Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-11, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Du som är så ödmjuk kan väl dela med dig av din visshet.

Nej, men svårt att ej göra frågeställningen gällande vad du ens gör i tråden. Då du inte alls är insatt i fallet överhuvudtaget. Eller för den delen varför du är i forumkategorin om du ändå inte läser FUP?

Det märks rätt tydligt nämligen att det inte är dina egna ord du postar (dvs inte baserad på och formulerad efter din egna sakkunskap)
Senast redigerad av dip 2014-12-11 kl. 13:30.
Citera
2014-12-11, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Du är bara avundsjuk. Hugger som storgäddan.

Det är inget krav att ta sig igenom tjock FUP för att delta. Om endast de som hinner läsa allt får delta blir det väl mest jävspersoner och arbetslösa. Jag jobbar heltid och besitter professionella kunskaper i en ämnesrelevant del.
Citera
2014-12-11, 14:52
Medlem
Citat:
Du är bara avundsjuk. Hugger som storgäddan.

Det är inget krav att ta sig igenom tjock FUP för att delta. Om endast de som hinner läsa allt får delta blir det väl mest jävspersoner och arbetslösa. Jag jobbar heltid och besitter professionella kunskaper i en ämnesrelevant del.

Krav? Nej men önskvärt för att kunna anses att det skall vara betjänt av att deltaga i diskussionen som förs angående dom delar brottet består av, samt hur sinnesstämning/bakgrund hos dom involverade i brottet sett ut. Du framstår som en allt annat än ''seriös'' yrkesperson nämligen om du påstår dig vara yrkesaktiv inom en 'ämnesrelevant del' och ändå uttalar dig om ett fall du inte alls är insatt i.

Säger en hel del om det generella skicket på Sveriges psykvård. Nu är jag dock visserligen rätt säker på att du inte innehar någon högre position inom den alls. För då gör man ej som du gjort här, något man får lära sig under utbildningen.
Senast redigerad av dip 2014-12-11 kl. 14:54.
Citera
2014-12-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Det här blir OT för tråden.

Du misstar dig i ditt personangrepp. Jag har inte uttryckt mig med någon tvärsäkerhet, du tycks fälla alltför kategoriska omdömen om det. Min professionella position är jag helt tillfreds med. Upphöjdhet är inte en garanti för excellens, se t ex på en rad ministrar, generaldirektörer, polisbefäl osv. Psykvården är kritik värd - liksom många andra delar av vården, med väntetider, kontinuitet osv - men dess uppdrag är ju också mycket krävande att uppfylla till allas belåtenhet. Utan att skjuta bort ansvarsfrågor så ligger en del problem inte inom själva verksamhetens kapacitet att påverka, iallafall inte enbart, istället en större fråga om samhälle, tidsanda, politik, vårdgrannar, prioriteringar på olika nivåer och olika intressenter/ombud/kontaktytor.

Jag vill inte sparka på någon som ligger, men "dip" får mig att tänka på DIP-Q. Kanske är jag yrkesskadad. Over and out.
Citera
2014-12-11, 15:35
Medlem
Citat:

Du misstar dig i ditt personangrepp.

Det är inget personangrepp. Det är en observation och kommentering gällande och baserat på premisser som du helt och hållet satt upp för dig själv. Och det är således inte speciellt underligt att ifrågasätta hur du kan påstå att du är yrkesaktiv inom en relevant sektor och sedan gör uttalanden gällande ett brottsfall som du överhuvudtaget inte är insatt i.

Och det spelar som ingen roll hur mycket yrkesmässig ''jargong'' du försöker kopiera in i dina inlägg.

Sakfrågan kvarstår fortfarande på vilken hur du kan anse att det är ett vettigt agerande att aktivt deltaga i sakfrågor gällande ett ämne du överhuvudtaget inte är insatt i. Du vet ingenting om hur förundersökningen gått till, eller vad för information i den som finns att tillgå. (därav att du hela tiden ber andra göra referat till dig, så du skall ha något att posta överhuvudtaget i tråden.)
Senast redigerad av dip 2014-12-11 kl. 15:38.
Citera
2014-12-11, 15:59
Medlem
Scrupcis avatar
Citat:
Det här blir OT för tråden.

Du misstar dig i ditt personangrepp. Jag har inte uttryckt mig med någon tvärsäkerhet, du tycks fälla alltför kategoriska omdömen om det. Min professionella position är jag helt tillfreds med. Upphöjdhet är inte en garanti för excellens, se t ex på en rad ministrar, generaldirektörer, polisbefäl osv. Psykvården är kritik värd - liksom många andra delar av vården, med väntetider, kontinuitet osv - men dess uppdrag är ju också mycket krävande att uppfylla till allas belåtenhet. Utan att skjuta bort ansvarsfrågor så ligger en del problem inte inom själva verksamhetens kapacitet att påverka, iallafall inte enbart, istället en större fråga om samhälle, tidsanda, politik, vårdgrannar, prioriteringar på olika nivåer och olika intressenter/ombud/kontaktytor.

Jag vill inte sparka på någon som ligger, men "dip" får mig att tänka på DIP-Q. Kanske är jag yrkesskadad. Over and out.

Jag antar att dip får dig att tänka på DIP-Q eftersom DIP-Q är ett strukturerat analysunderlag som innefattar många olika aspekter av hur en person uppfattar sig själv? Ungefär på samma sätt som dip försöker resonera kring det som framkommit i FUP gällande JH och hennes upplevelser?

Den skattning som patienten gör om sig själv i ett DIP-Q är främst ett hjälpmedel för
psykologen/behandlaren vid en första bedömning, den säger inget slutgiltigt i sig själv om tolkaren inte vet vad den letar efter och sammanställer det som framkommit. För att slutligen ta ställning till vilken vidare utredning som bör göras eller vilken behandling patienten kommer att ges, görs även en sedvanlig klinisk psykolog- eller psykoterapibedömning.

Du är uppenbarligen inte varken psykolog eller annat, och knappast yrkesskadad. Sluta hata.
Senast redigerad av Scrupci 2014-12-11 kl. 16:26.
Citera
2014-12-11, 16:22
Medlem
Har följt tråden från start och läst så mycket fup jag klarat av.

Jag försöker förstå det som närmar sig det helt obegripliga. Hur har Jonna kunnat handla som hon gjort?
Jag tror att jag delar detta med många.

Men en vädjan:
Om tråden ska vara läsbar behövs respekt för att vi har olika kunskap och åsikt.

Jag vill ta del av kunskap från båda sidor när det gäller sjukdom och läkekonst, alltså från både de som är professionella och de som har patienterfarenhet.
Sen att några klipper och klistrar friskt från div google-sidors käcka tips kan kanske mötas med lite tolerans och möjligen humor.

Gäller såväl den son känner sig väldigt berörd och hotad av olika (korkade?) diagnosresonemang som den helproffsiga med total distans. (Välj kategori själv)!
Citera
2014-12-11, 17:28
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Ja... jag vet inte, men jag hämtade detta från en sida för bordelinepatienter och uppfyller man fem av dessa kriterier ligger man i farozonen.
Läs och kom gärna med kommentarer om du INTE tycker att Jonna stämmer in på någon av dessa.
Personligen, och efter att ha läst FU och varit på alla rättegångsdagarna, är flera av dessa kriterier med råge uppfyllda.
De ska alltså vara uppfyllda i vardagen, inte bara synas föreligga just i samband med mordet.

Är det någon som i FUP karakteriserar JH som en emotionell dramaqueen eller som väldigt jobbig? Borderlinepatienter karakteriseras i princip alltid spontant ungefär så av sin någorlunda objektiva omgivning.
Citera
2014-12-11, 19:52
Medlem
Bushsweedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De ska alltså vara uppfyllda i vardagen, inte bara synas föreligga just i samband med mordet.

Är det någon som i FUP karakteriserar JH som en emotionell dramaqueen eller som väldigt jobbig? Borderlinepatienter karakteriseras i princip alltid spontant ungefär så av sin någorlunda objektiva omgivning.

