Citat:
Ursprungligen postat av
larsingvarsfru
Från det att polisen börjar krama ur JH sanningen hemma på Hjulsta, försvinner JH:s minne. En ståndpunkt alltsedan dess. Dock har polisen tagit del i den nakna sanningen, där och då. JH var slut fysiskt och psykiskt pga dagens hårda och jäktade arbete och garden sjönk som en sten i backen och polisen såg luckan och matade på med frågor och fick svar. Sen kom "minnesförlusten" och förmildrandet av sin skuld. Kan tänka mig att de bilder som är mest fastetsade i JH:s skalle, är de hon förklarar med minnesförlust, kaos och tokpanik. Alltid minnesförlust när grövsta detaljerna blir på tal, men övrigt runtomkring före, under, efter i detaljer.
Polisen på Hjulsta ska ha all heder som hade alla antenner riktade mot sändaren, i övrigt tycker jag att alla jamsat med JH. Ingen press eller besvärliga motfrågor. Samtliga har nöjt sig med minnesförlusten..
Jo, det är minst sagt misstänksamt.
Som jag uppfattar det är det väl mest psykologen som jamsat med?
En miss av antingen åklagaren eller domstolen är att man ställt planen "slå ner offret med hammare, dra in henne i lägenheten, döda henne i lägenheten etc" mot planen "slå offret med hammare en gång för att skrämma henne, sedan fly fältet".
I det läget framstår mycket riktigt sökningar av typen "hur man slår ner någon", "slå med hammare" och "injicera alkohol" som ett stöd för det senare alternativet.
Men om man istället hade anfört att JH provade alternativa planer och att huvudplanen hon fastnade för var att slå ner LL, söva henne och sedan transportera henne till järnvägen för att dumpa henne på spåren i syfte att få det hela att se ut som ett självmord, så hade ovan nämnda sökningar inte gett mer stöd för planen "slå offret med hammare en gång för att skrämma henne, sedan fly fältet.".
Då hade man också kunnat knyta det till vad LH sa till poliserna om att hon planerat att mörda LL och sedan dölja mordet genom att få det att se ut som ett självmord, liksom att hon även googlade saker som "dölja mord med tågsjälvmord" (vilket inte nämns i domen alls, stort misstag då det styrker vad JH uppgav till poliserna, någonting domstolen uttryckligen väljer att bortse från).