Citat:
Lite lustigt det här med hur pressen förhåller sig till namn- och bildpublicering av gärningsmän.
Aftonbladet verkar inte direkt iaktta någon konsekvent linje i denna sak ty i går valde man
att lägga ut både namn och bild på den 28-årige man som begått ett annat brutalt styckmord
i Gävle medan man beträffande det här fallet avstår från båda delarna.
I fallet med mannen så är han inte ens dömd ännu och ändå publiceras namn och bild alltså.
Tjejen här är DÖMD och trots det låter man bli att hänga ut henne.
Aftonbladet verkar inte direkt iaktta någon konsekvent linje i denna sak ty i går valde man
att lägga ut både namn och bild på den 28-årige man som begått ett annat brutalt styckmord
i Gävle medan man beträffande det här fallet avstår från båda delarna.
I fallet med mannen så är han inte ens dömd ännu och ändå publiceras namn och bild alltså.
Tjejen här är DÖMD och trots det låter man bli att hänga ut henne.
Han är man och hon är kvinna. Kanske en slump, men generellt har folk mer medlidande och förståelse för kvinnor, så det skulle inte förvåna mig om det spelat in. Märks inte minst i den här tråden (och skulle inte förvåna mig om den manlige psykologens okritiska hållning visavi JH påverkats av könssterotypa fördomar).
Citat:
Jag tycker för min del att man gott kan hänga ut precis varenda mördare med både
namn och bild och ha det som policy i varenda blaska landet håller sig med.
Det kan till och med ha en viss avskräckande effekt kanske: mördar jag nu och åker fast
så kommer snart hela folket att se hur jag ser ut och veta vad jag heter.
namn och bild och ha det som policy i varenda blaska landet håller sig med.
Det kan till och med ha en viss avskräckande effekt kanske: mördar jag nu och åker fast
så kommer snart hela folket att se hur jag ser ut och veta vad jag heter.
Ytterst osannolikt att det skulle ha någon som helst effekt på benägenheten att mörda. I USA, som du tar som föredöme, är mord mer än sex gånger så vanligt som i Sverige. Den som döms ska få sitt straff genom samhällets försorg, inte genom vigilanteaktioner från diverse media. Jag har personligen svårt att se nyhetsvärdet i att publicera namn i ett sådant här fall. Den som verkligen vill veta kan ju tack vare vår offentlighetsprincip ta reda på det ändå.