägbara ''romaner'' och sparka in öppna dörrar. Hans största 'claim to fame' är att ha agerat plakat viftare för något Pelle Svensson konstaterade på 80-talet.
Citera
2014-12-19, 22:32
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag och GW är rätt överens. http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-om-domen-hon-ska-ha-livstid/

Japp jag tycker likadant. Jag säger som GW, man ska inte komplicera saker o ting i onödan.

Mordet är överlagt, man måste vara riktigt "speciell" om man tror annat.
Citera
2014-12-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja, men om Jonna överklagar lägger åklagaren säkerligen ett anslutningsöverklagande. Han har en vecka på sig att formulera ihop ett efter att hon inkommit med sitt - man kan alltså inte finta bort motparten genom att komma med ett överklagande i sista sekunden.

Men åkl hade väl yrkat på livstid och är således nog inte helt nöjd med påföljden; varför skulle då åkl avvakta med en ökl och bara anslutningsöverklaga (då kan ju JH dra tillbaka sin ökl varvid även åkl:s ökl förfaller). Även åkl har 3 v på sig med att inkomma med en 'aktiv' ökl, eller?
Citera
2014-12-19, 22:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Japp jag tycker likadant. Jag säger som GW, man ska inte komplicera saker o ting i onödan.

Mordet är överlagt, man måste vara riktigt "speciell" om man tror annat.

Jag håller med, det finns ingenting i det här som är förmildrande. Överlagt mord är vad det handlar om, det fanns ett uppsåt att döda, hon gjorde det kallblodigt och sitter sedan i domstolen och tycker att vissa detaljer i hennes berättelse är pinsamma att tala om. Ett psyko av värsta sort, en kallblodig mördare bör inte få annat straff än livstid tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in