Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-06-21, 18:13
  #1
Medlem
Hur många här vet hur man ska köra i en rondell? Är så jävla trött på alla bondjävlar som inte vet hur man ska köra, och inte fattar när man säger till dom hur man ska göra.

Säg hur ni kör i en rondell. Lovar att det är 2 av 29482394 som vet hur man ska göra. Är det så förbannad svårt?

(Kanske fel forum inte en aning)
Citera
2006-06-21, 18:20
  #2
Medlem
micaeles avatar
Skall du rakt fram kan du välja antingen vänster eller höger körfält.
Vid högersväng, höger körfält.
Vid vänstersväng, vänster körfält för att sedan byta efter sista utfarten innan din.
Självklart blinkar man vid in- och utgång och filbyte, vet dock inte om lagen kräver detta vid alla tillfällen.
En rondell är att betrakta som en korsning med väjningsplikt, där trafik inom rondell alltid har företräde.

Eftersom jag har en stor bil kör jag ibland också rakt över refuger och allt blomster för att slippa svänga. Men mest för att det är roligt.
Citera
2006-06-21, 18:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Skall du rakt fram kan du välja antingen vänster eller höger körfält.
Vid högersväng, höger körfält.
Vid vänstersväng, vänster körfält för att sedan byta efter sista utfarten innan din.
Självklart blinkar man vid in- och utgång och filbyte, vet dock inte om lagen kräver detta vid alla tillfällen.
En rondell är att betrakta som en korsning med väjningsplikt, där trafik inom rondell alltid har företräde.

Eftersom jag har en stor bil kör jag ibland också rakt över refuger och allt blomster för att slippa svänga. Men mest för att det är roligt.

Yeah! Ge fan i att blinka när du ska köra in i rondellen så är du klockren.
Citera
2006-06-21, 18:28
  #4
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggeriet
Hur många här vet hur man ska köra i en rondell? Är så jävla trött på alla bondjävlar som inte vet hur man ska köra, och inte fattar när man säger till dom hur man ska göra.

Säg hur ni kör i en rondell. Lovar att det är 2 av 29482394 som vet hur man ska göra. Är det så förbannad svårt?

(Kanske fel forum inte en aning)
Det verkar som du e lite osäker på hur du själv ska köra, eftersom du inte avslöjar hur du gör själv innan vi ska blotta oss

Annars kör jag mest som micaele skriver. Dock så genar jag inte eller kör över blommor. Men det beror nog på att min bil e så jävla låg
Citera
2006-06-21, 18:30
  #5
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggeriet
Yeah! Ge fan i att blinka när du ska köra in i rondellen så är du klockren.
Varför? Jag fick som körkortselev för en bunt år sedan lära mig att även blinka in i rondell.
Dvs. blinka höger om man avser svänga höger eller blinka vänster om man avser åka 270 grader motsols.

Hur ligger det till med regeln? Eller finns det ingen regel för ingångsblinkning?
Citera
2006-06-21, 18:30
  #6
Medlem
Man måste blinka när man ska ut, men inte när man kommer in..
Skadar väl inte att blinka när man kommer in ändå
Citera
2006-06-21, 18:35
  #7
Medlem
För att nu är det inte som förr, vet inte när redigt men det var ju länge sen dom ändrade så att rondellen är en egen körbana, enkelriktad såklart. Så du ska inte blinka vänster för du kan bara åka åt ett håll. Och om du blinkar vänster ifall du ska åka åt vänster (köra förbi två refuger, utfarter) så blir det bara förvirrande, för att då måste dom andra bilarna som ska in i rondellen ha koll på vart du körde in i rondellen för att veta om du åkt mer än ett halvt varv. Hänger ni med? Därför behöver man inte blinka vänster när man ska in i rondellen du blinkar ändast när du kör ut, fast självklart blinkar man om man ska byta fil i en dubbelfilig rondell men det fattar ni väl.
Citera
2006-06-21, 18:43
  #8
Medlem
god mats avatar
Huruvida jag kan allt om rondeller ska jag låta vara osagt, men jag vet det viktigaste:

1. Fordon utanför har väjningsplikt gentemot fordon inne i rondellen.
2. När man lämnar rondellen ska man FÖR BÖVELEN blinka höger oavsett varifrån man kommer så att jag som ska in slipper bromsa in för en bil som ändå ska svänga ut på min väg.

Sen tycker jag en massa också. Jag stör mig som fan på de som blinkar vänster innan rondellen, även om det är ju inte lika illa som att inte blinka ut. Detta förutsatt att man inte har vänsterblinkern på i rondellen (vad hjälper det mig att veta vart han ska av relativt var han kom in om jag inte såg honom köra in i rondellen?). Att blinka höger i förväg och hålla den genom rondellen är däremot att föredra, tycker jag.

När jag tänker efter borde vänsterblink innan rondellen egentligen fan förbjudas, eftersom det (förutom att det inte hjälper någon medtrafikant) gör att blinkaren känner sig nöjd och inte bryr sig om att blinka ut.

Jag väntar med spänning på facit.
Citera
2006-06-21, 18:52
  #9
Medlem
god mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Hur ligger det till med regeln? Eller finns det ingen regel för ingångsblinkning?

Jag vet inte om det finns. Det var länge sen jag tog körkort, men jag minns inte att jag fick lära mig rondellvänsterblink.

10.000-kronorsfrågan: Nämn en (1) situation då en medtrafikant har nytta av att någon annan blinkar vänster innan en rondell.

Situationen när man guidar en annan bil som kör bakom och inte hittar räknas inte!
Citera
2006-06-21, 18:55
  #10
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
10.000-kronorsfrågan: Nämn en (1) situation då en medtrafikant har nytta av att någon annan blinkar vänster innan en rondell.
Om man står i filen bredvid (alltså, den högra) så kan man utan problem ligga bredvid genom halva rondellen om man ska rakt fram, eftersom man vet (nåja, nästan) att bilen bredvid inte helt plötsligt avser byta körfält.

Vann jag?
Citera
2006-06-21, 18:56
  #11
Medlem
Fittslaktarns avatar
Ska man svänga höger är det höger körfält som gäller
Ska man rakt fram kvittar det, det beror på hur man planerat sin körning.
Ska man svänga vänster så är det vänster körfält som gäller, dock finns det undantag där det är skyltat att man kan ligga i höger körfält och svänga vänster.
Man har väjningsplikt då man ska in i en rondell, och man blinkar endast innan man ska svänga ut ur rondellen, inte när man ska in.
Citera
2006-06-21, 19:07
  #12
Medlem
bozze4evigts avatar
Hur säger lagen egentligen om man ska köra ett trekvartsvarv i rondellen?
Jag fick lära mig att om jag ska köra trekvartsvarv, så är det innerfilen som gäller, och att sedan blinka och byta fil mellan andra och tredje avfarten.

Medan tjejen hävdar att hennes bilskolelärare hade sagt att man FÅR ligga i högerfilen även om man ska ett trekvartsvarv, om det nu underlättar för föraren. Är detta okej enligt lag eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback