Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-19, 22:39
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Grisknoppen borde hålla sig till att skriva förutsägbara ''romaner'' och sparka in öppna dörrar. Hans största 'claim to fame' är att ha agerat plakat viftare för något Pelle Svensson konstaterade på 80-talet.

Hur många poäng i kriminologi har du då?

Det är en relevant fråga , nu påstår du dig inte bara veta bättre än alla andra i tråden utan också en välmeriterad person som innehåller titeln professor.
Citat:
Han inledde sina studier vid Stockholms universitet 1965, och under våren 1980 lade han fram sin doktorsavhandling om statistiska mätproblem inom kriminologin (Hidden Criminality, Stockholm 1980). År 1982 blev Persson docent vid Stockholms Universitet, och han utnämndes 1991 till professor i "kriminologi med särskild inriktning på polisiära metoder och problem" vid Rikspolisstyrelsen.[2]

Mellan åren 1967 och 1977 arbetade Persson som expert och rådgivare åt rikspolisstyrelsen

Citat:
Persson har sedan varit lärare på Stockholms universitet och jobbade 1991-2012 som professor i kriminologi med inriktning mot polisforskning hos Rikspolisstyrelsen med fullmaktsanställning. Han fick lämna sin tjänst i samband med att han fyllde 67 år.[3] Han är därtill sakkunnig på Justitiedepartementet. Hans doktorsavhandling och vetenskapliga arbeten handlar framför allt om smugglingsbrott.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Leif_G.W._Persson#Biografi
Citera
2014-12-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag litar mer på mig själv än vad jag litar på Oisín.

Ja lite så känner man.
Citera
2014-12-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Från det att polisen börjar krama ur JH sanningen hemma på Hjulsta, försvinner JH:s minne. En ståndpunkt alltsedan dess. Dock har polisen tagit del i den nakna sanningen, där och då. JH var slut fysiskt och psykiskt pga dagens hårda och jäktade arbete och garden sjönk som en sten i backen och polisen såg luckan och matade på med frågor och fick svar. Sen kom "minnesförlusten" och förmildrandet av sin skuld. Kan tänka mig att de bilder som är mest fastetsade i JH:s skalle, är de hon förklarar med minnesförlust, kaos och tokpanik. Alltid minnesförlust när grövsta detaljerna blir på tal, men övrigt runtomkring före, under, efter i detaljer.
Polisen på Hjulsta ska ha all heder som hade alla antenner riktade mot sändaren, i övrigt tycker jag att alla jamsat med JH. Ingen press eller besvärliga motfrågor. Samtliga har nöjt sig med minnesförlusten..

Jo, det är minst sagt misstänksamt.

Som jag uppfattar det är det väl mest psykologen som jamsat med?

En miss av antingen åklagaren eller domstolen är att man ställt planen "slå ner offret med hammare, dra in henne i lägenheten, döda henne i lägenheten etc" mot planen "slå offret med hammare en gång för att skrämma henne, sedan fly fältet".

I det läget framstår mycket riktigt sökningar av typen "hur man slår ner någon", "slå med hammare" och "injicera alkohol" som ett stöd för det senare alternativet.

Men om man istället hade anfört att JH provade alternativa planer och att huvudplanen hon fastnade för var att slå ner LL, söva henne och sedan transportera henne till järnvägen för att dumpa henne på spåren i syfte att få det hela att se ut som ett självmord, så hade ovan nämnda sökningar inte gett mer stöd för planen "slå offret med hammare en gång för att skrämma henne, sedan fly fältet.".

Då hade man också kunnat knyta det till vad LH sa till poliserna om att hon planerat att mörda LL och sedan dölja mordet genom att få det att se ut som ett självmord, liksom att hon även googlade saker som "dölja mord med tågsjälvmord" (vilket inte nämns i domen alls, stort misstag då det styrker vad JH uppgav till poliserna, någonting domstolen uttryckligen väljer att bortse från).
Citera
2014-12-19, 22:53
Medlem
Citat:
[b] Leif GW.............

http://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-om-domen-hon-ska-ha-livstid/

