Citat:
Även om den ej bryr sig om prejudikat så kan den ju ofrivilligen skapa sådana. Om den säger att en dom är olaglig och någon annan har dömts likadant tidigare och nu sitter i fängelse, ska denne då sitta där på felaktiga grunder eller kan han klaga hos kasseringsrätten? Det blir ju liksom automatiskt prejudicerande då alla andra som indirekt omfattas av en dom också lär vilja ha sin rätt.
Citat:
Enligt det svar du ger ovan så skiljer sig en tänkt svensk kasseringsrätt ej från nuvarande HD. Nu råkar jag veta att en kassaktionsdomstol (ja, jag vet hur det stavas), om vi igen tar den franska som exempel, även har andra funktioner.
Citat:
Nej, visst. Det har nog heller ingen betydelse för henne. Jag gissar att hon motiveras av främst ilska samt att iden om att klaga hos Europarätten låter väldigt lockande för henne. Hon kommer dock knappast göra det. När hon muckar kommer hon kanske vara fyrtio bast, hennes skönhet kommer inte att vara den samma. Jag undrar om hon verkligen såg detta långa straff framför sig när hon bestämde sig för att mörda; hon kanske trodde hon kunde mildra det rejält genom att snacka och manipulera sig ur det hela. Om man nästan alltid lyckas med det annars och samtidigt inte är särskilt smart kanske det är rimligt att dra den slutsatsen att man kommer lyckas med det nu också.