2014-12-19, 14:25
Medlem
Jag ska sluta blinka vänster när jag ska vänster i en rondell, trots att det för de allra flesta hjälper och tydliggör vart man ska.

Man måste tydligen anpassa sig efter alla med Asperger som inte förstår.
Citera
2014-12-19, 14:38
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Jag tog kortet på stans största och seriösaste trafikskola runt 1995 och då lärdes det ut att man skulle blinka vänster när man kör in i en rondell om man ska till vänster. Det var inget tal om att detta var valfritt eller ej krav, utan det hette bara att man "skall" göra så.

Jag körde mycket privat men gick också i en mycket bra bilskola i Malmö. Där fick man lära sig att skulle man köra rakt fram i rondell så blinkar man inte öht. Skall man svänga vänster i rondellen så blinkar man vänster när man kör in i rondellen för att på så vis visa andra förare vad man håller på med. Skulle man svänga höger i rondellen så blinkar man höger av samma anledning.

Jag har ~ 20 år senare inte hittat något argument som pekar på något som är bättre.
Citera
2014-12-19, 14:54
Medlem
gurkmajjas avatar
Tanken med en cirkulationsplats är att den som är inne i denna har företräde. Alltid. Utan något som helst undantag. Därav finns ingen anledning att blinka vänster, man blinkar när man ska ut ur cirkulationsplatsen för att andra som väntar på att komma in i cirkulationsplatsen ska veta om de kan köra eller ej. Svårare än så är det inte.
Citera
2014-12-19, 14:57
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag körde mycket privat men gick också i en mycket bra bilskola i Malmö. Där fick man lära sig att skulle man köra rakt fram i rondell så blinkar man inte öht. Skall man svänga vänster i rondellen så blinkar man vänster när man kör in i rondellen för att på så vis visa andra förare vad man håller på med. Skulle man svänga höger i rondellen så blinkar man höger av samma anledning.

Jag har ~ 20 år senare inte hittat något argument som pekar på något som är bättre.
Och hur många andra bilister ser när du börjar blinka? De som ligger bakom dig givetvis, men övriga som står och väntar har inte alltid fri sikt och ser inte var du kommer ifrån så ditt jävla vänsterblinkade förvirrar bara.
Citera
2014-12-19, 15:00
Medlem
mr13377s avatar
Självklart ska man blinka vänster om man ska blinka vänster i en mindre rondell och får möte. Problemet är att vissa inte gör det, de flesta olyckor i rondeller händer när någon svänger vänster plötsligt och den som ska in i rondellen inte uppfattat det.

Jag vet inte ifall det är lag på det, men det är ju allmän vett!

Jag lärde mig att blinka både vänster när man ska svänga vänster och höger när man ska köra ut ut rondellen i trafikskolan, men att blinka höger är ju otroligt onödigt.
Citera
2014-12-19, 15:02
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Tanken med en cirkulationsplats är att den som är inne i denna har företräde. Alltid. Utan något som helst undantag. Därav finns ingen anledning att blinka vänster, man blinkar när man ska ut ur cirkulationsplatsen för att andra som väntar på att komma in i cirkulationsplatsen ska veta om de kan köra eller ej. Svårare än så är det inte.

Sen kom verkligheten. För att trafiken ska flyta måste folk blinka vänster, annars måste får man ju stanna nästan varje gång.

I de flesta (små)rondeller ska 80-90% av alla bilar varken svänga höger eller vänster.
Citera
2014-12-19, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Att blinka vänster i en rondell ska inte tolkas alls eftersom det inte finns någon vänstersväng. Bara högersvängar.
Ytterligare en som inte har hjärna nog för att räkna ut vad vänsterblink betyder...........
Skamligt låg nivå på vissa trafikanter i det här forat!
Citera
2014-12-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
En rondell är att betrakta som en enkelriktad huvudled med flera avfarter till höger. Du kan alltså endast blinka vänster om du ligger i högerfilen och av någon anledning vill till vänsterfilen. Du blinkar inte när du kör in i rondellen.

Detta ändrades för flera år sedan men folk har väldigt svårt att hänga med i ändringar av trafikregler efter att de fått körkort.
ytterligare en..............
hur länge ska det fortsätta?
Citera
2014-12-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Jag förstår inte riktigt frågan. Varför ska man behöva stanna i en rondell? Om jag kommer nerifrån och ska ta antingen andra eller tredje avfarten (rakt fram eller vänster) så ska bilarna som kommer från höger inte köra ut i rondellen över huvud taget.
Du förstår inte situationen men måste ändå kommentera den?
Listigt.

Så där ser det ut i ""MediaMarkt"-rondellen i Uppsala hela dagarna.
Cykel- och övergångsställe med trafikljus i 2 av utfarterna.

Jag svarar: Det beror på situationen, iblnad kör jag inte in i cpl:en och ibland (ffa när jag ska direkt höger) "fyller" jag på kön.
Senast redigerad av smokieknife 2014-12-19 kl. 15:18.
Citera
2014-12-19, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
så folk ska vänta utanför helt i onödan då för du har använt fröken vänster till annat än o blinka med?
Citera
2014-12-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Jag ska sluta blinka vänster när jag ska vänster i en rondell, trots att det för de allra flesta hjälper och tydliggör vart man ska.

Man måste tydligen anpassa sig efter alla med Asperger som inte förstår.

Kör inte i rondellen är du snäll.
Citera
2014-12-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major-Granat
Nja, det var alls inget vilset i det inlägget, så det är nog du som får bakläxa.

I c-platser är det tillåtet att köra i högerfil oavsett du ska av i avfart 1, 2, 4, eller om du vill roa dig med att åka 3 varv innan du kör ut. Under förutsättning att det inte finns skyltar och/eller pilar i vägbanan som påbjuder annat. (Skyltar/pilar finns vid många c-platser men långt ifrån vid alla).

- Och man behöver inte blinka vänster om man ligger i högerfil och avser att längre fram i c-platsen köra ur på 4 e utfarten-eller köra runt i 5 varv. (Vänsterblink kan då missuppfattas som att filbyte till vänster skall ske i c-platsen). Denna typ av körning kan föredras av de som är lite osäkra för att slippa farligt filbyte-höger innan utfart inne i c-platsen, men även för rutinerade förare om man bedömer att filbyte kan bli svårt p.g.a trafikflöde/stockning i den högra filen.
OBS! Eventuella vägmärken/pilar i vägbana måste dock följas.

Så att se33 skulle få lära sig något nytt och rätt, (enligt dig), i trafikskolan kommer inte att ske.
Det är snarare du som ska ta kompletterande lektioner för att inte bli stående i en dispyt vid vägkanten och ha lika fel som "gubben" i situationen som TS beskrev.

Ert observandum stämmer inte riktigt, ett klipp från en tingsrättsdom i Borås: "De körfältspilar och körfältsvägvisare som finns vid den södra infarten till Knallelandsrondellen anger lämplig färdväg men innebär inte en föreskrift om hur körfälten skall användas."

Anvisningar som eventuellt finns innan en c-plats är alltså att betrakta som rekommendationer, inte en anvisning som måste följas.

Instämmer däremot helt i att det städse kan väljas körfält efter vad som passar bäst för tillfället, även om det innebär ytterfil till avfart 5 (om sådan nu skulle finnas).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in