Ett exempel torde vara JHs fejkande av sjukdom/skada. Läste någonstans om att JH satt bandage på sig själv, fotat och skickat runt till vänner..
Samma intryck får jag av vissa vittnesmål där JH framställs som påstridig och viljestark utöver det normala.. Någon gång b.la. hade JA rymt via balkong enl. utsaga o.s.v
Det finns också vittnesmål som beskriver JH som högst ordinär.

Av detta drar jag alltså inga slutsatser alls utan överlåter åt andra att spekulera..
Citera
2014-12-11, 20:13
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rustab
Ja... jag vet inte, men jag hämtade detta från en sida för bordelinepatienter och uppfyller man fem av dessa kriterier ligger man i farozonen.
Läs och kom gärna med kommentarer om du INTE tycker att Jonna stämmer in på någon av dessa.
Personligen, och efter att ha läst FU och varit på alla rättegångsdagarna, är flera av dessa kriterier med råge uppfyllda.
Skräck att bli övergiven.
Stormiga relationer som pendlar mellan intensiv beundran och extrem nedvärdering.
Kraftigt störd, förvriden eller instabil självbild.
Missbruk av till exempel droger, sex, mat eller pengar.
Återkommande självmordsförsök eller hot om självmord och självmisshandel.
Kraftiga humörkast. Stark irritation, ångest eller depression som kan vara några timmar, till som mest några dagar.
Återkommande känsla av tomhet och leda.
Intensiv vrede som inte står i proportion till vad som väcker den.
Kortvariga paranoida (överdrivet misstänksamma) föreställningar.

Skräck att bli övergiven - det har hon aldrig uttryckt. Hur kan hon bli övergiven när hon aldrig har haft en riktig relation med någon?
Stormiga relationer - ja det stämmer säkert.
Missbruk - ja, jag tror att hon är alkoholist.
Återkommande självmordsförsök eller hot om självmord - nej.
Kraftiga humörkast - nej, hon är konstant arg.
Återkommande känsla av tomhet och leda - nej.
Intensiv vrede som inte står i proportion till vad som väcker den - ja absolut!
Kortvariga paranoida föreställningar - nej.

Så tre ja av åtta möjliga från mig.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushsweede
Ett exempel torde vara JHs fejkande av sjukdom/skada. Läste någonstans om att JH satt bandage på sig själv, fotat och skickat runt till vänner..
Det är inte riktigt normalt, det håller jag med om, men knappast typiskt för borderlinebilden. Kopplingarna mellan borderline och Münchausens syndrom är visserligen inte helt obefintliga, men svaga. Münchausen är betydligt tätare kopplat till narcissistisk personlighetsstörning, isåfall.

Citat:
Samma intryck får jag av vissa vittnesmål där JH framställs som påstridig och viljestark utöver det normala.. Någon gång b.la. hade JA rymt via balkong enl. utsaga o.s.v
Det kan säkert ha sin betydelse för att det gick som det gick, men inte heller det är något särskilt tydligt tecken just på borderlinestörning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cikoria
Har följt tråden från start och läst så mycket fup jag klarat av.

Jag försöker förstå det som närmar sig det helt obegripliga. Hur har Jonna kunnat handla som hon gjort?
Jag tror att jag delar detta med många.
Nu har jag inte läst FUP till 100 % utan bara läst just dom förhören med dom personer jag anser vara viktigast, men jag tycker ändå man får en viss empati för JH. Jag rättfärdigar ju såklart inte det hon gjorde men svartsjuka kan göra livet till ett helvete får många och då är det inte konstigt att de tar till drastiska åtgärder ibland. Detta är inte det första exemplet där svartsjuka ger upphov till våld. Samtidigt är det helt klart anmärkningsvärt, styckningen i synnerhet. Det måste sett bedrövligt ut i badrummet. Men jag tänker att när hon väl tog steget att hugga henne i halsen så var kanske nästa steg, att stycka BO inte lika långt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in