2014-12-19, 15:53
Moderator
Rassas avatar
Det är väl dags att slå ihop den här tråden med "...Äckliga människor som blinkar vänster i rondell."

Hur som helst, har inget att tillägga i frågan, mer än att länka till en annorlunda cirkulatoinsplats i Swindon, England. Fem små cirkulationer och en stor i mitten: http://www.strum.co.uk/wessex/brunpic.htm
Citera
2014-12-19, 16:10
Medlem
siggesagge1s avatar
Suck.... Ska skriva av mig lite nu när julledigheten är här.

Man ska hjälpa varandra i trafiken och samarbeta. Tyvärr gör inte alla det. Blinkers är en av den viktigaste funktionen på bilen. Alla har inte fattat det, vissa tycker det är töntigt att blinka, andra orkar inte. Attityden är att alla ska ha rätt och tar lagen i egna händer. Ibland med dödlig utgång och ibland bara för att de måste fram och tjäna en billängd, tex vid en dragkedja där det är varannan bil. Ibland smittar det av sig så att den som tänker tränga sig, tänker den som egentligen som ska ha företräde att den där ska inte förbi till varje pris. Så krockar båda och det är bådas fel. Onödigt.

Aja till ämnet

Höger: om tvåfilig rondell, ligg i höger körfält, BLINKA HÖGER när du ska in i rondellen, så du visar bakomliggande och trafiken som skall ut i rondellen nästkommande påfart ser att du skall höger. Det mest självklara. Hatar idioter som inte gör det, när man kommer på rull så får man stanna. Så visar det sig att bilen ska in på på mötande leden vart jag kommer ifrån.

Rakt fram BLINKA HÖGER, när du ska ut. Blinka inte in i rondellen, vissa gör tyvärr det och skapar fara. Är det tvåfilig rondell ligg kvar i ditt spår vissa tenderar när dom ligger i innerspåret att svänga ut i ytterspåret. Har bevittnat några krockar i denna förklaring, då två bilar åker in samtidigt och ut samtidigt. I vissa rondeller får man inte köra rakt fram i innerspåret då är det heldraget.

Vänster: ligg i innerspåret om det är tvåfiligt. Är ingen lag på att du ska blinka in i rondellen dvs vänster, men kan vara bra att visa mötande trafik att du ska vänster. Men du ska självklart blinka ut höger när du ska ut ur rondellen, du ska ut i ytterspåret naturligt när du ska ut. Jag vart påkört i rondell när jag skulle vänster, blinkade inte in vänster men blinkade höger när kag skulle ut. Kvinnan som körde på mig från mötande trafik fick betala allt då det var hennes fel. Hon kom ganska fort och ville chansa och tvekade vilket resulterade att hon körde på mig.

Men det kan vara olika regler skyltningar på rondeller ute i landet.

SÅ PLANNERA DIN KÖRNING, BLINKA OCH KOLLA VÄGVISNINGAR

Skriver från luren. Ha överseende med det. Aja orkar inte mer nu skall dricka glögg! God jul
Citera
2014-12-19, 16:16
Medlem
Starclub Psychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Detta ändrades för flera år sedan men folk har väldigt svårt att hänga med i ändringar av trafikregler efter att de fått körkort.

Jepp, så är det.
Själv närmar jag mig gubbåldern. Har motvilligt accepterat att just cirkulationsplatskörningen ändrats.
Men, kan inte förstå fördelen med att tillåta "vänstersväng" i yttre körfältet.
När jag tog körkort gällde följande:
Högersväng - ligg i höger fält, blinka höger
Rakt fram - inner- eller ytterfält valfritt. Ingen blinkers
Vänstersväng - innerfält, blinka vänster tills utkörning då man blinkade höger och hade företräde gentemot ytterfältet

Om alla följde detta skulle det underlätta för alla inkommande till rondell (som det kallades på den tiden) eftersom man så tydligt kan se varje förares avsikt.
Naturligtvis är detta en utopi då i stort sett alla förvandlas till självupptagna demoner när motorn startats...
Citera
2014-12-19, 16:27
Medlem
copes avatar
Alltså kan inte någon mod klistra den "stora rondell tråden" som alla kan hålla sig till angående allt som involverar rondeller så man slipper dessa trådar där samma saker och diskussioner tas upp jämt och ständigt
Citera
2014-12-19, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starclub Psycho
Jepp, så är det.
Själv närmar jag mig gubbåldern. Har motvilligt accepterat att just cirkulationsplatskörningen ändrats.
Men, kan inte förstå fördelen med att tillåta "vänstersväng" i yttre körfältet.
När jag tog körkort gällde följande:
Högersväng - ligg i höger fält, blinka höger
Rakt fram - inner- eller ytterfält valfritt. Ingen blinkers
Vänstersväng - innerfält, blinka vänster tills utkörning då man blinkade höger och hade företräde gentemot ytterfältet

Om alla följde detta skulle det underlätta för alla inkommande till rondell (som det kallades på den tiden) eftersom man så tydligt kan se varje förares avsikt.
Naturligtvis är detta en utopi då i stort sett alla förvandlas till självupptagna demoner när motorn startats...

När jag tog körkort fanns inga cirkulationsplatser alls här, nu finns över 70...

Att nyttja ytterfil till att sedan svänga av på avfart 3 eller 4 kan absolut ha sina fördelar, både i avseende på trafikmängd i de olika filerna och dessutom beroende på hur förutsättningarna var närmast innan c-platsen.

Det finns knappast anledning att förvänta sig att alla skall följa det ni skriver eftersom det inte överensstämmer med de anvisningar som finns angående c-platser.
Citera
2014-12-19, 16:37
Medlem
I små rondeller så underlättar det helt klart när folk hjälper till med blinkers, även åt vänster.
Men som inkommande till rondellen så har man ju alltid väjningsplikt åt alla som redan är inne i rondellen, så det är inte mycket att bråka om.
Du fick en rolig historia att berätta TS

Ett körtips är att inte bara ha koll på bilarna, utan titta på de som sitter i bilen, har de sett er? vart tittar de och vad tänker de göra?
Påsåvis får man ett betydligt bättre flyt i körningen då man slipper överraskningar.
Sen att många kör som krattor är en annan sak, ta det som bevis för att ni är grymma istället för att bli irriterade
Citera
2014-12-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
I små rondeller så underlättar det helt klart när folk hjälper till med blinkers, även åt vänster.
Men som inkommande till rondellen så har man ju alltid väjningsplikt åt alla som redan är inne i rondellen, så det är inte mycket att bråka om.
Du fick en rolig historia att berätta TS

Ett körtips är att inte bara ha koll på bilarna, utan titta på de som sitter i bilen, har de sett er? vart tittar de och vad tänker de göra?
Påsåvis får man ett betydligt bättre flyt i körningen då man slipper överraskningar.
Sen att många kör som krattor är en annan sak, ta det som bevis för att ni är grymma istället för att bli irriterade

Vänsterblinkers tillför sällan så mycket, i synnerhet inte i större cirkulationsplatser där vet man ändå inte om denne har för avsikt att lämna platsen vidtredje eller fjärde eller kanske femte avfarten. Små rondeller som ni skriver - ja, men där ser du antagligen inte den annat än en mycket kort tid.

Någon större skillnad om vi är grymma och elaka eller irriterade?
Citera
2014-12-19, 17:03
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Sen kom verkligheten. För att trafiken ska flyta måste folk blinka vänster, annars måste får man ju stanna nästan varje gång.

I de flesta (små)rondeller ska 80-90% av alla bilar varken svänga höger eller vänster.
Nej. Den inne i cirkulationsplatsen har företräde och ska blinka när denne ska svänga ut från cirkulationsplatsen. Finns ingen anledning att blinka vänster. Det kanske har med trafiksäkerheten att göra. Att slippa en massa idioter som blinkar åt allt möjliga jävla håll.
Citera
2014-12-19, 17:06
Medlem
gubbjavlars avatar
Gubbjävlen hade rätt. Det har vi alltid (Slyngel!)
Citera
2014-12-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vänsterblinkers tillför sällan så mycket, i synnerhet inte i större cirkulationsplatser där vet man ändå inte om denne har för avsikt att lämna platsen vidtredje eller fjärde eller kanske femte avfarten. Små rondeller som ni skriver - ja, men där ser du antagligen inte den annat än en mycket kort tid.

Någon större skillnad om vi är grymma och elaka eller irriterade?

Det har då hjälpt mig många gånger när folk blinkat vänster i smårondeller.
Det har sparat bromsar och energi.
När man kör bil vill man ju ha flyt och slippa stå still så mycket som möjligt då är det bättre desto tidigare man vet vad andra trafikanter har i åtanken, oavsett om det är lagstadgat eller ej.

Tänkte mest för er egen skull att slippa höjja bodtrycket i trafiken .
Min erfarenhet är även att de aggressivaste chaufförerna 9/10ggr också är de sämsta.
Citera
2014-12-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagnarLodbrok
Det har då hjälpt mig många gånger när folk blinkat vänster i smårondeller.
Det har sparat bromsar och energi.
När man kör bil vill man ju ha flyt och slippa stå still så mycket som möjligt då är det bättre desto tidigare man vet vad andra trafikanter har i åtanken, oavsett om det är lagstadgat eller ej.

Tänkte mest för er egen skull att slippa höjja bodtrycket i trafiken .
Min erfarenhet är även att de aggressivaste chaufförerna 9/10ggr också är de sämsta.

Du bör kunna utgå från att det fordon som förs runt rondellen utan blinkers aktiverade är i avsikt att fortsätta runt, när detta fordon sedan avser att lämna cirkulationsplatsen skall höger blinkers nyttjas för att markera att det är ledigt att ta dennes plats i cirkulationen.
Citera
2014-12-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nej. Den inne i cirkulationsplatsen har företräde och ska blinka när denne ska svänga ut från cirkulationsplatsen. Finns ingen anledning att blinka vänster. Det kanske har med trafiksäkerheten att göra. Att slippa en massa idioter som blinkar åt allt möjliga jävla håll.

Klart det finns anledning?
Folk kör lite hursomhelst i rondeller, vissa blinkar ut, andra inte, andra ibland.
Därför kan man aldrig lita på folk i rondeller, därför när någon blinkar vänster och man är påväg in så kan man anpassa farten efter det och kanske slippa stanna, eller åtminstone slippa tvärbromsa.

Det är aldrig fel att blinka, hellre en gång för mycket än en för lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in