GW brukar ha rätt
Citera
2014-12-19, 22:55
Moderator
OYs avatar
Ni som har läst FUP, hur blev mördaren av med sitt foster, abort eller spontan abort, jag misstänker att hon bluffar om den delen i sin berättelse, har jag fel?
Citera
2014-12-19, 22:55
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julie1973
Jag kan inte sluta tänka på hur Jonnas tankar går sedan hon häktades, och framförallt NU. Har hon verkligen fattat vad hon gjort? Hon måste känna värsta paniken över vetskapen att inte se "dagens ljus" på 16 år! SEXTON ÅR! Vet ni hur jävla lång tid det är?! Bara 1 år är sjukt lång tid. Bakom lås och bom är 1 dag i min värld för lång tid. Från ett helt "normalt" liv i frihet och tusen valmöjligheter, är hon inlåst på vad som måste kännas som "forever". Jag skulle ta mitt liv vid första möjliga tillfälle kan jag säga.
Jag tycker inte synd om henne, men någonstans på ett jävligt oförklarligt sätt så kan jag inte sluta tänka på hur jävla ensam och rädd hon måste vara.
Med all rätt så sitter hon där hon sitter, men det måste ändå vara jävligt skrämmande.
Jag undrar dessutom hur hennes anhöriga har reagerat, hur fan bemöter man sin unge som gjort en sån här sak?
Jag har 4 barn och har ställt mig frågan tusen gånger om- hur FAAAN mår man som förälder efter en sån här sak?
Tänk er all denna tid utan att ens få prata med sitt barn, alla frågor man inte kan få svar på, alla tankar om hur ens barn mår och vad fan som hände.
Inte gan slutar man bara älska sitt eget barn? Jag skulle få fullständig panik om det varit min dotter som gjort något sånt här, men självklart kan man inte ens spekulera i sin reaktion- det är beyond all fantasi.

Alltså jag vet inte, den här händelsen har påverkat mig oerhört mycket och jag ska ärligt säga att jag lider med alla inblandade, även Jonna på ett märkligt oförklarligt sätt.

/ Julia
Om man är väldigt ung känns nog 16 år som en evighet, men livet passerar fort. För fort om man ska vara ärlig.
Jag har barn i samma ålder och känner olust för det hon har gjort och hade nog aldrig vågat sova under samma tak som henne igen.
Som mamma hade mitt barn dött den dagenoch jag hade sörgt minet av det barn som med sina knubbiga små händer och livfulla ögon upptäckte världen. Jag hade konstant anklagat mig själv, och nog delvis tagit på mig det hon gjort.
Hennes handling hade på ett sjukt sätt blivit min en skuld jag inte vet hur jag hade hanterat.
Jag tänker inte bara pp detta utan ungdomar som väljer att leva i attityder och ogärningar, och hur det slår deras mödrar sp hårt till marken att de aldrig kan resa sig rena från skuld.
Jag sörjer för alla de anhöriga inblandade från djupet av mitt hjärta.
Ochjag är glad att hon fick ett långt straff så alla berörda får luftvomkring sig. Vilket jävla vakum hon satt alla i, en riktigt stor egoist
Citera
2014-12-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ni som har läst FUP, hur blev mördaren av med sitt foster, abort eller spontan abort, jag misstänker att hon bluffar om den delen i sin berättelse, har jag fel?

OM det nu stämmer så fick hon missfall.
Troligen pga stress , supande och kroppen sa ifrån.

Men det är ju långt ifrån bekräftat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Hon ljög om aborten, någon abort ägde aldrig rum. Hon säger att hon fått missfall.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men åkl hade väl yrkat på livstid och är således nog inte helt nöjd med påföljden; varför skulle då åkl avvakta med en ökl och bara anslutningsöverklaga (då kan ju JH dra tillbaka sin ökl varvid även åkl:s ökl förfaller). Även åkl har 3 v på sig med att inkomma med en 'aktiv' ökl, eller?
Visst är det så. Men jag tror inte att åklagaren är så missnöjd. 16 år är alltså ett ganska normalt straff för brottet, och med det där synnerligen förmånliga psykologutlåtandet finns det en risk att en hovrätt som känner sig lite omhändertagande sänker straffet, eller till och med dömer för dråp. Jag är inte säker på att jag skulle mer än anslutningsöverklaga, om jag var åklagaren.
Citera
2014-12-19, 23:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Hon ljög om aborten, någon abort ägde aldrig rum. Hon säger att hon fått missfall.

Hon säger det. jag tror inte ett dyft på den storyn, förmodligen ett led i att skapa förståelse för hur hon mådde. Jag tyckte ett tag att hon också var ett offer i någon mening, men efter att ha hört henne har jag helt ändrat uppfattning, hon är bara en egoistisk kallblodig mördare som förtjänar livstid i fängelse, håller med GW, sådana personer ska inte få gå lösa.
Citera
2014-12-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Visst är det så. Men jag tror inte att åklagaren är så missnöjd. 16 år är alltså ett ganska normalt straff för brottet, och med det där synnerligen förmånliga psykologutlåtandet finns det en risk att en hovrätt som känner sig lite omhändertagande sänker straffet, eller till och med dömer för dråp. Jag är inte säker på att jag skulle mer än anslutningsöverklaga, om jag var åklagaren.

Tror Eriksson kommer överklaga iallafall.
Citera
2014-12-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Tror Eriksson kommer överklaga iallafall.

Haha ja för i hans fall är det ju "money in the bank" hur han än gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in